Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ingen kontakt med usb-port


biake

Rekommendera Poster


Har en HP Pavillion d4396 med 6 usb-portar och ingen fungerar. I enhetshanteraren finns inget felmeddelande. Till burken finns en extern hård-disk som går att trycka in (HP personal media drive). På baksidan framgår ju att även den ansluts via en usb. Ingen kontakt. När jag installerar om drivrutinerna till den svara programmet att installationen gick bra, men ingen kontakt. Dvs jag får inte upp den under den här datorn. En usb-sticka syns inte heller. Eftersom det är 6 portar förmodar jag att dessa samlas till en fysisk enhet i burken och därifrån vidare med en anslutning till moderkortet. Jag lutar åt ett fysiskt fel i den enhet där portarna samlas eller på moderkortet där det ansluter till usb-portarna.

Jag har gjort en "recovery" och allt annat funkar.

Vad tror du?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Du kanske måste formatera den externa disken under diskhantering kolla om den finns med där och formatera, välj snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om följnade hjälper:

Start - Program - Tillbehör - Kommandotolken
Skriv:
set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1
set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1
start devmgmt.msc

Då kommer Enhetshanteraren upp och i den väljer du att den även skall visa dolda enheter. Ta bort allt som har med USB-enheterna att göra och starta sedan om datorn så är det meningen att Windows ska installera allt som har med USB på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bort alla "rootnav" men när jag tar bort något med "Host controller" får jag timglaset och det hänger. Om jag går till en annan session och sedan tillbaka kan jag kryssa ner fönstret. Men "Standard ... USB Host Controller" ligger kvar. Och, Cecilia, "allt som har med usb att göra", vad är det? Nu snackar vi "for dummies" !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att installera om originaldrivrtutinerna för USB-portarna och se om det löser problemet. Din dator är en äldre dator och levererades sannolikt med Windows XP. Har du installerat annat OS kan du få problem med USB-kommunikationen.

Här kan du hämta originaldrivrutinen för USB-portarna till din dator:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=se&prodNameId=1838739&prodTypeId=12454&prodSeriesId=1827268&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=228

När du väljer drivrutin är det "ATI Chipset Driver" du skall välja eftersom det är Chipsetet som sköter USB-kommunikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner drivrutinen till skrivbordet och klickar på den. Då kommer enhetshanteraren upp och jag skall använda den. Där har jag 3 usb host controller och 3 usb rootnav. Om jag väljer en usb rootnav och installera drivrutin och väljer den på skrivbordet svarar programmet att det inte finns någon nyare. Skall jag installera alla 6 usb-enheterna eller någon av dom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter underligt att Enhetshanteraren öppnar upp när du startar installationen. Det bör den inte göra.
Kan du packa upp installationsfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev så för..annad till slut så jag köpte en annan likadan dator. Nu FUNKAR usb-portarna!
Men.... det är ju inte lätt att få hjälp med att laga en dator. HP tycker inte att det är kul. Det förstod jag när jag ringde dom.

- Det här är ju inget garantiärende.
- Nej, men ni kanske kan laga de produkter ni producerar i alla fall ?
- Vi skickar dom till växjö.

Då insåg jag att det alternativet skulle kosta och ta tid. Det finns en ny firma som är inriktade speciellt på pc i hemmet.

- Njaee... låter som ett hårdvarufel. Inget för oss. Prova pcclinic på elgiganten.

Det lät ju inte heller så kul. Pcclinic:s hemsida funkade inte heller. Och det stärker ju inte förtroendet. Men nu har jag en annan som fungerar och nu är det ju ingen panik. Den gamla får väl ta en tur runt jordklotet och, förmodligen, komma tillbaka med samma fel och en fet faktura. Men tack för engagemanget på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Just for the record: Det var moderkortet som gått sönder. Ett annat begagnat isatt för 1500:-

och så fungerar det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...