Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stavfel i stavningskontroll Word 2007?


_BL

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har stött på ett smärre irritationsmoment i den svenska stavningskontrollen i Word 2007.

 

Följande ord godtas som rättstavade fast jag inte kan tycka att de är det...

verkig

dugig

allvarig

bokstavig

alldagig

 

Alla borde de sluta på *lig tycker jag (och så även Word..)

d.v.s borde vara så här:

verklig

duglig

allvarlig

bokstavlig

alldaglig

 

Det är ju inte något större problem i sig eftersom de flesta kan stava dessa ord, men inte desto mindre är det lätt irriterande. Jag har försökt leta, men inte hittat något, varken lösning, eller ens att någon annan stött på problemet. Det enda jag funnit angående stavfel är engelska proofing tools. Vilket inte är direkt förvånande då det torde vara fler som skriver på engelska än på svenska :)

 

Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Någon som vet om det eventuellt kommer att finnas någon rättelse att ladda ned?

Hur ser det förresten ut i Word 2010. Någon som testat ?

 

Tacksam för kommentarer.

 

//Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Word 2010 som rättat till dessa fel i stavningskontrollen!

 

Felen finns också i tidigare versioner av Word. Jag har Word 2002 och trots att jag är övertygad om att jag aldrig av misstag har lagt in "orden" verkig dugig allvarig bokstavig så reagerar inte Word på dem. "Alldagig" däremot rödmarkeras och Word föreslår det korrekta "alldaglig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Hej britt_l

 

 

Det finns flera lösningar till problem som rör spellcheck.

Det jag tror är mest relevant är att ta bort den och lägga till dne på nytt.

För att göra detta följer några enkla guider, alla indelade i olika tillvägagångssätt, den mest troliga överst.

 

Googlade lite:

You can stop the detect language automatically option from Set language menu from Review menu, and it will work ( office 2007 ) that's mean

Review menu --> Set language --> Detect language automatically

[log]Guide

 

 

Stäng av alla Office program.

1. Starta aktivitetshanteraren (CTRL+ALT+DEL)

2. Välj i första fliken " Ny aktivitet..."

3. Skriv: regedit

4. Ändra namn på följande nyckel (om det funkar, ta bort den):

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Shared Tools\Proofing Tools\1.0

Om det inte går gå vidare till steg 5. Ha kvar namnet på den ändrade nyckeln

5. Ändra namn på följande nyckel (om det funkar, ta bort den):

KEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\12.0\Word

Om det här löste det, ta då bort den här nyckeln.[/log]

 

Det här är det mest troliga.

Om inget av dessa steg hjälpte så hojta bara till så fortsätter vi att felsöka med lite mer ovanliga metoder.

 

Lycka till! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Wooops! Ordningen visas lite annorlunda när man besvarar inlägg har jag märkt. blush.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Robin!

Vad är det för vits med att ta bort och sedan lägga till samma stavningskontroll med samma inbyggda brister? Om jag vore britt_I skulle jag hellre vänta på att någon annan, som också använder svenskt Word 2007, bekräftade (eller ev. förnekade) bristerna.

 

Och britt_I, jag har svårt att tänka mig att Microsoft skulle ha något man kan ladda ner för att reparera deras språkmissar i tidigare versioner. Microsoft vill nog att man ska uppgradera till deras modernaste version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Haha samma ord i båda versionerna (fel resp. rättstavat) får inga varningar med stavningskontrollen i MS Office Word 2007 utom d.v.s som den vill ändra till d.v.s.

Dessutom gillade den inte *lig - fast då var förslagen skrattretande istället.

 

M.a.o. så är det vad jag också alltid tyckt - kass stavningskontroll i MS Word.

 

Jag har inte testat just dessa ord på min andra maskin med MS Office Word 2010.

Fast enligt något jag tidigare läst men glömt det mesta av, så skall det vara bättre med Word 2010.

 

[Edit] Men nu har jag testat med MS Office 2010 och det verkar bättre - lika som Mikael63.

Bild nedan.

 

post-73434-0-83307100-1303928435_thumb.png

 

Sedan finns det också en stavningskontroll i Firefox, men denna anser jag allt annat än bra. Visst den fångar upp en del av dom värsta tangentbordsmissarna, men stavningsförslagen är ibland helt galna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En annan sak med dessa rättstavningskontroller i olika program, om man skriver text med meningar och olika böjningar av orden så kan stavningskontrollen ibland ropa stopp och vilja ersätta, ett som den tycker felstavat ord, med ett annat visserligen rätt stavat - men fel böjning så texten blir i allafall fel.

 

Har inget bra exempel på detta just nu, men huvuddragen kanske andra också har råkat ut för.;)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en sökning på Microsoft ger att det tydligen skall gå att använda egna ordlistor istället för den inbyggda.

Hur detta fungerar i praktiken vet jag dock ingenting om.

http://office.micros...147298.aspx#BM1

 

Mvh

Ja, egen ordlista är ju den som skapas när man lägger till/godkänner ord. Har funnits åtm. sedan Office97.

Finns under C:\Documents and Settings\[user]\Application Data\Microsoft\Proof\ för XP & Office 2003

 

Men problemet är ju det omvända, att stavningskontrollen godkänner felaktigt stavade ord..

 

Om den nu är rättad, eller bättre, i 2010 så tycker man ju att man borde kunna använda den ordlistan även i äldre versioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, så många svar det ramlat in idag !

 

Tänkte jag samlar mina kommentarer i samma inlägg om det går bra.

 

@Mikael63 - Tack för testresultat i wd2010. Det är ju lovande att det blir bättre i nästa version.

 

@mbgtmari - Jag hade för mej att dessa ord markeades som felstavade i Word 2003, men jag kanske minns fel. Jag har inte heller längre tillgång till den versionen.

 

@Robin - Nej avistallera är inget alternativ, bla för att alla tycks ha samma "problem" med dessa ord. Det är inte bara på min egen dator detta fenomen uppstår, utan även på min jobbdator (å alla andras på samma företag också för den delen). Kan nämnas att där har vi engelsk office med svenskt language pack, hemma har jag en svensk office-installation.

Att bara avaktivera stavningskontrollen har ju ingen effekt alls eftersom den inte alls markerar dessa ord..

Tack ändå för att du försöker.

 

@mbgtmari - Nej jag tror inte egentligen på att det ska finnas hämtningsbar rättelse, men tänkte att det skadar inte att fråga. Helt plötsligt kanske någon har funnit något..:)

 

@flyfisherman - Ja, jag håller med om att man där finns många brister i stavningskontrollen och man ska aldrig lita på den till 100%. Viktiga dokument ska man alltid korrekturläsa med ett kritiskt öga!

Egna ordlistor har som Mikael63 skriver funnits länge, kanske ända sedan words barndom. Tror den hette egna.dic i någon uråldrig version :)

 

Det finns även möjlighet att lägga in egna undantag stavningskontrollen för Office 2007 har jag läst någonstans. (minns inte var just ju, återkommer med länk om och när jag finner den)

 

Som jag skrev i början är detta inte alls något egentligt problem, bara lite lätt irriterande. Personligen skulle jag nog inte ha börjat grotta i detta om det inte vore för att jag fick frågan från en person som ansåg det vara "hemskt" att sådana felstavningar kunde slippa igenom felkontrollen. Jag lovade forska i saken, och vad bättre ställe att fråga än eForum! :)

 

Tack alla för era svar och kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en länk om undatntagsordlistor i office 2007:

http://office.microsoft.com/sv-se/access-help/ange-standardstavning-av-ett-ord-med-hjalp-av-undantagsordlistor-HA010147303.aspx?CTT=5&origin=HA010074226

 

Jag har bestämt för mej att jag läste någonstans på Microsoft.com en ganska djupgående beskrivning av undantag i stavningskontrollen, men den hittar jag som sagt inte nu inte..

