Hoppa till innehåll

Foto

Uppgradera RAM-minnet

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 vonadel

vonadel

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 81 inlägg

Postad 28 mars 2011 klockan 19:59

Jag skulle idag uppgradera minnet i min PC från 2Gb till 4Gb. Jag har 4st minneskortplatser, dvs dual channel. Minnena bör ju därför sitta i par, och idag har jag ett par på 1Gb vardera. Var i datorbutiken och de påstod att de skulle gå att sätta i endast 1 2Gb-modul. Jag frågade ändå ett par ggr om man inte var tvungen att sätta i ett par till, men det skulle tydligen inte behövas.
Men, det fungerade inte alls. Datorn startar inte. Har provat att flytta runt minnena lite utan resultat. Alla minnena är DDR2 och i samma hastighet förresten.

Så frågan är alltså, kan man ha ett par och ett ensam minnesmodul i datorn? Eller är det något annat som kan ställa till det?

#2 Flyfisherman

Flyfisherman

Fritidsfiskare

• Moderatorer
  • 6 961 inlägg

Postad 28 mars 2011 klockan 20:03

Vad har du för dator och moderkort?
Vad heter ditt nya minne - fabrikat och tillverkarens art.nr.?

Det bör framgå på antingen datortillverkarens eller moderkorttillverkarens hemsida vilka minnen som stöds.

Hur ser det ut i BIOS syns minnet där? Kanske du måste spara minnesinställningarna där först.
Har du tänkt på att skydda dator och speciellt minnesmodulerna mot statisk elektricitet (ESD)?

Redigerat av Flyfisherman, 28 mars 2011 klockan 20:07.

#3 vonadel

vonadel

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 81 inlägg

Postad 28 mars 2011 klockan 21:29

Jag har en HP-burk där jag bytt ut det mesta, bl a moderkortet som är ett ASUS P5KPL nu.

De andra frågorna får jag nog återkomma med svar på.
Trodde kanske att det fanns ett enkelt svar, alltså om man kan blanda par och singel-moduler så att säga. :)

#4 Flyfisherman

Flyfisherman

Fritidsfiskare

• Moderatorer
  • 6 961 inlägg

Postad 28 mars 2011 klockan 21:41

Bara ASUS P5KPL ingen mer beteckning efteråt?
Isåfall hittar du här deras Memory/Device support eller QVL (qualified Vendor List).
http://www.asus.com/...=specifications

Annars får du leta upp rätt moderkortsmodell här: http://www.asus.com/...searchkey=p5kpl

Och vad står det i manualen om minnen?

Mvh

#5 vonadel

vonadel

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 81 inlägg

Postad 28 mars 2011 klockan 22:13

Tack för info och länkar. Jag misstänker att efterföljande beteckning är EPU, men det ser ut att vara exakt ett sånt som syns i första länken. Och jag tror bestämt att följande note är orsaken till problemet:
*When installing four DDR2 DIMM modules, install only single-sided memory modules.

Om jag förstår det hela rätt så måste jag byta ut de 2 som sitter i datorn nu, då de är double-sided. Kan mao inte sätta i fler...?

#6 jannejanne

jannejanne

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7 096 inlägg

Postad 29 mars 2011 klockan 09:17

Om jag förstår det hela rätt så måste jag byta ut de 2 som sitter i datorn nu, då de är double-sided. Kan mao inte sätta i fler...?

Exakt. Dit moderkort stöder max 4 banks eller 4 rows (samma sak) och 2 st dubbelsidiga förbrukar 2 x 2 = 4 banks. Så det blir att plocka ut dina 2 nuvarande minnen och sätta in nya 2 x 2GB så du får 4GB.
(Jag beställde 1 gång nytt moderkort och 4 st enkelsidiga minnen till de 4 sloten. En säljare ringde upp mig och sa att de beställda minnena (samsung) var slut. Och de skulle inte komma in på ett tag. Kunde jag ta 4 st Siemens instället. Funkar dom då? frågade jag. Inga problem. Får hem paketet och börjar kolla efter info om Siemensminnena. De är dubbelsidiga, dvs de förbrukar 4 X 2 = 8 BANKS. Och moderkortet stöder max 6 banks. Så det blir att skicka tillbaks dom dubbelsidiga och köpa minne från annat håll.)
Vad jag lärde mig av detta är att datorsäljare jobbar som säljare för de har inte tillräckliga kunskaper för att jobba med IT-support.

