Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

D-link DWL-G122 och IP-adress

Medlem är utloggad   pri 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2008-03-25

Skrivet 25 mar 2008, 12:13

Efter att det fasta nätverkskortet lagt ner verksamheten installerades ett trådlöst, D-link. Men ingen IP-adress erhålls. Försökte med fast IP-adress och då gick det att ansluta men det gick inte att ansluta till Internet ändå. Vad ska jag göra?
0

Medlem är utloggad   steveez 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2008-03-04

Skrivet 25 mar 2008, 12:24

Du måste söka efter den trådlösa routern i nätverksinställningar..
Det kan vara så ibland oxå att du måste annvända kabel till routern första gången så att du kan sätta på trådlöst i inställningarna.
då trådlösa routrar har den inställningen av först.

0

Medlem är utloggad   esd 

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2009-05-17

Skrivet 25 mar 2008, 15:52

När du ska konfigurera routern för första gången måste du vara kopplad med kabel till den.

Gå in och kolla i.

Kontrollpanelen \ nätverk och internet inställningar \ nätverksanslutningar \ högerklicka på den trådlösnätverksikonen \ egenskaper \ bläddra ner och markera "internet protocol (TCP/IP)" \ klicka egenskaper \ se till så att det är markerat "erhåll ip adress automatiskt" och erhåll adress till DNS server automatiskt".

Om dom inte är markerade så markera dom.

0

Medlem är utloggad   pri 

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 26 mar 2008, 07:08

Tack för svar! Jag ska tillägga att routern har använts trådlöst länge för flera andra datorer i nätverket, den är alltså inte ny. Det är bara den stationära datorn som varit kabelansluten, men som jag nu vill ansluta trådlöst istället .

Fick. under en vecka, låna en D-link som fungerade, men lämnade tillbaka den. Hade en Belkin 'liggande' som jag då installerade, men fick den inte att fungera av samma skäl som i frågan. Skaffade då en likadan D-link som den som tidigare fungerat, men icke...

Nätverksinställningarna är, och har hela tiden varit, inställda på 'automatisk IP- och DNS-adress', förutom när jag försökte med fast adress (se frågan).

0

Medlem är utloggad   esd 

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 26 mar 2008, 11:40

Jag vet inget mer du kan göra mer än att trycka reset på routern och börja om från början med alla inställningar.

Då kanske det går bättre.

0

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2010-11-08

Skrivet 26 mar 2008, 17:19

Hej!
Du har väl installerat dem mjukvara som följde med usb-enheten? Om inte så rekommenderar jag att du gör detta. Följ därefter de installationsanvisningar i den snabbguide som du också har. Du har förmodligen någon form av kryptering påslagen i routern, dwl-g122 måste ha nyckeln för att kunna ansluta. Du måste även leta upp din router så du är säker på att det är rätt ap du försöker ansluta till. Hjälpprogrammet innehåller all funktionalitet du behöver för att kunna upp dig.

Lycka till.
/// Jari

0

Medlem är utloggad   pri 

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 27 mar 2008, 11:02

Hej! Jo, mjukvaran är installerad och nätverksnyckeln är ifylld. Hur gör jag för att leta upp routern? ( Det finns ingen reset-knapp på själva apparaten)

0

Medlem är utloggad   esd 

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 27 mar 2008, 16:58

Det ska finnas nån knapp som heter något i stil med "refresh" eller "Scan for wireless network".

Reset knappen brukar vara ett litet hål nånstans på routern (oftast baksidan) som du sticker in något vasst i.

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket