Hoppa till innehåll

Foto

Router sänker hastigheten på mitt bredband

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 Phonophani

Phonophani

Nykomling

• Medlemmar
  • Pip
  • 3 inlägg

Postad 11 maj 2011 klockan 15:39

Hejsan!

Jag har en 100/100mbit uppkoppling hos bredbandsbolaget. Bredbandet är kopplat in i en router. Från routern har jag en nätverkskabel till min stationära dator, och kör trådlöst till en bärbar. Båda datorerna är inte speciellt gamla.

När jag flyttade in för 2 månader sedan kunde jag ha väldigt hög hastighet på mitt bredband, över 95mbit ner på bredbandskollen.

Den senaste tiden ligger jag dock på max 30mbit ner på min stationära dator. Kopplar jag nätverkskabeln direkt till vägguttaget åker hastigheten upp igen mot 100mbit.

Jag vet att routers självfallet drar ner hastigheten. Det lustiga i detta fall är alltså att jag har haft mycket hög hastighet genom routern, men att det hux flux har ändrat på sig. Hur är detta möjligt? Finns det några åtgärder? Har någon erfarenhet av något liknande?

#2 Guest_Olle Munter_*

Guest_Olle Munter_*
  • Gäster

Postad 11 maj 2011 klockan 17:40

Kablar är som vattenrör, enkelt uttryckt, så borde det vara snabbast den enklaste vägen. Snacka med din leverantör, låter det som, men givetvis kan prylar gå sönder och då får man prova sig fram, med grejer man vet är 100%igt är hela.

#3 peckapecan

peckapecan

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 129 inlägg

Postad 12 maj 2011 klockan 13:00

Vad har du för svarstid på Bredbandskollen?, samt vilken server mäter du mot ?

Gällande routrar finns det bra och mindre bra, kan vara att routern har sk dålig "throughput", att den inte klarar av hantera stora datamängder, detta visar sig om du tar hem stora filer från flera datorer som är kopplade till samma router.
Prova slå av brandväggsfunktionen och annat tjafs i routern och prova kör den enbart som switch, så ser du om det blir nån skillnad.

När det gäller fiberkopplingar så är dem mycket mindre känsliga för belastning än tex ADSL.
Fractal Newton R2 800W, Gigabyte HD6950 2Gb, MSI P67A-C45, Intel i5 2500k+ Noctua NH-C12P, RAM: 4Gb Corsair XMS3, Fractal R3

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

• TV Sverige: Behändig box för hemmaplan

2014-jul-28, 14:00
    TV Nordics lilla mediaspelare är som ett mellanting mellan Apple TV och Google Chromecast. Fast något snålt med funktioner och väldigt, väldigt sve...
  • Microsoft hånar Siri i ny reklamfilm

2014-jul-28, 10:47
    I en ny reklamfilm antyder Microsoft att företagets Cortana är en långt bättre digital assistent än Apples Siri.
  • Pirate Bay satsar mobilt

2014-jul-28, 07:00
    Efter nästan tio år har Pirate Bay släppt en ny version av fildelarsajten som nu fungerar på mobila enheter.
  • 6 sajter att besöka i dag på Bellmandagen

2014-jul-26, 07:01
    I dag, 26 juli, är det Bellmandagen. Det firas på bland annat Skansen, men även du därhemma kanske vill plocka fram några epistlar och sjunga och s...
  • 13 gratis tidsfördriv för regniga sommardagar

2014-jul-25, 14:29
    Regn? Inga vänner hemma? Då och då är det skönt med enkla "tidsdödarspel", som får fylla stunderna i väntan på något annat.
  • Här är hotellen med snabbast internet

2014-jul-25, 10:40
    Är internet viktigt för dig när du är ute och reser finns det nu en smart guide som visar hotellen med de bästa internetkopplingarna världen över.
  • Här är nya betan av Chrome för Android

2014-jul-25, 07:32
    Den senaste testversionen av Chrome för Android ger en försmak av hur nästa version av Android kommer att se ut.
  • Här är Firefox 31

2014-jul-24, 12:30
    Mozilla släppte i går Firefox 31 som innehåller en bunt buggfixar samt bättre skydd mot skadliga webbplatser.
  • Microsoft skrotar Surface Mini

2014-jul-24, 02:49
    Än en gång har Microsoft tvingats göra en nedskrivning av Surface och antyder att planerna på en Surface Mini har lagts ned.
  • Här är nya Google Play

2014-jul-23, 10:44
    Google meddelade i dag företaget släpper en ny version av app-butiken Google Play.

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
PC för Alla-nätverket