 

Om någon undrar varför jag tar upp detta till diskussion när jag hade en lösning på lut, så är svaret att personen som bad mej forska i detta inte accepterade att lägga upp egna undantag. Men kanske hjälper det någon annan som läser denna tråd.

 

/Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag kan bara hålla med om att stavningskontrollen är för bedrövlig och att man inte skall behöva göra dessa undantag, om det inte är speciella omständigheter som fordrar detta - som Microsoft beskriver i din länk.

 

Men en sak som jag tycker är förbryllande nu när jag tittar närmare på inställningarna i MS Word 2007, så verkar det inte gå att koppla bort den inbyggda ordlistan - trots att jag har följande inställningar:

 

post-73434-0-05691100-1303950072_thumb.png

 

Så vad hjälper det då om man har en egen ordlista? Resultatet är ju fortfarande lika illa.

Som Mikael63 skriver:

 

Men problemet är ju det omvända, att stavningskontrollen godkänner felaktigt stavade ord..

 

Eller har jag missuppfattat det som står i följande länk (samma som min tidigare länk):

Använda egna ordlistor och lägga till ord i stavningskontrollen

 

[Edit] Undrar om stavningskontrollen är lika usel om man väljer engelska (eller ett annat av dom större språken) när man ordbehandlar?

Troligen inte.

 

Testade nu med att klistra in hela tabellen från Språkrådet - Onödig engelska eller engelska i onödan? i Word 2007 och på måfå ändra på en del engelska ord och dessa reagerade den på direkt

Men detta bevisar egentligen absolut inget.

 

Hehe, blev ju intressant detta...:rolleyes:

 

Och här är det en som är arg... http://ubuntu.se/sho...-Idag-r-jag-arg

 

Så tyvärr är det nog bara att gilla läget eller att uppgradera till MS Word 2010 som ju verkar fungera bättre i detta avseende...;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall
@Robin - Nej avistallera är inget alternativ

Hej britt_l

Jag är inte säker på vart du tolkade något om en avinstallation men jag antar att jag har varit lite otydlig.

I mitt förra inlägg beskrev jag hur du kunde gå tillväga med att förslagsvis förnya stavningskontrollens inställningar. så snart du startar word igen skapas den där nyckeln på nytt. Att ändra språket på stavningskontrollen kunde också vara nödvändigt.

 

Systemregistret fungerar som datorns minnesbank där den minns alla regler och bestämmelser (inställningar och värden).

Det här problemet har förekommit hos ett flertal kunder och vår rutin har alltid varit den samma, och det har hittills fungerat Oftast ligger stavningskontrollen på gammelsvenska (isländska).

Hoppas att jag var till någon hjälp rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det här problemet har förekommit hos ett flertal kunder och vår rutin har alltid varit den samma, och det har hittills fungerat Oftast ligger stavningskontrollen på gammelsvenska (isländska).

Var har du fått detta ifrån?

Gammalsvenska har inget med isländska att göra, mer än att dom nordiska språken är besläktad med varandra genom fornnordiska.

 

Fornnordiska som talades i norden för mer än tusen år sedan har vissa likheter med isländska och fornnordiska finns inte i något stavningsprogram att välja eftersom ingen talar språket idag och ännu mindre skrivs.

Det är heller ingen som varken talar och knappast skriver gammalsvenska från medeltiden idag.

 

Och varför skulle Office Word 2007 vara inställd på (isländska) eller något annat när det står svenska i språkinställningarna på tex. min version?

 

Menar du att förnya stavningskontrollens inställningar skulle göra att stavningskontrollen helt plötsligt fungerar bättre på alla datorer?;)

 

I mitt fall och troligen även i dom flestas fall så fungerar ju stavningskontrollen på svenska med många ord - problemet är att den inte gör ett bra jobb som redan beskrivits.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Hej flyfisherman

 

 

Och varför skulle Office Word 2007 vara inställd på (isländska) eller något annat när det står svenska i språkinställningarna på tex. min version?

