Hoppa till innehåll

Foto

Guide - flytta och säkerhetskopiera epost

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Monshi

Monshi

Beroende

• Moderatorer
  • 24 602 inlägg

Postad 18 januari 2011 klockan 16:04

Detta är starten på en guide för hur man flyttar, räddar, säkerhetskopierar epost och var den är sparad i olika program.

En mall att följa:

Mozilla Thunderbird
Säkerhetskopiering och återställning av epost, inställningar, addressbok och även tillägg kan göras med programmet Mozbackup
http://mozbackup.jasnapaka.com/
Återställning kan ske till samma dator eller annan dator där Thunderbird finns installerat.
Programmet kan även göra backup av filer från övriga program i Mozillas serie, dvs Mozilla Firefox, Mozilla Sunbird, Flock, SeaMonkey, Mozilla Suite, Spicebird, Songbird och Netscape.
Programmet kan INTE användas för att migrera epost mellan Thunderbird och annat epostprogram.

Vill man hantera programmets filer manuellt återfinns de, under Vista och Win7, på sökvägen
C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Thunderbird
Det går utmärkt att manuellt kopiera denna mapp och lägga in på samma plats vid återställning eller flytt till annat system. I praktiken är det inte något annat än det som MozBackup gör än att just kopiera och komprimera denna mapp.

Flytt av epost från annat program, som Outlook Express, Outlook, Netscape, Mozilla 1 eller SeaMonkey, till Thunderbird
se denna tråd
http://eforum.idg.se...ost__p__1538924

Export från Outlook Express
se denna tråd
http://eforum.idg.se...ost__p__1530672
Säkerhetskopiering/flytt i Oulook Express
se
http://eforum.idg.se...53#entry1532953

Från Hans Peter fick vi denna länk
http://support.micro...om/kb/270670/sv

Windows Mail/Windows Live Mail/Outlook
En sida med flera guider i ämnet
http://windowshjalp....ndows-live-mail

Det en grundmall, fyll på med andra program.

Den som vet mer om Outlook, Windows Mail, Live Mail, Eudora, Pine.... fyll på i egna inlägg nedan. Tråden kommer att redigeras, dvs jag tar mig friheten att kanske sammanfatta/sammanföra era inlägg nedan för att få en kompakt och korrekt tråd.

jag tackar för alla bidrag som hitintills kommit in. Har tagit bort alla svar i denna tråd och kopierat upp länkar och ord till detta inlägg. Fler guider är alltid välkomna!

Inga frågor i denna tråd, bara svar!

Redigerat av Monshi, 10 november 2011 klockan 18:53.

#2 Mikael63

Mikael63

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9 050 inlägg

Postad 15 oktober 2011 klockan 23:08

Om man vill migrera Windows Thunderbird med Linux Thunderbird kan man använda denna guide.

Om det inte fungerar, dvs. att man får upp fråga om att skapa e-postkonto osv. får man åter radera den nya skapade xyz.default som skapats (inte den egna alltså) och åter ändra i profiles.ini till den egna 1234osv.default.

Redigerat av Mikael63, 21 oktober 2011 klockan 09:54.

---
Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?

#3 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 84 833 inlägg

Postad 15 december 2011 klockan 11:32

Från Outlook 2002 till 2007: http://support.microsoft.com/kb/291636

Dess engelska motsvarighet tar upp även 2010: http://support.micro...kb/291636/en-us

#4 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 84 833 inlägg

Postad 2 maj 2012 klockan 15:18

Från Windows Live Mail till Outlook:
Se Tunes tips: http://eforum.idg.se...ost__p__1576674

#5 Mikael63

Mikael63

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9 050 inlägg

Postad 3 september 2012 klockan 11:53

Kanske kan klarställas:
(rätta felaktigheter tack!)

Outlook Express är standardklient för e-post i Windowsdatorer upp t.o.m. XP
Dess adressbok är även "Windows" adressbok.
Ska inte förväxlas med Outlook - se nedan.

Windows Mail är standardklient för e-post i Windowsdatorer med Vista.
Ska inte förväxlas med Windows Live Mail - se nedan.

Windows Live Mail är standardklient för e-post i Windowsdatorer med Windows 7.
Ska inte förväxlas med Windows mail - se ovan.

E-post (eller Mail) är (även) namnet på den e-postklient som ingår i Windows 8.

Outlook - är en e-postklient som ingår i Office-paketet. Fungerar på alla Windowsversioner.
Ska inte förväxlas med Outlook Express - se ovan.
Edit: Är nu också namnet på den webbaserade e-posttjänsten hos Microsoft, fd. Hotmail.

Thunderbird är en, av flera, gratis och bra e-postklienter.

Man kan ha flera e-postklienter installerade samtidigt. Dock är det inte så praktiskt att nyttja samma konton på flera klienter samtidigt.

Att "ha" Hotmail eller Gmail innebär inte per automatik att man endast kommer åt dessa via en webläsare. Det går utmärkt att använda alla(?) ovanstående klienter för dessa.

Redigerat av Mikael63, 15 maj 2013 klockan 12:29.

---

#6 Mikael63

Mikael63

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9 050 inlägg

Postad 5 december 2012 klockan 17:46

Här en beskrivning av en något omständig procedur för att lyfta över en personlig mapp, en .pst, från Outlook till Thunderbird i annan dator/annat OS.

Bra vore det ju om man bara kunde ta sin .pst som man kanske redan har backuppat och få in den i Thunderbird men mina sökningar visar att det inte är så enkelt då Tb förnyas hela tiden och ev. verktyg inte hänger med.

Jag installerade Thunderbird på datorn med Outlook men konfigurerade inget konto.
Valde Import - epost - Outlook.

Här importeras nu rubbet inklusive mina "Exchangemappar" varför det kan ta tid.

Nu installerar jag tillägget ImportExportTools och markerar sedan på den översta mappen av de mappar jag vill ha med, Verktyg - Import/export-verktyg - Exportera mapp med undermappar (bibehållen struktur) och väljer vilken mapp där jag vill spara filen. Inget tycks hända men nere i statusfältet ska det stå att exporten lyckades.

Den fil som nu skapats får samma namn som den i Tb markerade mappen och har inget filtillägg.
Den filen ser jag nu till att kopiera till den dator där jag vill ha den.

I den "nya" datorn har jag redan Thunderbird och e-postmappar (annars hade jag ju kunnat migrera enligt ett annat tips) och här installerar jag också tillägget ImportExportTools.

Jag markerar den mapp som jag vill ska innehålla mina importerade mappar, i mitt fall Lokala Mappar.
Sedan Verktyg - Import/export-verktyg - Importera MBOX-fil.
Klart!

Nu när jag vet att detta funkar kan jag i den "gamla" datorn ta bort alla mappar i Thunderbird, tömma dess papperskorg och avinstallera programmet.
---

#7 Mållgan

Mållgan

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 189 inlägg

Postad 12 juli 2013 klockan 20:49

Importera epost till Windows Live Mail från Mozilla Thunderbird

Först exporteras Thunderbirds inkorg och skickade mail till var sin mapp, t ex på skrivbordet, och använder formatet EML för de exporterade mailen. Dessa mappar kommer då att innehålla varje enskilt mail i eml-format. För att genomföra detta krävs att man till Thunderbird först har importerat det särskilda Import-, exportverktyg som finns för Thunderbird.

Nästa steg är att öppna Windows Live Mail och där importera de två mapparna, som exporterats från Thunderbird. När man i importsteget kommer till valet av epostprogram, från vilket importen ska ske, så väljer man Windows Live Mail (trots att exporten har gjorts från Thunderbird men finessen är väl att mailen har exporterats i eml-format) och går vidare för att i nästa steg välja den mapp som ska importeras. Välj "huvudmappen" på "högsta mappnivå" även om eml-mailen finns i någon undermapp. I Windows Live Mail hamnar de på så sätt importerade mapparna, med mailen, i vänsterhuvudrubriken Undermappar (tror jag det blev)-Importerad mapp (nederst i vänsterkolumnen). Där öppnar man importerad mapp och kan sedan välja att flytta över, eller kopiera, innehållet till inkorgen resp. mappen för skickade mail. Lätt som en plätt.

#8 Laso

Laso

Beroende

• Moderatorer
  • 12 159 inlägg

Postad 12 juli 2013 klockan 22:16

När det gäller manuell hantering av Thunderbird-backup...

Vill man hantera programmets filer manuellt återfinns de, under Vista och Win7, på sökvägen
C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Thunderbird

Det går utmärkt att manuellt kopiera denna mapp och lägga in på samma plats vid återställning eller flytt till annat system.
I praktiken är det inte något annat än det som MozBackup gör än att just kopiera och komprimera denna mapp.
Men man kan dock råka ut för att vissa mappar uppstår som dubbletter, och man får göra en ytterligare sortering/borttag av dessa dubbletter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
PC för Alla-nätverket