Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt worddokument


Smilingeyes

Rekommendera Poster

Smilingeyes

Hej!

 

Jag har lyckats paja ett worddokument (word 2007) och kan inte öppna det. Och backupen är några dagar gammal. (Senaste backupen också förstörd naturligtvis :( )

 

Jag får följande felmeddelande: "Det går inte att öppna filen 'Annual Report' eftersom det har uppstått problem med filens innehåll" Och sen under information står det "Oväntat filslut" Plats: del: word/dokument.xml,, Rad 2,, kolumn 6766

 

Sen får jag frågan om word vill återställa dokumentet, men det fixar inte att göra det

 

Jag antar att det kommit in något konstigt när jag sparade igår

 

Nu undrar jag

a. finns det något sätt att fixa ett sånt fel

b. kan man öppna dokumentet i något annat program för att komma åt råtexten, det räcker bra för mej tills vidare. Jag har prövat med notepad och anteckningar men det kommer bara upp konstiga tecken. (Worddokument från word 2003 går hur bra som helst att öppna i anteckningar, så varför inte word 2007?)

 

Tacksam för hjälp!

/Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är dokumentet i det nya formatet .docx (vilket det låter som på felmeddelandet) är det bara ett zip-arkiv med filer, dvs, du kan döpa om ändelsen till .zip och öppna det med t.ex. 7zip. Det mesta i arkivet är lagrat i läsbara XML-dokument. Du kommer även åt eventuellt infogade bilder på detta sätt.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Hej Johan!

 

Jag gjorde om dokumentet till Zip och öppnade med winzip. Då hittar jag en rad med dokument som jag kan öppna i dreamweaver. MEN. Jag hittar inget dokument som innehåller själva råtexten. Ej heller något som pekar på någon annan adress som innehåller texten.

 

Hur bär jag mej åt för att hitta texten. Fonter mm bryr jag mej inte om. Det är texten jag vill åt!

 

Hälsningar

/Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

...forts...

Saken är det att jag inte vet så jättemycket om XML annat än att man bygger taggar.

Jag hittar ett dokument som heter 'document.xml' och om där finns någon text så är den så krypterad och ligger inom så många taggar att den är oläsbar för mej vad jag än öppnar det i. Har provat med dreamweaver, firefox, explorer, notepad mm men jag begriper inte ett skvatt av det jag får upp på skärmen. Finns det något sätt att kryptera av det med?

 

Hälsningar

/Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Testa att öppna zip-filen med winzip och sedan direkt inifrån winzip "rutan" dubbelklicka på dokumentet, så den inbyggda dokumentläsaren i winzip öppnar upp dokumentet.

 

Du kanske måste ha Winzip installerad istället för den inbyggda och iallafall bör det vara senaste.

http://www.winzip.com/win/en/index.htm

 

Provade du nåt av förslagen i Microsoft länkarna?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Hej!

 

Dubbelklickar jag på filen 'document.xml' inne i winzip så öppnas den i dreamweaver och är oläsbar därifrån.

 

Jag provade länkarna men dom gav inget. Jag provade tex 'skapa åter från alla filformat' men det enda jag fick upp var samma xml-taggade och krypterade text.

 

Såhär ser dokumentet ut : (klipper in dom första raderna) och sen fortsätter det så i 115 sidor. Alltså ingen stans någon läsbar text.

 

?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>

<w:document xmlns:ve="http://schemas.openxmlformats.org/markup-compatibility/2006" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:r="http://schemas.openxmlformats.org/officeDocument/2006/relationships" xmlns:m="http://schemas.openxmlformats.org/officeDocument/2006/math" xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:wp="http://schemas.openxmlformats.org/drawingml/2006/wordprocessingDrawing" xmlns:w10="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:w="http://schemas.openxmlformats.org/wordprocessingml/2006/main" xmlns:wne="http://schemas.microsoft.com/office/word/2006/wordml"><w:body><w:p w:rsidR="00827B14" w:rsidRDefault="00827B14"><w:pPr><w:widowControl w:val="0"/><w:autoSpaceDE w:val="0"/><w:autoSpaceDN w:val="0"/><w:adjustRightInd w:val="0"/><w:spacing w:after="0" w:line="240" w:lineRule="auto"/><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz w:val="24"/><w:szCs w:val="24"/></w:rPr></w:pPr><w:r><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz w:val="24"/><w:szCs w:val="24"/></w:rPr><w:t>[Content_Types].xml ¢</w:t></w:r></w:p><w:p w:rsidR="00827B14" w:rsidRDefault="00827B14"><w:pPr><w:widowControl w:val="0"/><w:autoSpaceDE w:val="0"/><w:autoSpaceDN w:val="0"/><w:adjustRightInd w:val="0"/><w:spacing w:after="0" w:line="240" w:lineRule="auto"/><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz w:val="24"/><w:szCs w:val="24"/></w:rPr></w:pPr><w:r><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz w:val="24"/><w:szCs w:val="24"/></w:rPr><w:t>_rels/.rels ¢</w:t></w:r></w:p><w:p w:rsidR="00827B14" w:rsidRDefault="00827B14"><w:pPr><w:widowControl w:val="0"/><w:autoSpaceDE w:val="0"/><w:autoSpaceDN w:val="0"/><w:adjustRightInd w:val="0"/><w:spacing w:after="0" w:line="240" w:lineRule="auto"/><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz w:val="24"/><w:szCs w:val="24"/></w:rPr></w:pPr><w:r><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz w:val="24"/><w:szCs w:val="24"/></w:rPr><w:t>aYÕ Ø›`Gßkxm·‹</w:t></w:r></w:p><w:p w:rsidR="00827B14" w:rsidRDefault="00827B14"><w:pPr><w:widowControl w:val="0"/><w:autoSpaceDE w:val="0"/><w:autoSpaceDN w:val="0"/><w:adjustRightInd w:val="0"/><w:spacing w:after="0" w:line="240" w:lineRule="auto"/><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Times New Roman" w:hAnsi="Times New Roman" w:cs="Times New Roman"/><w:sz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad händer om du öppnar document.xml med webbläsaren tex IE8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du jag går bet. Jag testade nyss att döpa om dokumentet till .rtf och det funkar, men då var ju heller inte min fil korrupt heller.

 

xml filen som jag testade att öppna i webbläsaren fick jag fram läsbar text i, tillsammans med en massa kod. Så det blir inte lättare av det heller.

 

Testat detta?

http://support.microsoft.com/kb/826864

Citat:

 

Infoga dokumentet som en fil i ett nytt dokument

Det sista stycketecknet i ett Word-dokument innehåller information om dokumentet. Om dokumentet är skadat kan du kanske återskapa texten om du kan utesluta detta sista stycketecken. Så här gör du om du vill komma åt ett dokument men låta det sista stycketecknet vara kvar:

  1. Klicka på NyttArkiv-menyn.
  2. Välj Tomt dokument.
  3. Klicka på FilInfoga-menyn.
  4. Leta upp och markera det skadade dokumentet i dialogrutan Infoga fil och klicka på Infoga.

Obs! Det kan hända att du måste återställa viss formatering i det sista avsnittet i det nya dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alltså med Wordfilen...

Är det .doc eller docx?

Slut på idéer nu. Kanske kommer på nåt senare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Det är docx

Och tack för alla dina idéer, Flyfisherman! Du får en stor guldstjärna bara för att du ställer upp!

Hoppas ni har drickbart vatten nu i Ö-sund!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jodå, vattnet är ok och jag blev aldrig sjuk heller. Men nu såg jag på nyheterna att 1.8 miljoner svenskar också tar ytvatten utan varken UV-ljus eller provtagningar av vattenverken, men som också har parasiter...OT

 

Ja, kanske du skall prova att göra en konvertering av .docx till .doc?

Convert docx files instantly online

 

Den här sajten har jag inte lyckats att finna någon information om, så jag vet inte nåt:

Execute DOCX Repair Process in All Complex Situations

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Din råtext finns med all säkerhet i din document.xml. Den är inte krypterad på något sätt, men väl innesluten i XML-taggar. Dessutom sparas hela document.xml i ett par rader, vilket gör den svårläst i t.ex. Notepad.

