Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ladda ner program från svtplay


Signhildit

Rekommendera Poster

Om jag vill ladda ned t ex Melodifestivalen från svtplay till min dator, hur gör jag?

Behöver jag något extra program för det, förklara tydligt, är extra onördig, please.

thanks 100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör man inte.

 

Hämtat från SVT:

 

4.9 Varför kan jag inte ladda ner och spara klipp och program?

Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinnehavare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program. Kontakta gärna organisationen Copyswede för mer detaljerade svar angående upphovsrätt.

www.copyswede.se (extern länk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Det går utmärkt att spara från SVT-Play med Snagit. Klippet eller hela sändningen sparas till formatet avi och kan ses i "Windows Media Player". Programmet kan provas i 30-dagar innan köp. Bara att testa. Programmet är enkelt att använda, för den som är intresserad. Man får ju förstås rådfråga sitt samvete, efter att ha läst "Mr Anderssons" inlägg. Om nu onördig klarar detta, vet inte jag, men kan jag som är 70 bast klara det så...

 

http://www.techsmith.com/snagit/

 

Det allra bästa är förstås att spara till en DVD -spelare som kan banda eller har en hårddisk att spara till, när det sänds eller med vanlig VHS- bandspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså SVT:s avtal med rättighetshavarna som förbjuder SVT att erbjuda möjligheten att spara en kopia. För alla oss andra, som inte har något avtal med rättighetshavarna, så gäller lagen. Lagen säger att man för eget bruk får spara en kopia.

 

Faktum är att vi till och med betalar för att få spara dessa kopior. Copyswede lägger på en avgift på alla tomma cd- och dvd-skivor som säljs, samt hårddiskar i digitaltvboxar/dvd-spelare och minne i mp3-spelare. Från 1 april kommer vi även tvingas betala en extra avgift för alla usb-minnen och externa hårddiskar.

 

Man behöver alltså inte ha några samvetsproblem. Det är tillåtet enligt lagen och Copyswede får ersättning för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Där ser man. Det finns förstås fler programvaror som kan spara från SVT-Play, men Snagit är helt suveränt till detta, så Signhildit - det är bara att sätta igång.

 

Egentligen så minns jag det där med egen kopia, när jag läser på Ceclias länkar, här under. Ibland kommer man inte ihåg sånt här på raken. Men när jag läser diskusionerna så minns jag, hur det är och vad man får göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså SVT:s avtal med rättighetshavarna som förbjuder SVT att erbjuda möjligheten att spara en kopia. För alla oss andra, som inte har något avtal med rättighetshavarna, så gäller lagen. Lagen säger att man för eget bruk får spara en kopia.

 

Faktum är att vi till och med betalar för att få spara dessa kopior. Copyswede lägger på en avgift på alla tomma cd- och dvd-skivor som säljs, samt hårddiskar i digitaltvboxar/dvd-spelare och minne i mp3-spelare. Från 1 april kommer vi även tvingas betala en extra avgift för alla usb-minnen och externa hårddiskar.

 

Man behöver alltså inte ha några samvetsproblem. Det är tillåtet enligt lagen och Copyswede får ersättning för det.

 

4.9 Varför kan jag inte ladda ner och spara klipp och program?

 

Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinnehavare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program.

 

Så står det på SVT´s sida om SVT Play, och det tolkar jag som att jag som privatperson inte får ladda ner något för eget bruk.

För vidare info hänvisas till Copyswede.

 

Så du får nog visa med annan text/länk, att den tolkning som du har är den rätta, Thomas Tydal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso, se tråden //eforum.idg.se/topic/220918-svt-play-datorns-harddisk-dvd-lasbar-pa-tv-dvd/ där samma sak togs upp, t ex inlägg 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du får nog visa med annan text/länk, att den tolkning som du har är den rätta, Thomas Tydal.

 

Det står som sagt i upphovsrättslagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

 

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

 

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

 

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."

 

På Copyswedes hemsida kan du se att de extra avgifter vi betalar när vi köper cd/dvd/mp3/m.m. bland annat går till rättighetshavarna för tv-program:

http://www.copyswede.se/ersaettningar/principer-foer-foerdelning/privatkopieringsersaettning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...