Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips! Maratonmannens installationsguide


Mikael63

Rekommendera Poster

Det är alltså en guide för hur man installerar eller ominstallerar Windows XP och i samband med det partitionerar och formaterar hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu pratar om installationsguider för Windows XP så rekommenderar jag hellre att kolla på http:www.WinGuider.se

 

De guiderna är lite mer utförlinga och leder er steg för steg fram till en XP installation som ger ett extra starkt skydd mot virusangrepp och andra intrång..

 

Den optimala ser även till att datorn behåller sin initiala prestanda i åratal..

Vidare är guiderna upplagda så att ni lär er använda funktioner ni i många fall inte visste

fanns.

 

 

Dessutom är de gratis för privatpersoners icke kommersiella bruk!..

 

Då grundaren av WinGuider.se har mångårig erfarenhet av IT-support så har många vanliga irritationsmoment åtgärdats i WinGuider installationerna. T.ex.

 

1: WinGuider.se ser bl.a. till att konfigurera era Mappalternativ. Så att utforskaren visar filer och mappar på det sätt ni är vana vid från tidigare Windows versioner. Filer och mappar visas med "Detaljerad vy" och alla filändelser visas, så ni lätt kan särsklija filer med liknande namn!

Ni hittar och använder filer i er dator mycket enklare!

 

2: En WinGuider-se installation har redan Inställningar för t.ex. växlingsfiler korrekt satta. Vidare är t.ex. automatisk omstart vid blåskäm (som är ett felmeddelande) inaktiverad så ni slipper ändlösa omstarter vid kritiska systemfel!.

 

3: Generella inställningar är redan korrekt inställda, T.ex. är TCP/IP-inställningarna Automatiskt inställda. Ni slipper krångla med dessa! Windows Brandväggen är konfigurerad för hemmiljö och startar automatiskt. Ni slipper mixtra med denna! Så är det ända tills ni installerar någon annan brandvägg som därmed inaktiverar Windows brandvägg!

 

4: Ni kan lätt dela filer med andra datoranvändare eller via nätverket utan risk för att era filer raderas, skrivs över eller förstörs av andra användare. Endast den som lägger en fil i de delade mapparna kan radera eller ändra i filen!

 

5: Alla användare har var sitt användarkonto. Detta innebär att alla har sin egen e-post, egna privara filer (under t.ex. "Mina Dokument" etc.) egen inloggning till MSN så att alla bibehåller sin integritet och sina uppsatser, skolmaterial, Sparanden i Spel, arbetsdata, privara bilder osv. Samtidigt som alla lätt kan dela med sig av sina filmer, foton och annat via de delande mapparna!

 

 

Med en WinGuider installerad dator så kan ni spendera er lediga tid till att ANVÄNDA datorn, Ni slipper slösa bort er lediga tid på rensningar, reparationer och ominstallationer!

 

Hur mycket är inte det värt?!

 

Snart kommer även installationsguider för Windows 7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Winguider inte ser bra ut i t.ex. FF beror på att sidan skapas med ett Microsoftverktyg som inte anpassar sidan för dessa andra webbläsare..

 

I samband med den uppdatering som sker när jag är klar med Windows 7 guiderna så skall jag prova att se om webbsidan kan fås att se OK ut i FF mfl..

 

Enligt statistiken så sker överväldigande delen av besöken med IE, under 10% sker med FF och mindre än 2% med andra webbläsare..

Stämmer statistiken så kan den stora massan dock se webbplatsen korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert bra att du kollar med andra webbläsare. Det är betydligt lättare om man struntar i IE6.

 

Ett statistikexempel: på min hemsida används just nu IE 47%, FF 23% och övriga 30%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Till Mikael63, om Maratonmannens guide om XP. Tack för tipset! Jag har lagt en poäng på ditt inlägg. Det här med SATA ska jag undersöka närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
WinGuider.se

Det är säkert bra att du kollar med andra webbläsare. Det är betydligt lättare om man struntar i IE6.

 

Ett statistikexempel: på min hemsida används just nu IE 47%, FF 23% och övriga 30%.

 

 

Nu är även http://www.WinGuider.se uppgraderad och det skall inte längre vara några prolem oavsätt vilken webbläsare man har...

 

:thumbsup: (Har dock inte haft mölighet att testa med alla webläsare ännu, men hoppas!)

 

Och nu finns även en installationsguide för Windows 7 Pro att ladda ner GRATIS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser fortfarande illa ut i FF.

 

Och tyvärr har jag ingen testmaskin ännu, så jag kan inte testa och se om din lilla fina installation är så bra som du påstår?

 

Och hur kan du garantera att en sådan här installation håller bättre än en installation från Microsoft, stora ord?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja jag kan se den i FF5 men jag undrar vad dessa 4 konfigurationsfiler gör i detalj?

Likadant med säkerhetsmallen?

 

Vad säger att dessa är så pass bra att inte problem uppstår pga. av dessa?

Det står bla. att onödiga tjänster inaktiveras, register och tusentals ändringar görs!!??

Vad bestämmer om en tjänst är onödig?

Det framgår heller inte hur detta är testat och verifierat och på vilka plattformar etc.

http://www.lnctv.com...trom/page3.html

 

Vad händer vid MS uppgraderingar, systemåterställningar, reparation av Windows, etc?

 

Själv är jag skeptisk till att använda en 3:e part s/w vid Windows installation och därmed inget för mig.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är även http://www.WinGuider.se uppgraderad och det skall inte längre vara några prolem oavsätt vilken webbläsare man har...

 

:thumbsup: (Har dock inte haft mölighet att testa med alla webläsare ännu, men hoppas!)

 

Och nu finns även en installationsguide för Windows 7 Pro att ladda ner GRATIS!

Användarnamn & inlägg pekar ju indirekt på ex. denna sida:

http://www.lnctv.com/~thomas.ekstrom/page7.html

 

Hur väl stämmer det överens med eforums regler?

5. Gör inte reklam.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Nja jag kan se den i FF5 men jag undrar vad dessa 4 konfigurationsfiler gör i detalj?

Likadant med säkerhetsmallen?

 

Svar från WinGuider.se:

Det står att läsa i resp. fil.. Allt är i klartext, Dessutom märker man vad de gör unser installationen, speciellt i samband meddet som anges i installationsguiden!

Vad säger att dessa är så pass bra att inte problem uppstår pga. av dessa?

Det står bla. att onödiga tjänster inaktiveras, register och tusentals ändringar görs!!??

Vad bestämmer om en tjänst är onödig?

Det framgår heller inte hur detta är testat och verifierat och på vilka plattformar etc.

http://www.lnctv.com...trom/page3.html

 

Svar från WinGuider.se:

Kort sagt är de inaktiverade tjänsterna sådana som ger stöd för funktioner som används på en domän, som företagsdatorer är inkopplade i, och som inte används alls i hem-nätverk. Konfigurationsfilerna gör motsvarande som AD (Active Directory) gör på din dator på jobbet... Dvs. konfigurerar och anpassar windows och dess funktioner och program.

Allt för att allt skall flta på så bra som möjligt.. UTAN att resp. användare behöver göra massa konfigurationer själv.

 

Vad händer vid MS uppgraderingar, systemåterställningar, reparation av Windows, etc?

 

Svar från WinGuider.se:

Det fungerar precis som i din "klicka nästa, nästa, Nästa i blindo-installation".

WinGuider.se är säkerhetsinriktad och ser det givetvis som en självklarhet att alla säkerhetsuppdateringar osv. skall fungera felfritt!.

Du rekommenderas t.o.m. att skapa en Systemreparationsskiva i slutet av installationen.

 

Själv är jag skeptisk till att använda en 3:e part s/w vid Windows installation och därmed inget för mig.

 

Svar från WinGuider.se:

Så du installerar t.ex. inte Java, eller VLC-media player eller något annat från andra än microsoft?? Hur du gör är givetvis din ensak, men provar man installationen och inte gillar resultatet.. Tja! Då kan man åergå till en "vanlig Windows-installation" :)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Användarnamn & inlägg pekar ju indirekt på ex. denna sida:

http://www.lnctv.com...trom/page7.html

 

Hur väl stämmer det överens med eforums regler?

 

 

Det är inte reklam!

Min länk i signaturen pekar direkt till sidan för gratisnedladdning av installationsguidenför Windows 7 Pro..

 

Att jag nämner webbplatsen i denna tråd är då det diskuterades hur webbplatsen var kodad.. En kodning som numera bör vara tillrättad, så den fungerar med andra webbläsare än Internet Explorer..

Ett sådant svar är mej veteligen tillåtet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Svar från WinGuider.se:

Så du installerar t.ex. inte Java, eller VLC-media player eller något annat från andra än microsoft?? Hur du gör är givetvis din ensak, men provar man installationen och inte gillar resultatet.. Tja! Då kan man åergå till en "vanlig Windows-installation"

Vad har VLC, Java eller vilken annan s/w som helst med Windowsinstallationen att göra?

Vad jag menade var att använda en 3:e part s/w (eller konfig filer och mallar) vid Windowsinstallationen.

 

Och när det står att "tusentals ändringar görs", inaktiveringar av tjänster etc. så efterlyser jag naturligtvis tester som verifierar att det hela fungerar och inte ställer till problem - nu eller i framtiden.

 

Vilken support ger du sedan på ett optimerat system enligt din s/w, för MS lär ju inte supporta problem som uppstår?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Vad har VLC, Java eller vilken annan s/w som helst med Windowsinstallationen att göra?

Vad jag menade var att använda en 3:e part s/w (eller konfig filer och mallar) vid Windowsinstallationen.

 

Och när det står att "tusentals ändringar görs", inaktiveringar av tjänster etc. så efterlyser jag naturligtvis tester som verifierar att det hela fungerar och inte ställer till problem - nu eller i framtiden.

 

Vilken support ger du sedan på ett optimerat system enligt din s/w, för MS lär ju inte supporta problem som uppstår?

 

Mvh

 

Efterlyser tester??? Ehhh.. Hur mycket skulle inte folk skälla om jag beställde en test av min egna installationsanvisning??

 

Men tro mej! Jag har testat installationerna och deras resultat i minst ett halvår...

och under denna tid mottagit massor av windowsupdateringar och tom. så hann SP1 och Internet Explorer 9 upp och detta utan att det bidrog med problem... Trots detta testade jag installationerna om och om och om igen... Jag har till dags dato installerat Windows 7 flera hundra gånger...

 

Vad du tror på eller inte är som sagt din ensak.. Vill folk offra en kväll (t.ex. efter att ha drabbats av värre smittor) på att prova en GRATIS installationguide så är det inget som hindrar dom?!!

 

Support! Får de för närvarande via mail.. (Det har fungerat mycket bra med mina tidigare Windows XP installations-guider.. så varför skulle inte det fungera nu med?)

Detta då jag dagligdags arbetar heltid, och anser att mitt arbete är till för min arbetsgivare och inte mina privata sidosysslor...

 

Skulle någon ange sitt telefonnr. i en förfrågan om support, och ett telefonsamtal hjälper så har jag inga problem att ringa upp.. Men jag kan för närvarande inte ha telefonsupport dygnet runt pga. att jag har en heltidsanställning.

Då WinGuider.se är i uppstartsläge hoppas jag på förståelse i den frågan! :blush:

 

Och JA! Installationerna följer Microsofts egna installationsmetoder..

Vissa delar är skapade på microsofts verktyg avsedda för detta ändamål..

(Vore väl konstigt om inte microsoft stöder resultatet av sina egna verktyg?)

 

Resten, t.ex. Registerfilerna gör samma inställningar som Microsoft eget Active Directory kan sätta i samma dator..

Däremot tror jag inte att allmänheten installerar en Windows server med Active Directory hemma enbart för detta syfte.. Därav bifogar jag dito konfigurationsfiler till installationsguiderna!

 

Så! Ja det skall mycket till innan microsoft vägrar hjälpa till vid supportfrågor...

Till det finns WinGuider.se´s egen support...

 

Att PROVA en installationsguide som är GRATIS,kostar ju ingenting..

Mer än tiden installationen tar..

I bästa fall slipper datorägaren slösa bort massor av tid på ideliga virus-rensningar etc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Efterlyser tester??? Ehhh.. Hur mycket skulle inte folk skälla om jag beställde en test av min egna installationsanvisning??

 

Men tro mej! Jag har testat installationerna och deras resultat i minst ett halvår...

och under denna tid mottagit massor av windowsupdateringar och tom. så hann SP1 och Internet Explorer 9 upp och detta utan att det bidrog med problem... Trots detta testade jag installationerna om och om och om igen... Jag har till dags dato installerat Windows 7 flera hundra gånger...

 

Ja det var också det jag menade om att det var testat och hur det var testat inte nödvändigtvis av någon annan, men det kunde jag inte läsa mig till på sidan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu på skoj läst igenom denna guide för en "korrekt" installation av Windows 7.

 

Redan i starten, så blir det fel.

 

Det står...

 

Förbered er genom att Plocka fram allt enligt nedan & ha dessa tillgängliga INNAN ni börjar:

Läs sedan igenom installationsanvisningen & fyll i de uppgifter som personifierar er dator.

 

1St. Windows 7 Pro DVD-skiva OBS! 32-Bitars

 

Man ska alltså använda en Windows 7 Professional skiva??

Visa mig en enda privatperson i hemmet privat som använder Windows 7 Pro?

Den versionen är inte att rekommendera för hemmabruk, och är ju betydligt dyrare också.

Denna version följer heller ALDRIG med en dator, som man köper över disk.

Kan man verkligen som privatperson köpa en Windows 7 Pro som OEM ?

 

Sen ska man ska tydligen ALLTID installera sina spel i en bestämd sökväg som är...

 

C:\Program "Program files"\Spel.

 

Du påstår att spelen INTE kommer att fungera om spel installeras någon annanstans?

Vad finns i denna installation, som gör att sökvägen till spelmappen INTE får ändras?

 

 

Vid installationen av Windows 7, så påstår du att man INTE ska ange sin

Produktnyckel?

Vad jag vet, så MÅSTE man ange sin produktnyckel för att överhuvudtaget kunna fortsätta

installationen, hur tänker du här?

 

T.ex när man installerar MS Office, så MÅSTE man ange sin produktnyckel,

annars går det inte att fortsätta.

 

Du anger också att vid information om Lösenord, att man ska ha en mening på minst 8 bokstäver genom att man använder en mening med 8 olika ord, där man tar första bokstaven i varje ord och ihop får ett stark lösenord på 8 tecken.

 

Detta är INTE något starkt lösenord, du bör ha med ytterligare minst en siffra, eller

ett annat tecken, för att få ett starkt lösenord.

Att bara ha bokstäver i ett lösenord, duger inte.

Ett starkt lösenord består alltid av minst 9 tecken i blandad miljö, både bokstäver stora som små, siffror, och gärna ett annat tecken.

 

Att också använda sig av att man får högst 5 försök till rätt lösenord, är inte heller säkert.

Det bör vara max 3 ggr.

 

 

Sedan pratar du här vitt och brett om att din support är frikostig.

 

Varför säger du då in din Information för Tillstånd, licenser, tillåten användning etc, att eftersom denna installation är så avancerad, att avsteg från installationsguiden,

sker på bekostnad av tänkt funktionalitet´, begränsas supporten för dessa som gjort

avsteg från installationsguiden steg till:

Installera om HELT enligt guiden.

WinGuider ger gratis support endast till dem som följt installationsguiden punkt efter punkt!

 

Tolkar detta som att det är minimal support, eftersom det är svårt för en vanlig privatanvändare att följa dessa guider, installationen är ju som du själv skriver, avancerad,

det är lätt att göra fel, och då begränsas alltså supporten ordentligt.

 

Har på skoj låtit familjen här läsa igenom denna guide, och frågade om dom skulle kunna klara att följa installationen punkt för punkt?

Fick till svar, att det skulle inte fungera, det är alldeles för mycket omkring, för många obs,

för många måsten, för invecklat, oavsett om det blir "säkert" i slutändan eller inte.

 

Dom skulle direkt lämna över detta, till någon som begriper sig på sådant där.

Typ datatekniker eller liknande.

 

 

Man ska heller aldrig ha sina lösenord i en fil på sin dator, som du rekommenderar under

Använd Windws 7´s Hemgrupp för att skapa ett LAN, just på grund av säkerheten.

 

 

Och detta med att det är en säkerhetsrisk att använda en annan webbläsare än IExplorer?

Visst är det bra med säkerhet, men det måste fungera praktiskt bra också.

Det finns bl.a.en sak i IE som inte fungerar lika bra som i andra webbläsare, och det är

flikhanteringen, som är mycket populärt i alla webbläsare, och är oerhört smidigt.

 

 

Och när det gäller hanteringen av hur man på ett säkert sätt, laddar ner filer, så säger du

att man aldrig ska låta ladda ner automatiskt med "Kör" eller liknande.

Detta går alldeles utmärkt, om man har ställt in sin webbläsare att ladda ner till en bestämd downloadmapp.

Och varför ska jag då ha nedladdningsrutan kvar öppen, om jag exakt vet var filen hamnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Har nu på skoj läst igenom denna guide för en "korrekt" installation av Windows 7.

 

Redan i starten, så blir det fel.

 

Det står...

 

 

 

Man ska alltså använda en Windows 7 Professional skiva??

Visa mig en enda privatperson i hemmet privat som använder Windows 7 Pro?

Den versionen är inte att rekommendera för hemmabruk, och är ju betydligt dyrare också.

Denna version följer heller ALDRIG med en dator, som man köper över disk.

Kan man verkligen som privatperson köpa en Windows 7 Pro som OEM ?

 

Svar från WinGuider.se:

Jepp! Man kan köpa Windows 7 Pro som privatperson.. Jag har själv gjort det..

Den kostar ynka 350kr mer än home premium men då får du bl.a. med praktiska saker som man gärna använder hemma.. T.ex. möjligheten att skapa säkerhetskopior bl.a. över nätverket till t.ex. ett NAS.. eller en annan dator.. Med home är du begränsad till lokal disk eller USB-disk..

Vill du med Home skapa säkerhetskopior som sparas till nätverket så måste du då köpa ett separat backup-program, som bara det kostar MER än merkostnaden mellan home och Pro!

Så.. JA! Pro är BRA för privatpersoner... Speciellt för de som vill säkerhetskopiera sina foton, dokument, mail etc.

 

Du får även möjligheten att kryptera ditt data med EFS i Windows 7 Pro..

Så alla med en bärbar dator bör faktiskt använda Windows 7 Pro och skydda sina privata filer med EFS-krypteringen ifall datorn kommer bort eller blir stulen!

 

Stödet för säkerhetskopiering till nätverket och kryptering av filer och data med ett högerklick finns bara i PRO (och uppåt) men inte alls i HOME...

I mina ögon är det viktiga saker man gärna bör använda hemma! Som privatperson.

 

Sen ska man ska tydligen ALLTID installera sina spel i en bestämd sökväg som är...

 

C:\Program "Program files"\Spel.

 

Du påstår att spelen INTE kommer att fungera om spel installeras någon annanstans?

Vad finns i denna installation, som gör att sökvägen till spelmappen INTE får ändras?

 

Svar från WinGuider.se:

Det är så att spel brukar ofta kräva att användaren kan skriva till filer i spel-mappen

eller så har spelen en "save"-mapp som användarna måste få skriva till för att spara sitt spel.

Installerar du till C:\Program\Spel så får användarna skriva till dessa filer/mappar.

Det är en finess som WinGuider.se ger för att minska risken för att spel krånglar för användarna..

 

Vid installationen av Windows 7, så påstår du att man INTE ska ange sin

Produktnyckel?

Vad jag vet, så MÅSTE man ange sin produktnyckel för att överhuvudtaget kunna fortsätta

installationen, hur tänker du här?

 

Svar från WinGuider.se:

Nej! Där har du fel! du måste inte alls ange ange produktnyckel..

Du kan AVmarkera att du skall ange produktnykeln..

Du får då 30 dagars provperiod (som kan förlängas 2 gånger med ett visst kommando)

Anledningen anges tydligt i anvisningen:

"Vi väntar med detta så vi vet att allting fungerar som tänkt"

Detta då Microsoft har begränsat antalet aktiveringar av samma licens. och ju fler du använder "i onödan" desto närmare kommer du punkten då du måste ringa microsoft för att få en ny kod! Kort sagt! Ett hänsynstagande från WinGuider.se..

T.ex när man installerar MS Office, så MÅSTE man ange sin produktnyckel,

annars går det inte att fortsätta.

 

Svar från WinGuider.se:

Office är en annan sak, nu gällde det endast aktiveringen av Windows 7 som man skjuter upp tills man vet att allting fungerar!

 

Du anger också att vid information om Lösenord, att man ska ha en mening på minst 8 bokstäver genom att man använder en mening med 8 olika ord, där man tar första bokstaven i varje ord och ihop får ett stark lösenord på 8 tecken.

 

Detta är INTE något starkt lösenord, du bör ha med ytterligare minst en siffra, eller

ett annat tecken, för att få ett starkt lösenord.

Att bara ha bokstäver i ett lösenord, duger inte.

Ett starkt lösenord består alltid av minst 9 tecken i blandad miljö, både bokstäver stora som små, siffror, och gärna ett annat tecken.

 

Svar från WinGuider.se:

Du har helt FEL i att det lösenordsom skapas med WinGuider.se´s rekommenderade metod inte skulle vara säker.. Det är totalt tvärt om!

 

Lösenordet som skapas med denna metod är betydligt mer säkert än än de lösenord användarna oftast använder.. Riktigt säker till om med...

 

Det viktigaste är att man använder ett lösenord som är lätt att klura ut eller gissa sig till.

Min metod har, tvärtemot vad du säger, fått mycket beröm, inte metoden i sig, för den har jag nog inte uppfunnit själv, utan för att jag sprider information om hur man skapar ett MYCKET SÄKRARE lösenord än de folk hittar på i normala fall (vilket normalt är t.ex. partnerns/barnens förnamn/födelsedata osv.)

Se t.ex.: http://nyheter24.se/...igaste-losenord

Det handlar som sagt inte i detta fall att hitta det ABSOLUT SÄKRASTE LÖSENORDET..

Utan att hitta ett lösenord som är svårt att klura ut/gissa sg till..

och samtidigt är lätt att komma i håg..

(Normalt är de säkraste lösenorden så krångliga att folk skriver ner lösenordet på en lapp etc. som sedan kan användas för att "knäcka" lösenordet. Med WinGuider.se´s metod behövs inte det då man lätt kommer i håg det svårknäckta lösenordet!)

 

Så JA! Lösenordet som skapas med denna metod är betydligt mer säkert än än de lösenord användarna oftast använder.. Riktigt säker till om med...

 

Att också använda sig av att man får högst 5 försök till rätt lösenord, är inte heller säkert.

Det bör vara max 3 ggr.

 

Svar från WinGuider.se:

Inte i hemmiljö! 5 gånger är fortfarande mer än tillräckligt bra, speciellt som det kombineras med kontolåsning i mer än 30 minuter.. och med regelbundna lösenordsbyten som du automatiskt får i WinGuider.se-installationerna.. T.o.m. i den som är helt GRATIS!!.

 

Sedan pratar du här vitt och brett om att din support är frikostig.

 

Varför säger du då in din Information för Tillstånd, licenser, tillåten användning etc, att eftersom denna installation är så avancerad, att avsteg från installationsguiden,

sker på bekostnad av tänkt funktionalitet´, begränsas supporten för dessa som gjort

avsteg från installationsguiden steg till:

Installera om HELT enligt guiden.

WinGuider ger gratis support endast till dem som följt installationsguiden punkt efter punkt!

 

Svar från WinGuider.se:

Enkelt! Installationen är så avancerad att om man låter bli att utföra ett steg så fungerar inte installationen fullt ut. Med andra ord så blir det då bl.a. svårt att veta vad som ev. gått fel... och det blir även extra svårt att ge support..

 

När det gäller såväl Windows 2000 installationerna (som Winguider.se hade för länge sedan) samt Windows XP installationerna så gällde över 90% av supportfallen just de som låtit bli att utföra något steg (Trots att det TYDLIGT anges att man INTE skall hoppa över något steg i installationen)

För mej som testat varje installation massor av gånger, så såg jag lätt i många fall, att felet beror på att man undlåtit att utföra visst steg..

 

WinGuider.se´s installationer är så noga testade att man i regel inte skall få installationsrelaterade problem.. (Jag har som sagt testat dessa hundratals gånger på olika hårdvara för att bekräfta funktionaliteten..)

Skulle någon stöta på ett problem jag inte kunnat testa/förutse så bidrar WinGuider.se med en lösning.. Precis som WinGuider.se alltid gjort...

 

Tolkar detta som att det är minimal support, eftersom det är svårt för en vanlig privatanvändare att följa dessa guider, installationen är ju som du själv skriver, avancerad,

det är lätt att göra fel, och då begränsas alltså supporten ordentligt.

 

Svar från WinGuider.se:

Lustigt att du påpekar detta!

Jag har tvärtom fått kritik från ERFARNA tekniker att installationerna är för detaljerade..

 

De vill ha mer generella anvisningar t.ex. som att: "installera senaste JAVA" vilket dock inte fungerar för nybörjare, för de vet varken varifrån de skall hämta Java eller vad Java är..

 

Och anledningen till detaljrikedomen är att jag skrivit installationsguiderna till just dom som har minst (egentligen ingen) datorvana alls..

DVS. till dom som behöver en riktigt nogrannt angiven steg för steg-anvisning.. Varje klick och varje tangenttryckning anges i varje installation..

 

Har på skoj låtit familjen här läsa igenom denna guide, och frågade om dom skulle kunna klara att följa installationen punkt för punkt?

Fick till svar, att det skulle inte fungera, det är alldeles för mycket omkring, för många obs,

för många måsten, för invecklat, oavsett om det blir "säkert" i slutändan eller inte.

 

Dom skulle direkt lämna över detta, till någon som begriper sig på sådant där.

Typ datatekniker eller liknande.

 

Svar från WinGuider.se:

Samma svar här... Jag har fått beröm från flera som sagt sig inte veta om de vågat sig på att installera sin dator själva för att de saknar, som de känner, kunskaper för detta..

och att de vågat prova (och lyckats) just för att anvisningarna (Både XP och Windows 2000) varit så detaljerade att de anger precis varje musklick och knapptryckning...

 

Men visst! Vissa blir säkert avskräckta.. men vågar de sig på att prova.. då är jag övertygad om att de lyckas.. baserat på erfarenheter från förr!

Uppstår något problem så får de hjälp av WinGuider.se

Man ska heller aldrig ha sina lösenord i en fil på sin dator, som du rekommenderar under

Använd Windws 7´s Hemgrupp för att skapa ett LAN, just på grund av säkerheten.

 

Svar från WinGuider.se:

I detta fall handlar det om lösenordet till den HemGrupp som 1:a datorn med Windows 7 skapar..

Lösenordet måste då anges på varje annan dator/tv/mediaspelare etc. som skall ansluta till den hemgruppen..

Att man sparar den till fil är en hjälp för familjen vid det senare tillfälle behöver ansluta en ny eller ominstallerad dator till hemgruppen (ett stöd för minnet helt enkelt). Sparar man filen på t.ex. ett USB-minne så ligger filen hyfsat säkert ända tills man använder USB-minnet igen..

Vill du inte har den på en USB-pinne så kan du högerklicka på lösenordfilen och kryptera den med Windows 7 Pro´s inbyggda kryptering.. (Den som saknas i Home-versionerna)

 

Och detta med att det är en säkerhetsrisk att använda en annan webbläsare än IExplorer?

Visst är det bra med säkerhet, men det måste fungera praktiskt bra också.

Det finns bl.a.en sak i IE som inte fungerar lika bra som i andra webbläsare, och det är

flikhanteringen, som är mycket populärt i alla webbläsare, och är oerhört smidigt.

 

Svar från WinGuider.se:

Nja! Myten är att allt från microsoft är osäkert och allt annat är bättre..

Fler och fler tester visar t.ex. att IE skyddar bättre från allehanda konstiga attacker om man har såväl "Protected mode" som "Smart-sceen filtret".. aktiverat i IE.

Se t.ex. nya: https://www.nsslabs.com/assets/noreg-reports/2011/nss_labs_q2_2011_browsersem_swedish.pdf

 

Utifrån t.ex. den vinkel som den testen berört så är IE den minsta säkerhetsrisken av alla testade webbläsare..

 

Lägg sedan till att ett annat säkerhetsföretag kontrollerat alla säkerhetshål som Internet explorer 8 drabbades av under hela år 2010 så gick inte en enda av dessa säkerhetshål att utnyttja ifall användaren var inloggad som användare..

 

Jag har inte stött på några problem med flik-hanteringen i IE9 som WinGuider.se´s windows 7 guider använder.. Det är en vanesak..

Problem kan vara att IE9´s inbyggda säkerhetsfunktioner gör att man i bland måste lägga en webbplats i zonen för tillförlitliga platser eller använda kompabilitets-vy-knappen på andra..

Men som NSSlabs-testen ovan visar så finns det anledning att använda IE.. Trots allt.

 

Man får visserligen göra som man vill.. WinGuider.se ser iallafall förbi alla myter och går på både egen erfarenhet och annann pålitlig säkerhetsinformation när WinGuider.se REKOMMENDERAR att man använder IE9 till Winguider.se´s installationer..

En rekomendation som jag står för..

Ändrar sig läget, Då ändras WinGuider.se´s rekommendation också!

 

Dessutom konfigureras flera hundra säkerhetsinställningar i Internet explorer i ALLA WinGuider.se-installationer (även den som är gratis) till en nivå som är väsentligt högre än IE´s standard.. (det är bara Internet Explorer som har så många och detaljerade säkerhetsinställningar, som standard.. utan extra plug-ins eller liknande)

Så WinGuider.se´s Internet Explorer är betydligt säkrare än en standard IE (som den i NSSlabs-testen ovan)

 

Därmed kan jag inte utlova samma förstärkta säkerhet ifall användaren byter till annan webbläsare.. och därför rekommenderar WinGuider.se att man använder IE till WinGuider.se´s installationer..

 

 

Och när det gäller hanteringen av hur man på ett säkert sätt, laddar ner filer, så säger du

att man aldrig ska låta ladda ner automatiskt med "Kör" eller liknande.

Detta går alldeles utmärkt, om man har ställt in sin webbläsare att ladda ner till en bestämd downloadmapp.

Och varför ska jag då ha nedladdningsrutan kvar öppen, om jag exakt vet var filen hamnar?