 

På felmeddelandet låter det som att det har gått snett med någon tag i filen, vilket kan göra att t.ex. Internet Explorer inte kan visa filen bra. Mitt tips är att använda en mer avancerad texteditor. Själv använder jag Notepad++ som har inbyggt stöd för XML-filer. Du kan t.ex. låta Notepad++ automatiskt radbryta filen utifrån taggarna och sedan expandera eller gömma olika delar av filen. Varje paragraf har en tag av typen <w:p ... > och innuti denna finns en <w:t> tag för själva texten. Prova att söka efter dessa i din fil. Om ditt dokument är stort inser jag att det blir tidsödande att plocka paragraf för paragraf, men beroende på hur hemma man är med XML är det möjligt att det går att reparera filen i textformat och sedan föra tillbaka den till docx.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Hej!

Jag misstänker att om jag hittar 'kolumn 5836' som felmeddelandet talar om, så kan jag kanske hitta problemet, det är iallafall den hint jag får när jag kollar på annat håll. Nu undrar jag bara om det finns nån editor som räknar kolumner på en (obruten) rad.

 

Jag vet att gamla word gjorde det men den funktionen verkar borttagen tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag misstänker att om jag hittar 'kolumn 5836' som felmeddelandet talar om, så kan jag kanske hitta problemet, det är iallafall den hint jag får när jag kollar på annat håll. Nu undrar jag bara om det finns nån editor som räknar kolumner på en (obruten) rad.

 

Jag vet att gamla word gjorde det men den funktionen verkar borttagen tyvärr.

 

Notepad++ visar både rad och kolumn.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Tja

 

Jag har fått ett liknande problem från min mormor, hon håller på att skriva en bok, så efter en dag efter hon va klar så sparade hon som vanligt men nu kan hon inte öppna det längre, har provat det mesta men är nyfiken på detta med notepad++, men fattar inte hur man skall göra :P

Felmeddelandet som vi får upp är:

Xea3ZX.png

hur hittar jag det ?

 

Det ser ut såhär:

ToAcVH.png

MVH johnny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vilket program har din Mormor använt?

För det går inte bara rakt av att öppna vissa filer ens i Notepad++

 

Det har med att göra med formateringar i dokumentet.och dessa kan vara särskilda för just det programmet som används.

M.a.o. Blir det helt omöjligt att öppna ett sådant dokument  i fel ordbehandlare och Note++ är ingen ordbehandlare (som tex Word, etc) heller, det är en avancerad texteditor som inte klarar av det som en modern sk. ordbehandlare klarar i form av formateringar och annat. Det är en fundamental skillnad.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen är väl skapad med MS Word antar jag.

Liknande problem har lösts genom att öppna filen med Libre Office Writer och där spara om filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du kunde ladda upp originalfilen hit så kan vi kika på den?

Om du inte vill att den skall komma till allmänt beskådande så kan du skicka ett PM till mig, så kanske jag kan ta en titt på originalfilen i högsta förtroende.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen är väl skapad med MS Word antar jag.

Liknande problem har lösts genom att öppna filen med Libre Office Writer och där spara om filen.

Programmet som använts är Microsoft Word

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då får ni ladda ner och installera detta program

https://sv.libreoffice.org/

 

Tyvärr kan man inte bara ladda ner Word-delen, som heter Writer i LibreOffice, utan man får också med de andra programmen i detta kontorspaket. Writer har filändelsen .odt istället för .doc

 

När programmet är installerat

Högerklicka på filen med det oläsliga dokumentet, välj Egenskaper Öppna med - Ändra... (till LibreOffice Writer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då får ni ladda ner och installera detta program

https://sv.libreoffice.org/

 

Tyvärr kan man inte bara ladda ner Word-delen, som heter Writer i LibreOffice, utan man får också med de andra programmen i detta kontorspaket. Writer har filändelsen .odt istället för .doc

 

När programmet är installerat

Högerklicka på filen med det oläsliga dokumentet, välj Egenskaper Öppna med - Ändra... (till LibreOffice Writer)

 

Provade detta och det funkar inte heller :/

Fick bara upp detta : 

2Hnffi.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...