Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Berätta din väg från första datorn tills nu.


Hankki

Rekommendera Poster

Jag gick en datakurs år 1984-1985, tror jag, och då programmerade vi basic på zx81 och spectrum. Min dator då var en vic-20 som så småningom såldes och följande blev en spectrum+. Efter att ha jobbat och skrivit in ett långt program, i etapper, som sparades in på kasett så ville inte programmet ladda eftersom jag sparat på samma ställe hela tiden och kasettbandet gav upp :-( datorn åkte in i skåpet och låg kvar tills den såldes.

 

Datauppehåll i senare tonåren till 24års ålder då jag steg in i den fantastiska värd av pc-datorer med en IBM PS1 med 2MB ram och 40MB hårdskiva, ville bygga ut ram till 4MB men kostnaden år 1995 var då 2000 finska mark vilket då var ca 2800kr, det blev inget 4MB. Win 3.1 användes i denna.

 

1997 köpte jag en ny dator med win 95 och processorn var amd 166MHz, 1,2GB hårddisk och minnet låg väl på 16MB och en 15" skärm till priset av ca 8000kr. Datorn uppgraderades 1998 med lite mera minne, Intel 233 MMX processor och 6,5GB hårddisk och en mitsumi 2x cd-brännare! WOW man kunde göra egna cd-skivor. 1998 tog jag även steget ut i cyberspace med ett 56kb telefonmodem, kostnad ca90kr/mån + tfn avgift.

 

1999-2000 var det dax att köpa komponenter och plocka ihop själv, amd 400MHz processor och 128MB ram, den gamla 6,5GB disken för att spara lite pengar. 128MB minne kostade då nästan 1600kr. Datorn uppgraderades senare med 550MHz processor och 13GB disk, bios'en klarade inte större skivor än 8GB så min kompis delade upp den i sin dator till 8GB och 5GB. Win98 var systemet.

 

2001 startade jag en egen firma, vid sidan av jobbet, och sysslade med datorproblem. En laptop HP xe3 med celeron 600 och 128MB minne, 10GB disk införskaffades för ca 14000kr. Även fotograferandet blev digitalt med en Canon Powershot G1 3,3Mpx för 10000kr och 340MB IBM microdrive för 2800kr. En 17" skärm blev det också.

 

2002-2003 plockades en AMD athlon xp 2000+ ihop med 256MB ram och 40GB disk och win XP ny cd-brännare och nytt modem till pci port, gamla modemet var isa. kostnaden var runt 10000kr.

Minnet utökades med 512MB.

 

2008 sålde jag en bil och då blev det ny dator i form av amd athlonII 5600+, 4GB ram och 320GB hd samt en 24" acer lcd skärm och win vista.

G1:an pensionerades till förmån för Canon EOS 40d som användes med gamla eos objektiv.

Vårvintern 2009 såldes en inbytesbil från den föregående bilaffären och canon ef-s 18-200 objektiv och 580 exII blixt köptes. Datorn utökades med 1TB hårdskiva.

 

Hösten 2010 såldes ännu en bil, 18-200 objektivet och lite annat till förmån för canon ef 70-200 f/2.8L IS II USM.

 

Strax före jul blev det aktuellt med en dator till och resulterade i ett budgetbygge för internet och lite photoshop elements i form av msi matx kort med inbyggt grafikkort, vga dvi och hdmi, amd athlonII x2 250, 4GB 1333MHz DDR3 samt 320GB disken ur den andra datorn och win 7.

Frun överraskade mig totalt på julafton med en benq 22" skärm med bl a hdmi ingång :-)

Jag överraskade henne med en samsung galaxy s, mig själv med en htc desire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att inventera sin historia, det var en bra trådidé!

 

1983: Fick min första dator, VIC-20. Började med Basic men gick över till Assembler ganska fort.

 

1984: Köpte Commodore 64 och gav mig på assembler på 6510:an istället. Skrev bl.a en utökad BASIC, med ett 20-tal ljud- och grafikkommandon.

