Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

D-link 624 krånglar

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2004-06-17

Skrivet 21 mar 2008, 12:12

Hej

Jag har en router (d-link 624) som bryter internet helt plötsligt.. De kan hända redan efter 5 min anslutning och ibland kan de dröja någon halvtimme i bland mer. Måste srycka ur sladden till routern och invänta uppkoppling innan de fungerar en stund igen.

Har pratat med d-link s support (mail) och fått tipset att uppdatera firmwaren . Har loggat in på routern och hittat var jag ska hämta en nyare firmware. Men problemet ligger nu i att jag ska leta upp den mappen där min gamla firmware ligger för att kunna installera den nya i samma mapp, men jag hittar ingen mapp där firmwaren finns. har även sökt med sökfunktionen på datorn efter både d-link och firmware men utan sökresultat.

Är det någon här som har en lika dan router och somhar uppdaterat sin firmware så behöver jag din hjälp!

Måste snart finna lösningen på detta problemet !

Jag tackar för all hjälp redan nu!

0

Medlem är utloggad   Scouten89 

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2008-03-07

Skrivet 21 mar 2008, 14:11

Vad är det för mapp du behöver installera den nya uppdateringen i? Min erfarenhet av D-link är att man går in i webbgänssnittet på routern, letar upp firmware-sidan och därifrån laddar upp den nya uppdateringen.

En liten guide som förhoppningsvis hjälper dig.
1. Ladda ner nya uppdateringen och lägg filen på ditt skrivbord.
2. Logga in i din router och leta rätt på Firmware-sidan.
3. Leta efter en knapp där det står "Bläddra".
4. Tryck på den knappen.
5. Nu kommer det upp ett Filöverföringsfönster.
6. Leta upp din uppdatering och välj den.
7. Tryck på "Öppna".
8. Tryck på OK, "Uppload" eller vad det nu står i din router.
9. Klar!

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 21 mar 2008, 14:36

För att förtydliga bifogar jag en bild från min router. Visserligen en DIR-635 men din router borde inte vara väldigt mycket annorlunda, grunden torde vara densamma.

routeruppgraderingsguide.jpg
http://www.bjornlarsson.se/grafik/externt/routeruppgraderingsguide.jpg
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 21 mar 2008, 17:33

Scouten89, den 2008-03-21, 14:11, sa:

Vad är det för mapp du behöver installera den nya uppdateringen i? Min erfarenhet av D-link är att man går in i webbgänssnittet på routern, letar upp firmware-sidan och därifrån laddar upp den nya uppdateringen.

En liten guide som förhoppningsvis hjälper dig.
1. Ladda ner nya uppdateringen och lägg filen på ditt skrivbord.
2. Logga in i din router och leta rätt på Firmware-sidan.
3. Leta efter en knapp där det står "Bläddra".
4. Tryck på den knappen.
5. Nu kommer det upp ett Filöverföringsfönster.
6. Leta upp din uppdatering och välj den.
7. Tryck på "Öppna".
8. Tryck på OK, "Uppload" eller vad det nu står i din router.
9. Klar!

Oki tackar för hjälpen! nu börjar jag fatta. den senaste firmwaren hur vet jag att den fungerar till min router, du vet kanske vilken jag ska ha? Har varit inne på dlinks hemsida och kollat där finns en för min router di-624 den kom ut 25/4 2007 är de verkligen den senaste?

0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 21 mar 2008, 18:00

Har varit inne på dlinks hemsida och kollat där finns en för min router di-624 den kom ut 25/4 2007 är de verkligen den senaste?

Det skulle jag tro, det är ju en gammal router-modell så de har säkert hunnit rätta felen tills för ett år sedan.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 21 mar 2008, 18:20

Cecilia, den 2008-03-21, 18:00, sa:

Har varit inne på dlinks hemsida och kollat där finns en för min router di-624 den kom ut 25/4 2007 är de verkligen den senaste?

Det skulle jag tro, det är ju en gammal router-modell så de har säkert hunnit rätta felen tills för ett år sedan.

Sen finns de tydligen några olika modeller av den jag har. DI 624 när jag gick in på suporten så skulle jag välja mellen DI 624 A ,B, C ,D , H för att få rätt support. Infon om rätt moddell skulle stå på routerns klisterlapp men jag kan inte hitta något, på min står det bara DI 624 i de numret som står övanför serienumret P/N i slutet på de så står där ..D2G kan de betyda att de är en D då? på ett annat H/W version så står de 02 kan de betyda ett B då?

Uppdateringen jag hittat är för till D? Kan de funka även om min inte skulle vara en D?

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 21 mar 2008, 18:45

Om du kan, ta en bild av baksidan av routern med klisterlapp och allt, och ladda upp den här, det skulle underlätta. I övrigt kan jag bara säga att det är en jungel det där med att välja rätt revision. D-link är inte särskilt hjälpsamma med den biten.
0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 21 mar 2008, 18:48

Det är väldigt viktigt att välja rätt bokstav, så du bör kontakta D-link för besked.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 21 mar 2008, 19:22

Scouten89, den 2008-03-21, 18:45, sa:

Om du kan, ta en bild av baksidan av routern med klisterlapp och allt, och ladda upp den här, det skulle underlätta. I övrigt kan jag bara säga att det är en jungel det där med att välja rätt revision. D-link är inte särskilt hjälpsamma med den biten.

Har testat att ta en bild men de blir för suddigt för att se!

Jag skriver ner all information som där står.

" model no: DI-624

FCC ID: KA2DI624D2

IC: 4216A-DI624E1"

(På klisterlappen står de följande")

P/N: EI624EEU..D2G

S/N: F31L16C002678

MAC ID: 00195B4B2E7C

H/W VER :O2 F/W VER :4,02

Hoppas du kan utläsa något ur denna information!

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 22 mar 2008, 12:25

"H/W VER :O2" tolkar jag som "Hardware version O2". Med andra ord borde du välja version O (bokstaven O, inte noll). Lite jobbigt dock då du bara kunde välja mellan A till D plus H. Jag instämmer därmed i att du får försöka ta kontakt med D-link och fråga vilken version du ska ha.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 22 mar 2008, 12:40

Scouten89, den 2008-03-22, 12:25, sa:

"H/W VER :O2" tolkar jag som "Hardware version O2". Med andra ord borde du välja version O (bokstaven O, inte noll). Lite jobbigt dock då du bara kunde välja mellan A till D plus H. Jag instämmer därmed i att du får försöka ta kontakt med D-link och fråga vilken version du ska ha.

mm då gör jag det. Ni ska ha tack för hjälpen! jag har blivit klokare än vad jag var innan!

nu när jag kollade i FCC nr så står där ju intryckt bland de andra siffrorna o bokstäverna DI624D , då kanske de är en D men jag har mejlat till d link nu så jag får förhoppningsvis hjälp på tisdag!

0

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 2008-03-24

Skrivet 24 mar 2008, 15:44

Du hittar den uppdatering du vill ha här:
D-Links Download för din router

En bit ner på sidan kan du ladda ner de uppdateringar som finns.

Att routern bryter ibland är ett dokumenterat problem hos d-link vilket man ser via en enkel sökning på Google:
http://www.google.co...624+disconnects

Redan på första träffen hittar man lite intressant info.
Dock har jag en följdfråga.
Hur ser ditt nätverk ut?
Använder du trådlöst eller kabel?
Om trådlöst, vilket nätverkskort använder du?

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket