Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppling Dator till TV med HDMI


oveverner

Rekommendera Poster

Jag försöker koppla daton (ACER Aspire 8920) till min Platt-TV (med HDMI-ingång).

Jag kopplar först sladden till den avstängda TVn, sedan till den påslagna datorn.

Sedan slår jag på TVn och trycker på HDMI-knappen på fjärrkontrollen.

På TVn kommer det upp "Ingen signal"

Jag ändrar till HDMI2 på TVn "Ej tillgänglig"

Jag går in på "Bildskärmsinställningar" och byter till bildskäen 2, utan resultat.

Vad skall jag göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker koppla daton (ACER Aspire 8920) till min Platt-TV (med HDMI-ingång).

Jag kopplar först sladden till den avstängda TVn, sedan till den påslagna datorn.

Sedan slår jag på TVn och trycker på HDMI-knappen på fjärrkontrollen.

På TVn kommer det upp "Ingen signal"

Jag ändrar till HDMI2 på TVn "Ej tillgänglig"

Jag går in på "Bildskärmsinställningar" och byter till bildskäen 2, utan resultat.

Vad skall jag göra??

 

När sladdarn är inkopplad och tvn på rätt hdmi-kanal så prova att trycka på WIN+P tills rätt inställning är markerad. Ofta vill man ha Spegla eller Endast projektor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Jag brukar ha både tvn och datorn avstängda när jag ansluter hdmi kabeln sen sätter jag på tvn och väljer hdmi-pc och sedan sätter jag på datorn så att jag kan följa uppstarts förloppet. Men då har jag alltså bara tvn som skärm och ingen annan skärm ansluten till datorn, det kanske blir lättare att det funkar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig verkar det vara rätt, det du behöver göra att aktivera skärmen(Tv:n).

 

Det finns ett smart sätt att ändra bildskärm snabbt i vista och Windows7.

Du gör det med Fn+F4, då kommer du i skärmläge en skärm, Bara Tv:n.

Trycker du en gång till så kommer du till 2 st skärmar(Tv:n, Datorn).

Trycker du tredje gången kommer du tillbaka till Datorskärm.

 

Jag föredrar att ha enbart Tv:n som skärm och det påstods i en artikel att man spara på grafikkortet.

Du måste veta vilke HDMI-kontakt du ska ha på Tv.n för att du ska se något.

 

Läs gärna två poster om att se datormedia som kan ses i TV:n.

http://smart.idg.se/topic/49422-se-live-sport-i-datorn-eller-koppla-in-det-pa-tv/

 

http://smart.idg.se/topic/49261-norsk-och-dansk-tv-fritt-pa-webben/

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När sladdarn är inkopplad och tvn på rätt hdmi-kanal så prova att trycka på WIN+P tills rätt inställning är markerad. Ofta vill man ha Spegla eller Endast projektor.

Vad och var är WIN-knappen? Jag har Aspire med Vista och jag har fn+F5 för att skifta mellan skärmarna, är det samma? men inget händer när jag skiftar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha både tvn och datorn avstängda när jag ansluter hdmi kabeln sen sätter jag på tvn och väljer hdmi-pc och sedan sätter jag på datorn så att jag kan följa uppstarts förloppet. Men då har jag alltså bara tvn som skärm och ingen annan skärm ansluten till datorn, det kanske blir lättare att det funkar då.

Nu har jag försökt som du föreslår, när jag slår på datorn så kommer den första bilden både på datorn och TVn, bilden "Microsoft Coporation" med den rullande listen som visar att datorn arbetar vilket visar att det finns förbindelse mellan datorn och TVn, men sen när bilden slocknar för börja uppstartningen så kommer det på TVn "Ingen signal" och så förblir det även om jag skiftar bildskärnsläge i "Bildskärmsinställningar". Har du några fler förslag? MVF oveverner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad och var är WIN-knappen? Jag har Aspire med Vista och jag har fn+F5 för att skifta mellan skärmarna, är det samma? men inget händer när jag skiftar.

 

WIN-knappen är knappen med Windows-loggan som finns på de flesta tangetbord. På min bärbara ligger den mellan Fn och Alt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte på min dator aktivera Win+P, har vista.

Sökte på Google om det fick bara upp om windows 7.

 

Jag btänkte länka till en Artikel i Arkivet hos PcförAlla men den fanns inte i arkivet.

"Så kopplar du upp din dator till tv" den fanns med i jubileumsutgåvan.

 

Och det är i Bildskärmsinställningar du ska aktivera skärmen-

Men du kanske måste Identifiera skärmen.

 

HDMI:n ska aktiveras när du sätter över tv:n i hdmi-läge men det måste vara rätt kanal.

Ett Tips se till att kontakterna har gått in ordentligt, det ska inte vara någon glipa.

När du har klickat skärm två så ska rullgardinen under, ochså visa skärm 2.

Då ställer du in Upplösningen för tv:n, den som ska gälla.

 

Du ska inte ha utökat skrivbord.

 

Här en länk till 2 bildskärmar. Pdf-format nedladdning.

http://arkiv.idg.se/pdfdownload/free/?item=22903

 

 

tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte på min dator aktivera Win+P, har vista.

Sökte på Google om det fick bara upp om windows 7.

 

Jag btänkte länka till en Artikel i Arkivet hos PcförAlla men den fanns inte i arkivet.

"Så kopplar du upp din dator till tv" den fanns med i jubileumsutgåvan.

 

Och det är i Bildskärmsinställningar du ska aktivera skärmen-

Men du kanske måste Identifiera skärmen.

 

HDMI:n ska aktiveras när du sätter över tv:n i hdmi-läge men det måste vara rätt kanal.

Ett Tips se till att kontakterna har gått in ordentligt, det ska inte vara någon glipa.

När du har klickat skärm två så ska rullgardinen under, ochså visa skärm 2.

Då ställer du in Upplösningen för tv:n, den som ska gälla.

 

Du ska inte ha utökat skrivbord.

 

Här en länk till 2 bildskärmar. Pdf-format nedladdning.

http://arkiv.idg.se/pdfdownload/free/?item=22903

 

 

tack för ni delar med er!

Hej Ruben!

Tack vare dig så närmar jag mig lösningen.

Länken visade mig att jag skulle "utöka skrivbordet med denna skärm", så nu ser jag skrivbordet men det är helt rent från ikoner, jag vet att det är skrivbordet för när jag ändran färg så blir det samma färg på TVn, jag kan även "identifiera skärmarna" och TVn blir nummer 2, även musen går över till TVn.

Men jag får ingen bild, det händer inget på TVn när jag ändrar bild.

Har du fler förslag som kan hjälpa mig

MVH oveverner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exemplet visar "Utökat skrivbord" man delar bilden på 2 st skärmar.

 

Det du ska göra Klicka på skärm 2, under rullgardinen så är det två Ifyllningsrutor Ingen ska vara bockad.

 

Sedan verkställ, fixar det inte sig måste du gå in och ändra i ditt Grafikkorts-program i ditt fall Nivida control panel, du högerklickar på en av skärmarna och bockar för klonad(clone).

Klonad menas att man har kopia på Ettan.

 

Det är vad jag kan komma på nu.

Om du inte har kanalen som visar Wimbledon tennis, så kan du se den via datorn på tv:n och jag själv ska se lite formel 1.

 

Tillägg: När jag ska se så är Hdmi-kanal bilden Blå, jag får bild via Fn+F4.(hos dig Fn+F5).

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dragit över något fönster till teven?

Hej Cecilia och Ruben!

Det funkade, det gick bra att dra över fönstret till TVn. Jag försökte med "Rapport" och fick en helt perfekt bild när jag gjorde den till "Fullskärm", men..men det blev inget ljud i TVn.

Jag vill dessutom ha samma bild i både Datorn och TVn, jag förstår att det är "Kloning", men Ruben jag förstår inte hur jag kommer in i grafikprogammet, kan du förklara lite mer.

Jag är verkligen glad att ni hjälpt mig så här långt, nu är jag nästan i mål.

MVH Ove

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Nivida, så jag kan inte hjälpa dig.

Men det borde vara en ikon i aktivitetsfältet, högerklicka på den och öppna.

Annars får du söka efter den på din dator, det räcker säkert bara "Nivida".

 

För att få en kopia enklaste sättet, att inte ha utökat skrivbord, när du tagit bort bocken ur kryssrutan måste du Klicka verkställ.(som jag skrev i förra posten).

 

Hoppas du får en lösning på det!

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Nivida, så jag kan inte hjälpa dig.

Men det borde vara en ikon i aktivitetsfältet, högerklicka på den och öppna.

Annars får du söka efter den på din dator, det räcker säkert bara "Nivida".

 

För att få en kopia enklaste sättet, att inte ha utökat skrivbord, när du tagit bort bocken ur kryssrutan måste du Klicka verkställ.(som jag skrev i förra posten).

 

Hoppas du får en lösning på det!

 

Tack för ni delar med er!

Jag har nivida(desamma gäller för ATI också), om de inte finns en ikon vid klockan (är något fel på drivrutinen, så av någon konstig anledning visas inte ikonen där för mig) högerklicka på skrivbordet och en en meny med massa saker man kan göra gå ner tills du kommer till en text som de står nivida, på tryck på denna text. sen får du leta fram en meny som heter bildskärm (kan tyvärr inte se dessa i windows 7, så jag har glömt exakt vad undermenyn heter). och de är inte windows +p tangenten i vista den finns med i windows 7, men inte i vista. Fn4 eller fn5 +alt är mer rätt då(precis vad en annan skrev högre upp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...