Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta plats för dokument, bilder, videos etc ? (Vista)


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag försöker byta plats från orginalplatsen till min D-disk för dokument, bilder, videos etc

 

 

Det funkar ju för "Dokument", men försöker jag byta plats för Bilder, Musik så får jag ett felmeddelande att det inte går att omdirigera överordnad till underordnad, sökvägen är felaktig... ?

 

Och nåt hände, för nu står det D-Disken i startmenyn där det förut stod bilder...

Och bilderna hamnade direkt under D: iställer för i en mapp, jag vill ju ha dem som D:\Bilder

 

Det går inte att återställa till standardvärde heller.... C:\Users\MittKonto\Pictures

Då får jag felmeddelande.... > Åtkomst nekad

 

Ja, jag har Administratörsrättigheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har Administratörsrättigheter...

Men du kan ändå behöva ta över äganderätten till mapparna/filerna. Och jag föreslår då att använda det förträffliga lilla (368kb) gratisprogrammet Ultimate Windows Tweaker och detta för att kunna få kommandot bekvämt i högerklickmenyn.

 

104ey6w.jpg

 

 

 

För att sen byta plats på t ex mappen Hämtade filer så byt bara ut enhetsbokstaven i sökvägen och tryck knappen Verkställ, och tryck Ja på frågan om du vill flytta mappen till det nya stället.

 

opbtsh.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte ändå, får fortfarande felmeddelande "går inte att omdirigera överordnad till underordnad, sökvägen är felaktig"

 

Jag ska ställa tillbaka allt till standard och börja om.

 

Behöver jag bara ändra "Dokument" under Startmenyn för att Bilder, Musilk ska följa med ?

Men vad händer isåfall med Videos, de finns ju inte på startmenyn....

 

Eller ska jag gå in i filhanteraren och göra själva flyttningen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag bara ändra "Dokument" under Startmenyn för att Bilder, Musilk ska följa med ?

Nej det behövs inte då dessa mappar inte ens ligger under Dokument som de gjorde i XP. Alla mappar ligger istället under din användare.

 

Eller ska jag gå in i filhanteraren och göra själva flyttningen ?

När jag själv flyttade mapparna så gjorde jag det från vyn som man kommer till via användarnamnet i startmenyn. Jag vill aldrig ha mina filer på samma disk som Windows, så jag tog helt enkelt bara fram egenskaperna för var och en av mapparna och ändrade enhetsbokstaven enligt beskrivningen i mitt förra svar. För varje mapp där, d v s Hämtade filer, Dokument, Filmer och så vidare som man ändrar enhetsbokstaven för, så kommer frågan om man vill flytta mappen till den disken istället. Det är bara att svara ja på frågan, så flyttas mappen dit och eventuella undermappar och de rätta sökvägarna skapas också automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...