Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router sänker hastigheten på mitt bredband


Phonophani

Rekommendera Poster

Phonophani

Hejsan!

 

Jag har en 100/100mbit uppkoppling hos bredbandsbolaget. Bredbandet är kopplat in i en router. Från routern har jag en nätverkskabel till min stationära dator, och kör trådlöst till en bärbar. Båda datorerna är inte speciellt gamla.

 

När jag flyttade in för 2 månader sedan kunde jag ha väldigt hög hastighet på mitt bredband, över 95mbit ner på bredbandskollen.

 

Den senaste tiden ligger jag dock på max 30mbit ner på min stationära dator. Kopplar jag nätverkskabeln direkt till vägguttaget åker hastigheten upp igen mot 100mbit.

 

Jag vet att routers självfallet drar ner hastigheten. Det lustiga i detta fall är alltså att jag har haft mycket hög hastighet genom routern, men att det hux flux har ändrat på sig. Hur är detta möjligt? Finns det några åtgärder? Har någon erfarenhet av något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Kablar är som vattenrör, enkelt uttryckt, så borde det vara snabbast den enklaste vägen. Snacka med din leverantör, låter det som, men givetvis kan prylar gå sönder och då får man prova sig fram, med grejer man vet är 100%igt är hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peckapecan

Vad har du för svarstid på Bredbandskollen?, samt vilken server mäter du mot ?

 

Gällande routrar finns det bra och mindre bra, kan vara att routern har sk dålig "throughput", att den inte klarar av hantera stora datamängder, detta visar sig om du tar hem stora filer från flera datorer som är kopplade till samma router.

Prova slå av brandväggsfunktionen och annat tjafs i routern och prova kör den enbart som switch, så ser du om det blir nån skillnad.

 

När det gäller fiberkopplingar så är dem mycket mindre känsliga för belastning än tex ADSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...