 

1987: Ut med C64 (eller tja, den har jag faktiskt fortfarande kvar) och in med Amiga 2000. Assembler för 68000-serien och skitkul med Blobs- och allt annat kul som denna för sin tid väldigt avancerade 32-bitars hårdvara erbjöd.

 

1993: Fasade sakta över till PC och C-programmering av Win32-applikationer. Det var ingen dans på rosor att bygga upp forms och kontroller innan konceptet Visual steg in på utvecklingsmarknaden. Men sånt var man ju van vid från Amiga-tiden. Som hardcore-assembler-människa var det lite trögt att ta till sig C i början (på den tiden tyckte man ju det var ett högnivåspråk för lata amatörer som inte klarade av assembler =)

 

1994-1997: KTH Datateknik. Här blev det förstås en jädra massa språk involverade, men mest höll jag mig till C++ på Sparc-maskinerna (Unix/X-Windows).

 

1998: Visual Basic för Winapps och ASP/SQL Server för webbutveckling tog över ett par år

 

2002: .Net släpps och sedan dess är det enbart denna plattform som gällt, i början under VB.Net men de senaste fyra åren i C#.

 

I princip har det nog inte gått en månad sedan 1983 som jag inte skrivit en kodrad och sammafattningsvis kan jag säga att den roligaste tiden utan tvekan var assembler-eran. Mycket mer kontroll över hårdvaran kommer man inte utan att ge sig på mikrokod-programmering (vilket vi fick leka med på KTH dock).

 

Just nu håller jag på att vidga med F# och Java, men fokus kommer nog ligga kvar på C# än ett par år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Min första datakurs gick jag på vuxenskolan 1984. Då gick jag en kurs i Basic. Nästa kurs som jag gick var på på Alviksskolan. Jag hade en jättedålig lärare . Då hade jag en IBM-dator 286 20 mb hårddisk och Windows 2.0 writing assistant, reporting Assistant, Word perfekt för dos WP50 och Dos 4.0. 1992 köpte jag min första egna dator en 386. Den hade jag tills 1999 nångång. Jag fick hela tiden saker till den som gjorde att jag inte ville byta till en kraftfullare dator. 1996 fick jag en cd-spelare och ny hårddisk till den. Den första hårddisken på den datorn var på hela 120 mb . Det tyckte jag var jättemycket. Den första datorn som jag hade i skolan och som jag senare fick låna hem den hade en hårddisk på bara 20(!) mb.

 

År 2000 nångång så blev det fel på moderkortet på min 386 så då köpte jag en ny dator. Som tur var så hade jag gjort backup på alla datafiler. Datorn som jag köpte då var en pentium 400 128 mb ram. Den hade jag Windows 98 på. 2004 fick jag en blå dator som jag hade Windows Xp på och som jag också surfade på ett tag tills jag blev lurad att installera Windows 7 på den vilket inte funkade. ... Skärmen stod bara och blinkade efter att jag hade gjort det :-( Jag hade inte fått några andra drivrutiner till den heller :-( Men till min Pentium 400 till den fick jag alla drivrutiner på DVD. Det är en Dell-dator. Kul att spela gamla spel på. Nu har jag en compaq med Windows 7 som jag surfar på.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Köpte min första dator en begagnad Compaq Armada M700 med W2000Pro samt en begagnad HP skrivare HPC750 när jag fyllt 65år. Denna dator funkade inte så jag stod vid den rostfria diskbänken med telefonluren vid ena örat och plockade isär datorn enligt direktiv jag fick från supporten (där jag köpt den) lossade alla kablar och satte dit dem igen och fick snurr på grejorna! Samt lärde mig att inte vara rädd för att rota i datorn. Jag fick även byta kabinett på denna PC ty högtalarna lade av och de satt inbyggda i kabinettet så att det inte gick att byta dem utan att byta kabinett.

Detta hade jag till 2006 då det blev en ny HP dv5009ea med W.XP Home Edition. Denna uppgraderade jag med en HD på 250GB och ett Ramminne på 2GB så blev den lite snabbare.  Var med i Seniornet Sweden och lärde mig datateknik från en Datatidning samt HTML teknik av Seniornet Sweden. Skrivaren lade av jag fick en ny beg. tillsänt mig och den gamla kunde jag behålla för att plocka reservdelar av.Sedan blev det en HP Pavilion dv7-6101 17,3" med W.7.och där såg jag att det fanns plats för ytterligare en HD. Kontaktade HP supporten och fick reda på vad jag behövde för att montera ytterligare en HD. Vilket jag gjort och på denna HD har jag lagt in alla mina ca 1000 CD med musik i wav.format. I samband med detta köpet blev det en ny skrivare en HP C310a All-In-One  som funkade i ca. 3 år sedan lade den av!! Har nyligen köpt en ny All-In-One en HP 7520 men C310a var bättre tycker jag. Lärt mig genom självstudier och genom alla misstag jag gjort genom åren t.ex. när jag laddade ner Error Safe och trodde att det var ngt bra program! Låg sömnlös tills jag fick en  "snilleblixt"  ominstallation av Windows. Kollade med supporten och fick OK!

Nu är jag noga med säkerhetskopiering och att se efter så att inga oönskade program följer med när jag hämtar hem ngt från Internet. Kör med  Unchecky som ju rensar bort många  "falska"  nerladdningar i samband med uppdateringar.

För visst är det kul med datorer synd bara att det inte fanns när man var ung! Ni ungdomar har haft det väldigt bra därvidlag eftersom ni har vuxit med den digitala revolutionen. Nu har jag fyllt 75 och känner att jag börjar tappa lie kapacitet intellektet är inte lika rörligt som det varit. Men enligt ordförande i Mensa Helsingborgsavdelning så minskar intelligensen med åldern och det får jag hålla med om enligt IQ testerna jag gjort så har jag tappat en del pga åldern. Men än hänger "gubben" med och det tänker jag göra tills slutet kommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag skickade in min om min datakurs som jag gick 1992 på Alviksskolan till detta delforum eller ett delforum i gamla pcsupport men det har tagits bort :-( Jag har filen kvar med min datakurs på Alviksskolan på nån CD-R eller DVD-R äkta skiva. Det tar bara ett tag att leta fram den igen. Hoppas ingen tar bort det när har postat det här igen.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen som medvetet tag bort något, din gamla tråd försvann i så fall på något sätt när forumen slogs ihop.

Så kanske det är... Jag ska leta fram filen. Jag har den på en äkta skiva. Nu har jag hittat filen . Jag skrev om det på eforum för några år sedan. //eforum.idg.se/topic/303726-min-f%C3%B6rsta-datakurs/

Men min alldra första datakurs var en kvällskurs i Basic 1984. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Min brors och min första dator var en Commodore 64 med en rejält kantig grafik. Den spelade vi mycket på och ett spel som jag spelade väldigt mycket var det här. 


Efter det skaffade vi en PC 286 och till den hade vi en matrisskrivare. Finns det någon som fortfarande minns hur en sådan lät?

De hade ett hemskt ljud, men det är ändå värt att ta med i denna nostalgitråd. Numera är vi så vana vid alla tysta skrivare som bara piper litegrann. 
Lite senare köpte vi en 486 med Windows 3.11. 
2AqHcVT.png
Det fanns ett g'ng olika sk'rmsläckare till den, men jag tror nog att den är får räknas som en klassiker.

Lite senare skaffade vi ljudkort till den och helt plötsligt kunde vi höra ljud. 
Senare när jag flyttade hemifrån fick jag en dator med win 98. Det var som win 95 fast lite bättre. 
Nät jag sedan fölyttade en gång till fick jag en dator med Win XP och då fick jag även igång internet på riktigt. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Laso unpinned this ämne

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...