Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

långsam inloggning


marika52

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har problem med min dators hastighet. Jag har bredband hos Tele2 med 100Mbit/s. I början fungerade ganska bra, även om jag inte tror på 100Mbit. Men i sista månaderna tar det en hel evighet att komma in på internet eller logga in t.ex på Gmail. Ibland fungerar det inte alls.Ofta händer det att det bara stannar helt och jag måste starta om datorn. Nu kan jag gå in på Gmail bara om jag klickar på "logga in mad vanlig HTMl".
Jag har 80 GB på min hårddisk, av det använder jag ca. 15 GB. Ibland kommer upp en skylt med texten"Värdet för minsta virtuell minne är lågt". Vad är detta? Vad kan jag göra?
Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som att det finns skadliga program i datorn som använder internet för att t ex skicka spam. Vad har du för säkerhetsprogram (antivirus, brandvägg etc)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har Norton.
Igår har jag provat med att köra bredbandskollen, då fick jag svaret att det inte finns skadliga program i min dator.

Testet visade följande: skicka  14,29 Mbit/s

                                 ta emot 40,16 Mbit/s


etfter trimning: skicka 15,99 Mbit/s
                     ta emot 47,94 Mbit/s
Fortfarande samma problem att komma in på internet eller Gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Fundersam bredbandskollen kan väl inte säga att det inte finns skadliga program i datorn.

Vad gjorde du för trimning?

Är det Norton Antivirus eller Norton Internet Security?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för svarstid på bredbandskollen?

www.testadatorn.se testar om det är möjligt att göra intrång i datorn, t ex för att brandväggen inte är riktigt konfigurerad, och inte om det finns några skadliga program i datorn, som det står:
"Detta test visar om datorn är öppen för intrång och letar efter svagheter i säkerheten på din dator. Det rekommenderade sättet att skydda sig mot intrång är att använda en brandvägg."

För att se om man har skadliga program i datorn så använder man antivirus- och antispionprogram. Eftersom du inte verkar ha något antispionprogram så se om MBAM hittar något:
http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarstiden på bredbandskollen är 14 sec.

Jag är ganska okunnig på datorer, men  Ram-minnet ät  500 Mb eller nåt så.

Jag har fått några gånger meddelande att det virtuella minnet är för litet i datorn. Idag fick jag ett meddelande att RAM-minnet är litet. Kunde inte ens öppna mailet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 sekunder? Det brukar ligga på 10-20 ms.

512 MB är en vanlig storlek på RAM-minne.

Har du koll på vad som är tillåtet och stoppat i Nortons brandvägg?

Har du kört MBAM? Hittade den något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte har med saken att göra men jag blev nyfiken på länken http://www.malwarebytes.org/mbam.php som Cecilia rekommendera ovan. Klickar man på Free download som leds man över till sajten c.net com varifrån jag laddade ner och installerade programmet. Körde sedan programmet som hittade 9 "infekterade" cookies. Samtidigt flashade programmet för att det fanns windowsuppdateringar att hämta. Samtidigt kom det upp ett meddelande om att Explorer drabbats av allvarligt fel och kommer att avslutas. Det där meddelandet kom upp om och om igen oavsett vad jag klickade på men jag lyckades fullfölja scanningen. Men ? för att avlägsna dessa "infekterade" filer skulle jag behöva registrera mig ännu en gång, antagligen för att köpa programmet vilket jag inte ville. Istället avinstallerade jag programmet med Revo unstaller, rekommenderat av någon här vill jag minnas, och alldeles riktigt hittade det restfiler att rensa bort efter avinstalleringen. Explorer fortsatte dock att bråka, det hjälpte inte med att rensa eller starta om datorn som dessutom hade blivit slö.

Då upptäckte jag att det fanns en Toolbar med namn "MyIdentityDefender" installerad i explorer utan att jag ens hade blivit tillfrågad. Jag körde då Hijackthis och hittade ett stort antal filer med myidentitydefender som jag rensade bort. Nu fungerar allt normalt igen, tack gode gud för det höll jag på att säga men det är viss OlleMunter och Cecilia jag ska tacka för det tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat MBAM flera gånger och aldrig sett till någon "MyIdentityDefender". MBAM tar också bort det den hittar gratis och cookies har jag aldrig sett att MBAM har brytt sig om. Men jag ska kolla en gång till. Så vitt jag kan se så verkar "MyIdentityDefender" ha med Cyberdefender att göra vilket är ett helt annat företag. http://www.tucows.com/preview/520439
Cyberdefender vill ha pengar för att ta bort något.

Är du säker på att det var just Malwarebytes Anti-Malware du installerade och inget annat? Det kan ju ha blivit något fel med länkarna på http://download.cnet.com/
Installationsfilen heter mbam-setup.exe.
Känner du igen bilderna under rubriken "Automated Removal Instructions...." på sidan
http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-privacy-center

Jag hittar flera trådar på internet där MBAM föreslås som åtgärd för dem som har fått in MyIdentityDefender, t ex
http://www.gladiator-antivirus.com/forum/lofiversion/index.php/t76817.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte laddad ner något annat program än just detta. Jag började med din länk ovan,
klickade på free download och mins att jag fick klicka på download ytterligre en eller kanske två gånger, varje gång på ny sida, och sedan öppnades cnet.com i nytt fönster där jag återigen klickade. Jag mins faktiskt inte vad programmet hette, men ikonen på skrivbordet såg ut som en röd glob, dvs likadan som man ser på cnet.com sajten.

Jag känner inte igen något av de andra du visade.

Filerna jag tog bort med hjälp av hijackthis såg ut såhär:




R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://safesearch.cyberdefender.com/smallsearch.html

R3 - URLSearchHook: (no name) - ~CFBFAE00-17A6-11D0-99CB-00C04FD64497} - (no file)

R3 - URLSearchHook: MyIdentityDefender - {A26503FE-B3B8-4910-A9DC-9CBD25C6B8D6} - C:\Documents and Settings\KKKKK\Lokala inställningar\Application Data\CyberDefender\cdmyidd.dll

O2 - BHO: MyIdentityDefender - {A26503FE-B3B8-4910-A9DC-9CBD25C6B8D6} - C:\Documents and Settings\KKKKK\Lokala inställningar\Application Data\CyberDefender\cdmyidd.dll

O3 - Toolbar: MyIdentityDefender - {A26503FE-B3B8-4910-A9DC-9CBD25C6B8D6} - C:\Documents and Settings\KKKKK\Lokala inställningar\Application Data\CyberDefender\cdmyidd.dll


(Där det står KKKKK stod egentligen mitt förnamn.)
Länken heter ju cyberdefender. Frågan är hur jag kom dit. Baren fanns där garanterat inte innan.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon röd glob ska det inte vara när det gäller MBAM. Installationsfilen ser ut så här:

Skärmklipp.PNG

Jag kan inte installera MBAM på den här datorn (företagsdator) och min virtuella maskin har kraschat och måste installeras om. Men det installerade MBAM har en ikon som liknar övre vänstra hörnet på skärmbilderna av MBAM på http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-privacy-center (alltså inte första skärmbilden på Privacy center) eller möjligen den som syns på högst upp på http://www.malwarebytes.org/forums/ (om de har bytt i senaste versionen).

Som du ser på http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html så har MBAM fått 4,5 av 5 både på "Editor'r Rating" och "Average User Rating".

Jag tror något hände på download.cnet.com så att du fick ner fel fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om man klickar på länken som du nämner längst ner så finns CyberDefender längst till höger, det måste varit det men det måste ha funnits även på sajten jag först var på.
Det kan ha varit den röda ikonen.

Det är ju svårt att reda ut i eftrhand vad som hände och varför, jag vill verkligen inte testa en gång till!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just att tänka på en sak, när jag skulle registrera mig efter nedladningen så fick jag gång på gång svaret att min mailadress inte var "valid". (Undrar varför?). Jag bestämde mig för att prova mailadress nr 2, med samma resultat. Här kändes det ju väldigt mysko men provade ändå min gmail-adress som accepterades. Såg just att jag fått mail (bekräftelse förmodar jag) från Cyber Defender, som direkt har hamnat i korgen för skräppost.
Synd att en seriös sajt har oseriösa annonser.

Förlåt Marika52 att jag har övertagit din fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör inget, det var intressant.
Jag har också kört MBAM, och hittade 256  infekterade  filer. Fick inget problem med det.
Men det händer ganska ofta, att jag klickar på en ikon på skrivbordet och hela datorn stannar upp. Det går inte att klicka på nånting, händer ingenting. Jag får starta om datorn och då fungerar den igen. Vad kan det v bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fanns 256 skadliga filer i datorn så rekommenderar jag en ominstallation av Windows för det är ju stor risk för att några av dem har ändrat om så mycket i datorn att det orsakar olika problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fanns 256 skadliga filer i datorn så rekommenderar jag en ominstallation av Windows för det är ju stor risk för att några av dem har ändrat om så mycket i datorn att det orsakar olika problem.





Jösses! Vågar man göra det själv? Jag är inte så bra på sånt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fanns 256 skadliga filer i datorn så rekommenderar jag en ominstallation av Windows för det är ju stor risk för att några av dem har ändrat om så mycket i datorn att det orsakar olika problem.

Jösses! Vågar man göra det själv? Jag är inte så bra på sånt.

Javisst, det är inte så svårt.

Börja med att spara undan viktiga filer på CD, DVD, USB-minne, extern hårddisk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att instalera sin dator är något som jag vet väldigt många tror är något jätte kompliserat och att men måste in i bios och ändra varenda instälning och att man bara kommer ha sönder datorn men så är det inte.

det absolut viktigaste är att kopiera allt man vill spara ta tid på dig så du inte blir av med fotton som du inte kan få tillbaka om du inte har fler kopior på dom. när du är säker på att alla filer som ska finnas kvar är kopierade kan instalationen börja sätt i skivan i datorn och stäng sedan av datorn.

nu kommer det som är det krångligaste av allt då olika moderkort har olika sätt att komma in på botningen
vissa datorer har en skärm där det finns settup [F9] ( vilket betyder att man ska trycka på F9 för att komma in dit andra har F12 för bot meny andra har inget sånt all utan får längst ner på den svarta sidan med all den vita texten som inte någon människa begriper sig på där står det alltid oavsett om du måste välja bot from cd dvd först eller inte så kommer det att stå för att starta från CD skiva  tryck på valfri tagent (tryck på melllan slag då de ljuger och inte alltid funkar med vilken tagent iallfall) när du bottat från CDn så ska du bara låta datorn stå ett tag det kommer bli en blå skärm och längst ner kommer en vit rad att börja jobba där det står lite olika saker som tex läser in scde drivrutiner ( heter inte scde men kommer inte på vad det brukar stå där) det kommer iallfall en massa sånt och så står det tryck F3 för nåt och tryck F4 för nåt annat bara strunta i det tills ett gammalt eller nytt fönster ( 98 eller vista liknade beroende på OS du instalerar ) klicka på avancerad instalation ( tror jag det heter blivit van vid wiondows 7...) och välj ren instalation kommer eatt vara en vanings ruta eller vad man ska kalla det där det står att alla dina filer och instälningar kommer att gå förlorade  detta allternativ väljer du. nu är det bara att följa anvisningarna på skärmen och fylla i de uppgifter som användarnamn och liknade. detta kommer ta långtid särskilt formaterandet av hårdisken då kan du ta en fika då det beroende på HDDns storlek och OS lär ta minst 30min ( för XP) när instlationen börjar närma sig sitt slut så kommer registrera dig hos microsoft klicka på hoppa över då dit internet inte är igång än ( du måste fylla i produktnycken någongång under instalationen (kommer upp i början tror jag) när instalationen är klar så börjar du med drivrutiner ta först moderkorts skivan sen grafikkorts skivan och sist om du har ett nätvärkskort som inte sitter på moderkortet ( pci eller usb) när detta är klart börjar du med att hämta alla uppdateringar från windows uppdate ( har du vista kan du strunta i alla skivor och låtea windows update hitta allt du behöver kräver internet uppkopling) när alla uppdateringar är klara så instalerar du antivirus programet och uppdaterar det ( jag tar alltid detta sist då antivirus programet ofta kräver att man uppdaterar systemet innan det kan instaleras) nu är du helt klar bara sök igen alla filler från den gammla instalationen så inte viruset hittar in igen och lägg in det där det ska vara. man bör skapa en återstälnings skiva  som finns grattis program för här på pcföralla och i vissa vista versioner finns också detta redan. nu är det bara att instalera iventuella spel och program man vill använda och hopas på att inga virus hittar in igen. och fuska inte med uppdateringar då nästan alla virus kommer in i datorn på just detta sätt gammla oupdaterade program med renna motorvägarna för virusen.

blev lite långt men ville inte missa något hoppas att allt går bra=D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Noobydoby!
Jag har inte vågat göra det än, men imorgon tänker jag sätta igång! Håll tummarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en sida som verkvar vara väldigt detaljerad (jag kollade bara början):
http://www.deserveit.se/artikel/webbutveckling/grundkurser/22-hur-man-installerar-windows-xp
en annan med bilder:
http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html

Från Microsoft:
http://support.microsoft.com/kb/316941/sv Avsnittet "Utföra en ren installation av Windows XP"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...