Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Dålig internethastighet när jag använder OpenVPN. Snälla hjälp!

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2005-07-18

Skrivet 16 jul 2010, 04:59

Hej. Jag betalar för en internettjänsthastighet 100Mbit/s ner och 10 Mbit/s upp. Jag har provat att stänga av min brandvägg helt med exakt samma resultat som med brandvägg.

Dator 1: Jag har Operativsystem WindowsXP SP3. Processor 1.6GHz och DDRRamminne 1.5GB.

Dator 2: Jag har Operativsystem Windows7. Processor 2.8GHz och DDRRamminne 3GB.

Det har hänt så skumma grejer gällande hastigheten när jag använder mig av OpenVPN. Jag har nu testat mina datorer (jag har två datorer) hos tre olika inernetleverantörer och fått dåligt resultat hos alla Inernetleverantörer när jag nyttjar OpenVPN. Jag har testat OpenVPN med en annan dator hos en kompis som har en helt annan internetleverantör än de tre jag tidigare har provat och där funkade det bra när jag änvänder mig av OpenVPN. Detta utesluter ju att det är något fel på OpenVPN tjänsten som jag använder mig av. Hos min kompis som har betalat för en tjänst av hastighet 10Mbit/s ner och 10 Mbit/s upp uppmätte jag dessa hastigheter när jag använde mig av OpenVPN: TCP ner: ca 7Mbit/s, TCP upp ca 5Mbit/s, UDP ner: ca7Mbit/s, UDP upp: ca 5 Mbit/s. Vilket ju är ok.
När jag provar hastigheten hos min tredje och nuvarande Internetleveräntör så får jag bra hastigheter utan OpenVPN.
(TPTest)Mina hastigheter är ungefär TCP ner: ca95Mbit/s, TCP upp: 9.95Mbit/s, UDP ner: ca95Mbit/s, UDP upp: ca 9.95Mbit/s.
(Bredbandskollen med Internet Explorer) ca TCP ner: ca 50-60Mbit/s, TCP upp: 9.95Mbit/s

Men med OpenVPN så hamnar jag på dessa dåliga hastigheter:
WindowsXP datorn: ca TCP ner: ca 1Mbit/s, TCP upp: 5-6Mbit/s
Windows7 datorn: ca TCP ner: ca 3-4Mbit/s, TCP upp: 7-9Mbit/s

Så jag har dessa frågor:

1. Hur kommer det sig att det är så dåliga hastigheter? Har någon varit med om något liknande?

2. Varför är hastigheten upp högre än ned hastigheten för? Jag betalar ju för en tjänst där nerhastigheten ska vara 10 gånger högre än nerhastigheten?

3. Det verkar som att det inte är fel på OpenVPN tjänsten. Detr verkar ju inte heller vara något fel med Internetleverantören. Kan det vara så att det är fel på Lägenhetbyggnadens Internetswitch just när jag nyttjar OpenVPN? Har någon något svar på vad jag kan göra för att åtgärda felet?

Jag har pratat med Internetleverantören och de säger som vanligt att det är fel på just min dator. Men jag har ju provat med två olika datorer redan ju. Nej inte två, tre olika datorer har jag redan provat med och fått samma dåliga resultat just när jag nyttjar OpenVPN. Servrarna gällande openVPN är på 100-250Mbit/s så det är bra servrar det handlar om. Jag har pratat med OpenVPN leverantören som menar på att det kan vara fel på min dators inställningar. Men jag har ju två olika datorer som mäter dåliga hastigheter när jag har OpenVPN på. Datorn med Windows7 är en helt ny begagnad dator som jag precis har köpt. Windows7 har jag precis installerat ochså, så inställningarna är ju originalinställningar.

Tack för svar alla datorkunniga så jag får ett slut på det här problemet som jag nu har haft i snart två år.
0

Medlem är utloggad   fagerja 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-09-12

Skrivet 16 jul 2010, 19:28

Du anger endel hastigheter i megabyte/sekund (MB/s) och endel i megabit/s (Mb/s). Vilka av värdena är de rätta?
0

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2005-07-18

Skrivet 17 jul 2010, 12:35

Det ska vara Mbit/s överallt i texten. Det är jag som är lite dålig på enheterna.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket