Åh, så många svar det ramlat in idag !
Tänkte jag samlar mina kommentarer i samma inlägg om det går bra.
@Mikael63 - Tack för testresultat i wd2010. Det är ju lovande att det blir bättre i nästa version.
@mbgtmari - Jag hade för mej att dessa ord markeades som felstavade i Word 2003, men jag kanske minns fel. Jag har inte heller längre tillgång till den versionen.
@Robin - Nej avistallera är inget alternativ, bla för att alla tycks ha samma "problem" med dessa ord. Det är inte bara på min egen dator detta fenomen uppstår, utan även på min jobbdator (å alla andras på samma företag också för den delen). Kan nämnas att där har vi engelsk office med svenskt language pack, hemma har jag en svensk office-installation.
Att bara avaktivera stavningskontrollen har ju ingen effekt alls eftersom den inte alls markerar dessa ord..
Tack ändå för att du försöker.
@mbgtmari - Nej jag tror inte egentligen på att det ska finnas hämtningsbar rättelse, men tänkte att det skadar inte att fråga. Helt plötsligt kanske någon har funnit något..
@flyfisherman - Ja, jag håller med om att man där finns många brister i stavningskontrollen och man ska aldrig lita på den till 100%. Viktiga dokument ska man alltid korrekturläsa med ett kritiskt öga!
Egna ordlistor har som Mikael63 skriver funnits länge, kanske ända sedan words barndom. Tror den hette egna.dic i någon uråldrig version
Det finns även möjlighet att lägga in egna undantag stavningskontrollen för Office 2007 har jag läst någonstans. (minns inte var just ju, återkommer med länk om och när jag finner den)
Som jag skrev i början är detta inte alls något egentligt problem, bara lite lätt irriterande. Personligen skulle jag nog inte ha börjat grotta i detta om det inte vore för att jag fick frågan från en person som ansåg det vara "hemskt" att sådana felstavningar kunde slippa igenom felkontrollen. Jag lovade forska i saken, och vad bättre ställe att fråga än eForum!
Tack alla för era svar och kommentarer.