#7 vonadel

vonadel

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 81 inlägg

Postad 29 mars 2011 klockan 14:41

Tack för infon, jannejanne!
Ja, det är onekligen förvånande vilken okunskap dessa sk experter sitter inne med ibland. Frågande ändå ett par ggr om det verkligen skulle fungera, men det skulle det ju enligt honom. Hade han haft koll så hade han ju frågat om jag hade enkel eller dubbelsidiga minnen t ex.

#8 UrsusH

UrsusH

Nykomling

• Medlemmar
  • Pip
  • 7 inlägg

Postad 21 april 2011 klockan 21:11

Hej,
ytterligare en faktor (banks) att hålla reda på? Det framgår ju inte i webbutikernas beskrivning om de är enkel eller dubbelsidiga?
Köpte 2x2 GB 800 Mhz för att ersätta 2x0,5 GB 667 MHz.
Datorn blir superseg. Med enbart ett minne behåler den fart men släcker ner efter 10-20 min.
Måste jag köpa 4x1 GB 667 MHz för att det ska fungera ?
Skulle helst vilja slippa slänga 4 GB (fräscha?) minnen?
/UrsusH

Exakt. Dit moderkort stöder max 4 banks eller 4 rows (samma sak) och 2 st dubbelsidiga förbrukar 2 x 2 = 4 banks. Så det blir att plocka ut dina 2 nuvarande minnen och sätta in nya 2 x 2GB så du får 4GB.
(Jag beställde 1 gång nytt moderkort och 4 st enkelsidiga minnen till de 4 sloten. En säljare ringde upp mig och sa att de beställda minnena (samsung) var slut. Och de skulle inte komma in på ett tag. Kunde jag ta 4 st Siemens instället. Funkar dom då? frågade jag. Inga problem. Får hem paketet och börjar kolla efter info om Siemensminnena. De är dubbelsidiga, dvs de förbrukar 4 X 2 = 8 BANKS. Och moderkortet stöder max 6 banks. Så det blir att skicka tillbaks dom dubbelsidiga och köpa minne från annat håll.)
Vad jag lärde mig av detta är att datorsäljare jobbar som säljare för de har inte tillräckliga kunskaper för att jobba med IT-support.

#9 vonadel

vonadel

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 81 inlägg

Postad 25 april 2011 klockan 00:49

Om jag förstått det hela rätt ska man kunna köra med 2 stycken minneskort oavsett om de är enkel eller dubbelsidiga. Det är när man lägger till ytterligare ett som det blir problem. Antar att du sätter dem i samma färg om du har två par minneskortplatser?
Det kan ju vara att ditt moderkort inte har stöd för 800 MHz också.

Redigerat av vonadel, 25 april 2011 klockan 00:50.

#10 UrsusH

UrsusH

Nykomling

• Medlemmar
  • Pip
  • 7 inlägg

Postad 25 april 2011 klockan 18:36

Tack för svaret.
Jo jag sätter paret i de gula bankerna.
Har nu hittat en moderkortsspec, och det är som du skriver:
Dualchannel, supports 667/533 MHz.
Nästa gång kanske jag tar reda på det innan...
/UrsusH

Om jag förstått det hela rätt ska man kunna köra med 2 stycken minneskort oavsett om de är enkel eller dubbelsidiga. Det är när man lägger till ytterligare ett som det blir problem. Antar att du sätter dem i samma färg om du har två par minneskortplatser?
Det kan ju vara att ditt moderkort inte har stöd för 800 MHz också.

#11 Flyfisherman

Flyfisherman

Fritidsfiskare

• Moderatorer
  • 6 961 inlägg

Postad 25 april 2011 klockan 18:54

Och kolla i Memory device support QVL (Qualified Vendors List) från moderkortstillverkaren om vilka minnen som stöds, som jag tidigare länkat till.
http://www.asus.com/..._775/P5KPL/#MSL

#12 vonadel

vonadel

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 81 inlägg

Postad 26 april 2011 klockan 13:19

Tack för svaret.
Jo jag sätter paret i de gula bankerna.
Har nu hittat en moderkortsspec, och det är som du skriver:
Dualchannel, supports 667/533 MHz.
Nästa gång kanske jag tar reda på det innan...
/UrsusH

Sånt som händer.
Jag kan kanske köpa dina 2x2Gb-minnen om du har dem till övers.
Lägg isf ett mail till mig med prisförslag;
vonadel@hotmail.com

/Thomaz

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express