Isländskan är en betäckning för när något går fel på datorn. "Vad har du för isländska på datorn" ? Översatt: "Vad är det för felmeddelande och krångel som visas på datorn".

Det är nog lätt att bli lite insnöad och förvänta sig att alla förstår vad man säger för att man jobbar med något dagligen. Igen... jag ska tänka på det.

 

 

 

Jag var nog lite oförsiktig när jag skrev att isländskan är den gamla svenskan. Naturligtvis är den inte det. För alla historiker och språkvetare ber jag med största respekt om ursäkt.

 

 

Menar du att förnya stavningskontrollens inställningar skulle göra att stavningskontrollen helt plötsligt fungerar bättre på alla datorer?;)

 

Jag är rädd att du har missat poängen med mitt inlägg. Hoppas att du prövar den här metoden och ser vad som händer. wink.gif

 

 

Ha en bra dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Robin

 

Jag måste få fråga vad du har för ordbehandlare själv? Och vad får du för resultat med exempelorden?

 

Du skriver om "stop the detect language automatically". Problemet om man har den på är att språket i ett stycke ändras ex.vis till engelska per automatik och då kommer Word att använda den engelska ordlistan på detta område, även om du ändrat dig och skriver på svenska.

Det har inte med ovan beskrivna problem att göra, där svenska felstavade ord inte markeras som felstavade.

Ja, jag har stängt av denna automatiska språkbytesfunktion.

 

Avinstallation var fel ord att använda (gick väl lite fort när jag skrev..). Vad jag ville komma fram till var att jag inte ansåg att dina förslag var så relevanta då samma fenomen uppstår på rena nyinstallaioner.

 

Eftersom du ännu en gång skriver att nollställning av registervärden rättar alla möjliga problem i stavningskontrollen, så kan jag berätta att det hjälper inte i detta fallet (om nu nån trodde det) . Ja, jag har testat.

 

@Flyfisherman

 

Vad gäller inställningar för ordlistor så tolkar jag det som att när "Föreslå endast från huvudordlista" är avmarkerad (som i ditt fall) så kommer Word att föreslå ev. ändringar även från din egen ordlista. Om den däremot är markerad så förmodar jag att det är bara ord från den inbyggda huvudordlistan som kommer att föreslås för rättningar.

Det är nog inte meningen att huvudordlistan ska gå ta bort. Kanske för att inte riskera att någon slarvar bort den och står där helt utan ordlista :P

Vad gäller undantagen så kunde man tycka att det borde gå komma åt att lägga till/ta bort ur den från programmet, ungefär som man kan lägga till nya ord i egen ordlista. Men det kanske kommer det med i senare versioner. B)

 

Ja, jag tror att engelska stavningskontrollen är bättre än den svenska. Där lär även ska finnas något slags contextual check, fast jag har inte riktigt förstått hur den fungerar. Jag konstaterade bara att motsvarande inte finns för svenska (än)

 

mvh

Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Finns inte så mycket mer att tillägga än det här citatet...

(om nu nån trodde det)
Det är mycket mer relevant än du tror. Ser ingen anledning för dig att håna någon som ovillkorligt på egen tid försöker hjälpa dig. Oavsett situation är det oacceptabelt. Somliga skulle nog t.o.m. kalla det omoget.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket mer relevant än du tror.

Relevant i det här fallet? Hur menar du då? Kan du förklara dig?

 

 

Jag inser att om stavningskontrollen helt plötsligt uppträder på onormalt och annorlunda sätt mot vad den gjorde tidigare så är återställning helt relevant. Fast nu var det ju inte det jag ville reda ut, utan huruvida Microsoft har missat att rätta felaktigheter i Office 2007's stavningskontroll.

 

Jag tror faktiskt vi kan anse att där är ett fel i Office 2007 som är rättat i Office 2010. Tester som andra gjort i denna tråd visar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...