Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

A problem has been detected...


Svedboy

Rekommendera Poster

Hej !

När jag är inne och surfar så släcks ibland allt ned och en blå sida kommer upp med texten " A problem has been detected and windows has shut down to prevent damage.." Det står mycket mer, men man hinner inte läsa för efter ett par sekunder så släcks det hela ner och datorn startas om i felsäkert läge.

Detta har nu hänt ett flertal gånger och händer med allt kortare mellanrum.

Om någon kan så ge mig gärna ett tips vad som är på gång och vad som kan göras. Är datorn på väg att krascha.? Den är ca 3 år gammal med Windows vista.

MVH // Boy Svedberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så stannar blåskärmen med felmeddelande kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Men om det inträffar allt oftare lutar det åt hårddiskproblem, dvs en hårddisk som får allt fler dåliga områden. Se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer (bilder, favoriter, mejl beroende på vad du har på datorn).

 

När du har fixat det kan du testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort som du sa, ändrat så att blåskylten blir kvar om den eventuellt kommer upp igen.

Sen har jag testat hårddisken, men vet egentligen inte riktigt hur resultatet skall tolkas. När jag kört igeom den så avslutas det hela med: OGT diagnostic tool setup was completely succesful". Innebär detta att hårddisken är ok, eller..?

Och vad händer nu om "blåskylten" uppenbarar sig igen? Kan man återställa det hela. Jag har kopierat recovery discs.

Och för övrigt måste jag säga att det var ett fantastiskt snabbt och avancerat svar jag fick på mitt problem - tack.

MVH / Boy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Så vitt jag förstår det är OGT ett diagnosprogram för väldigt gamla Hitachi-diskar. Är du säker på att du har en av hårddiskarna som nämns där?

 

När du får blåskärm nästa gång (hur ofta brukar de komma?) så skriver du ner den viktiga informationen och gör samma sak tills du har fått åtminstone tre blåskärmar. Om det är samma felkod, dvs första sifferkoden efter ordet STOP är samma, är det troligen någon drivrutin som spökar, men om felkoden varierar är det troligare något hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. om OGT. Det är nog så att jag inte riktigt förstår hur jag skall göra när jag kommit in på din rekommenderade länk - "www.tacktech..."

Min(a) hårddisk(ar) är Hitachi 2x500 mb HDT725050VLA360, men när jag kommer in på "tacktech" kan jag inte hitta det testprogram som skulle finnas där.

Men, men... jag tycker att idén med och kolla text på blåskylt, om den är samma varje gång, eller..., låter som en ypperlig test i sig.

MVH och TACK // Boy Svedberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...