Jag gick en datakurs år 1984-1985, tror jag, och då programmerade vi basic på zx81 och spectrum. Min dator då var en vic-20 som så småningom såldes och följande blev en spectrum+. Efter att ha jobbat och skrivit in ett långt program, i etapper, som sparades in på kasett så ville inte programmet ladda eftersom jag sparat på samma ställe hela tiden och kasettbandet gav upp :-( datorn åkte in i skåpet och låg kvar tills den såldes.
Datauppehåll i senare tonåren till 24års ålder då jag steg in i den fantastiska värd av pc-datorer med en IBM PS1 med 2MB ram och 40MB hårdskiva, ville bygga ut ram till 4MB men kostnaden år 1995 var då 2000 finska mark vilket då var ca 2800kr, det blev inget 4MB. Win 3.1 användes i denna.
1997 köpte jag en ny dator med win 95 och processorn var amd 166MHz, 1,2GB hårddisk och minnet låg väl på 16MB och en 15" skärm till priset av ca 8000kr. Datorn uppgraderades 1998 med lite mera minne, Intel 233 MMX processor och 6,5GB hårddisk och en mitsumi 2x cd-brännare! WOW man kunde göra egna cd-skivor. 1998 tog jag även steget ut i cyberspace med ett 56kb telefonmodem, kostnad ca90kr/mån + tfn avgift.
1999-2000 var det dax att köpa komponenter och plocka ihop själv, amd 400MHz processor och 128MB ram, den gamla 6,5GB disken för att spara lite pengar. 128MB minne kostade då nästan 1600kr. Datorn uppgraderades senare med 550MHz processor och 13GB disk, bios'en klarade inte större skivor än 8GB så min kompis delade upp den i sin dator till 8GB och 5GB. Win98 var systemet.
2001 startade jag en egen firma, vid sidan av jobbet, och sysslade med datorproblem. En laptop HP xe3 med celeron 600 och 128MB minne, 10GB disk införskaffades för ca 14000kr. Även fotograferandet blev digitalt med en Canon Powershot G1 3,3Mpx för 10000kr och 340MB IBM microdrive för 2800kr. En 17" skärm blev det också.
2002-2003 plockades en AMD athlon xp 2000+ ihop med 256MB ram och 40GB disk och win XP ny cd-brännare och nytt modem till pci port, gamla modemet var isa. kostnaden var runt 10000kr.
Minnet utökades med 512MB.
2008 sålde jag en bil och då blev det ny dator i form av amd athlonII 5600+, 4GB ram och 320GB hd samt en 24" acer lcd skärm och win vista.
G1:an pensionerades till förmån för Canon EOS 40d som användes med gamla eos objektiv.
Vårvintern 2009 såldes en inbytesbil från den föregående bilaffären och canon ef-s 18-200 objektiv och 580 exII blixt köptes. Datorn utökades med 1TB hårdskiva.
Hösten 2010 såldes ännu en bil, 18-200 objektivet och lite annat till förmån för canon ef 70-200 f/2.8L IS II USM.
Strax före jul blev det aktuellt med en dator till och resulterade i ett budgetbygge för internet och lite photoshop elements i form av msi matx kort med inbyggt grafikkort, vga dvi och hdmi, amd athlonII x2 250, 4GB 1333MHz DDR3 samt 320GB disken ur den andra datorn och win 7.
Frun överraskade mig totalt på julafton med en benq 22" skärm med bl a hdmi ingång :-)
Jag överraskade henne med en samsung galaxy s, mig själv med en htc desire.
Sida 1 av 1
Berätta din väg från första datorn tills nu.
Skrivet 02 jan 2011, 10:28
Skrivet 02 jan 2011, 10:28
Skrivet 02 jan 2011, 15:02
Kul att inventera sin historia, det var en bra trådidé!
1983: Fick min första dator, VIC-20. Började med Basic men gick över till Assembler ganska fort.