 

Svar från WinGuider.se:

Nä! Det stämmer faktiskt inte.. Av erfarenhet från mitt arbete där jag i över tio år har ansvarat för virusskyddet på en stor arbetsplats.. så har jag flera gånger utvärderat olika virusskydd för att se hur bra de fungerar.. och det finns virusskydd som INTE förmår att avsöka den dataström som nedladdningen utgör då du klickar på "Kör"

Dessa virusskydd avsöker endast trafiken till och från hårddisken och reagerar endast på den temp-fil som "körandet" skapar.. Men som sagt.. inte dataströmmarna som exekveringen utgör..

Virusskyddet raderar endast temp-filen men kan inte rensa den elaka kod som körs aktivt i processor och minne!

 

Därför rekommenderar WinGuider.se att man alltid bör spara filer man laddar ner från andra än riktigt tillförlitliga tillverkare.. och sedan avsöka filen med sitt virusskydd INNAN man kör filen...

Extra säkerhet... som sagt...

Ett försök från WinGuider.se att lära ut ett säkrare sätt att hantera nedladdade filer..

Det kan inte vara negativt! Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om vi nu pratar om installationsguider för Windows XP så rekommenderar jag hellre att kolla på http:www.WinGuider.se

 

De guiderna är lite mer utförlinga och leder er steg för steg fram till en XP installation som ger ett extra starkt skydd mot virusangrepp och andra intrång..

 

Den optimala ser även till att datorn behåller sin initiala prestanda i åratal..

Vidare är guiderna upplagda så att ni lär er använda funktioner ni i många fall inte visste

fanns.

 

 

Dessutom är de gratis för privatpersoners icke kommersiella bruk!..

 

Då grundaren av WinGuider.se har mångårig erfarenhet av IT-support så har många vanliga irritationsmoment åtgärdats i WinGuider installationerna. T.ex.

 

1: WinGuider.se ser bl.a. till att konfigurera era Mappalternativ. Så att utforskaren visar filer och mappar på det sätt ni är vana vid från tidigare Windows versioner. Filer och mappar visas med "Detaljerad vy" och alla filändelser visas, så ni lätt kan särsklija filer med liknande namn!

Ni hittar och använder filer i er dator mycket enklare!

 

2: En WinGuider-se installation har redan Inställningar för t.ex. växlingsfiler korrekt satta. Vidare är t.ex. automatisk omstart vid blåskäm (som är ett felmeddelande) inaktiverad så ni slipper ändlösa omstarter vid kritiska systemfel!.

 

3: Generella inställningar är redan korrekt inställda, T.ex. är TCP/IP-inställningarna Automatiskt inställda. Ni slipper krångla med dessa! Windows Brandväggen är konfigurerad för hemmiljö och startar automatiskt. Ni slipper mixtra med denna! Så är det ända tills ni installerar någon annan brandvägg som därmed inaktiverar Windows brandvägg!

 

4: Ni kan lätt dela filer med andra datoranvändare eller via nätverket utan risk för att era filer raderas, skrivs över eller förstörs av andra användare. Endast den som lägger en fil i de delade mapparna kan radera eller ändra i filen!

 

5: Alla användare har var sitt användarkonto. Detta innebär att alla har sin egen e-post, egna privara filer (under t.ex. "Mina Dokument" etc.) egen inloggning till MSN så att alla bibehåller sin integritet och sina uppsatser, skolmaterial, Sparanden i Spel, arbetsdata, privara bilder osv. Samtidigt som alla lätt kan dela med sig av sina filmer, foton och annat via de delande mapparna!

 

 

Med en WinGuider installerad dator så kan ni spendera er lediga tid till att ANVÄNDA datorn, Ni slipper slösa bort er lediga tid på rensningar, reparationer och ominstallationer!

 

Hur mycket är inte det värt?!

 

Snart kommer även installationsguider för Windows 7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag får bara: Sidan kan inte visas, när jag försöker komma till Guiden.

Är den nere eller har jag några felinställningar i webbläsaren.

Jag ska gör en ominstallation av XP, så det vore bra med hjälp eftersom det är första gången.

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som Bitdefender Antivirus inte gillar WinGuider.se

 

också...

Not Found

 

The requested URL /~thomas.ekstrom/page7.html was not found on this server.

post-2793-0-59012100-1360185108_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag får bara: Sidan kan inte visas, när jag försöker komma till Guiden.

Är den nere eller har jag några felinställningar i webbläsaren.

Jag ska gör en ominstallation av XP, så det vore bra med hjälp eftersom det är första gången.

 

Stefan

 

Maratonmannens guide har funkat förr och hjälpt många andra..

http://xp.maratonmannen.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...