Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska .lnk-filer associera med


Blockqoute

Rekommendera Poster

Blockqoute

Tja,

 

Svärmors grabb har lyckats med något underligt. Alla ikoner på Skrivbordet är vita och när man klickar på de så frågar Windows efter vilket program det ska använda för att öppna ikonerna och starta programmen. Det som hänt är att genvägarna (.lnk-filerna) inte är associerat med något program. Det verkar som att han råkat associera genvägarna med 7-zip och sedan avinstallerat det. När jag går in för att associera filen med ett program så står det Okänt program.

 

Min fråga är egentligen vilket program dessa genvägar ska associeras med?

 

Han kör Windows 7 Home Premium x64.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

normalt ska varje genväg associeras med sin .exe fil, sitt program.

Prova endera att systemåterställa datorn, Kontrollpanelen\System och säkerhet\Åtgärdscenter,

eller öppna kommandotolken som administratör och kör: sfc /scannow för att reparera systemfiler.

Använda Systemfilsgranskaren för att felsöka saknade eller skadade systemfiler i Windows Vista eller Windows 7

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

normalt ska varje genväg associeras med sin .exe fil, sitt program.

Prova endera att systemåterställa datorn, Kontrollpanelen\System och säkerhet\Åtgärdscenter,

eller öppna kommandotolken som administratör och kör: sfc /scannow för att reparera systemfiler.

Använda Systemfilsgranskaren för att felsöka saknade eller skadade systemfiler i Windows Vista eller Windows 7

 

Mvh

Mats H

 

Det fungerade! Trodde det hade skitit sig för när jag körde igenom sfc /scannow fick jag meddelande om att inget hade ändrats. Men efter en omstart av datorn var allt tillbaka. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...