1984: Köpte Commodore 64 och gav mig på assembler på 6510:an istället. Skrev bl.a en utökad BASIC, med ett 20-tal ljud- och grafikkommandon.
1987: Ut med C64 (eller tja, den har jag faktiskt fortfarande kvar) och in med Amiga 2000. Assembler för 68000-serien och skitkul med Blobs- och allt annat kul som denna för sin tid väldigt avancerade 32-bitars hårdvara erbjöd.
1993: Fasade sakta över till PC och C-programmering av Win32-applikationer. Det var ingen dans på rosor att bygga upp forms och kontroller innan konceptet Visual steg in på utvecklingsmarknaden. Men sånt var man ju van vid från Amiga-tiden. Som hardcore-assembler-människa var det lite trögt att ta till sig C i början (på den tiden tyckte man ju det var ett högnivåspråk för lata amatörer som inte klarade av assembler =)
1994-1997: KTH Datateknik. Här blev det förstås en jädra massa språk involverade, men mest höll jag mig till C++ på Sparc-maskinerna (Unix/X-Windows).
1998: Visual Basic för Winapps och ASP/SQL Server för webbutveckling tog över ett par år
2002: .Net släpps och sedan dess är det enbart denna plattform som gällt, i början under VB.Net men de senaste fyra åren i C#.
I princip har det nog inte gått en månad sedan 1983 som jag inte skrivit en kodrad och sammafattningsvis kan jag säga att den roligaste tiden utan tvekan var assembler-eran. Mycket mer kontroll över hårdvaran kommer man inte utan att ge sig på mikrokod-programmering (vilket vi fick leka med på KTH dock).
Just nu håller jag på att vidga med F# och Java, men fokus kommer nog ligga kvar på C# än ett par år.
"There is nothing more permanent than a temporary solution"
Inlägget är redigerat av Anjuna Moon: 02 jan 2011, 15:02.
Skrivet 02 jan 2011, 15:02
Kul att inventera sin historia, det var en bra trådidé!
1983: Fick min första dator, VIC-20. Började med Basic men gick över till Assembler ganska fort.
1984: Köpte Commodore 64 och gav mig på assembler på 6510:an istället. Skrev bl.a en utökad BASIC, med ett 20-tal ljud- och grafikkommandon.
1987: Ut med C64 (eller tja, den har jag faktiskt fortfarande kvar) och in med Amiga 2000. Assembler för 68000-serien och skitkul med Blobs- och allt annat kul som denna för sin tid väldigt avancerade 32-bitars hårdvara erbjöd.
1993: Fasade sakta över till PC och C-programmering av Win32-applikationer. Det var ingen dans på rosor att bygga upp forms och kontroller innan konceptet Visual steg in på utvecklingsmarknaden. Men sånt var man ju van vid från Amiga-tiden. Som hardcore-assembler-människa var det lite trögt att ta till sig C i början (på den tiden tyckte man ju det var ett högnivåspråk för lata amatörer som inte klarade av assembler =)
1994-1997: KTH Datateknik. Här blev det förstås en jädra massa språk involverade, men mest höll jag mig till C++ på Sparc-maskinerna (Unix/X-Windows).
1998: Visual Basic för Winapps och ASP/SQL Server för webbutveckling tog över ett par år
2002: .Net släpps och sedan dess är det enbart denna plattform som gällt, i början under VB.Net men de senaste fyra åren i C#.
I princip har det nog inte gått en månad sedan 1983 som jag inte skrivit en kodrad och sammafattningsvis kan jag säga att den roligaste tiden utan tvekan var assembler-eran. Mycket mer kontroll över hårdvaran kommer man inte utan att ge sig på mikrokod-programmering (vilket vi fick leka med på KTH dock).
Just nu håller jag på att vidga med F# och Java, men fokus kommer nog ligga kvar på C# än ett par år.
"There is nothing more permanent than a temporary solution"
Inlägget är redigerat av Anjuna Moon: 02 jan 2011, 15:02.
Sida 1 av 1

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg