Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Max användnings-gräns

Medlem är utloggad   Martin W 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2007-05-16

Skrivet 19 mar 2008, 00:43

Jag bor på ett studentboende där vi har 10mb/s att dela på och vi är 6 stycken. Saken är den att det är någon som överbelastar internet genom att förmodligen ladda ned en massa filmer/spel.

Jag körde ett hastighetstest och det visade sig att vi har bara 56k kvar att använda ungefär.

56k AV 10mb!!!! Sånt gör en j***** förbannad rent ut sagt!

Hyresvärden har en tydlig regel som säger att det är strikt förbjudet att ladda ned saker som film & spel. Men ändå är det ju någon som gör det uppenbarligen. Ingen vill erkänna det så jag undrar 2 saker.

*Finns det program man kan installera till bredbandet/nätverket som sätter en maxgräns på ca: 2mb/s per dator?

*Kan man spåra upp vem som överbelastar ett  nätverk?

Jag är visserligen inte nätverksansvarige men han som är det verkar för lat för att själv ta reda på allt detta. Så jag vill kunna tipsa honom om hur man gör.

Jag vet bara att routern/ADSL-modemet är Netgear.

Alla tips motttages tacksamt!

0

Medlem är utloggad   JoAr 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2008-03-16

Skrivet 19 mar 2008, 19:26

Det kan finnas lite olika alternativ men allt bygger på att routern stödjer det. Eftersom det är ett nätverk med en router och en ADSL-lina antar jag att routern är det enda stället ni kan påverka trafiken. För att kunna avgöra vilka möjligheter som finns måste man har modellbeteckningen på routern.

Om routern kan blockera kommunikationsprotokoll så kan man blockera t.ex. BitTorrent, eDonkey och vad nu alla fildelningsprogram använder för kommunikationsprotokoll.

Går inte det kan man i alla fall göra det svårare för den som fildelar genom att blockera portar i routerns brandvägg. Det är dock väldigt osäkert eftersom de flesta kan konfigureras om så att de använder andra portar. Men är det en okunnig fildelare så kan det kanske hjälpa. Alternativt blockerar man alla portar för utgående trafik förutom vanligt förekommande portar såsom 80, 443, 25, 110, 21, 22 och kanske några till beroende på vilka program som används av er. 
Risken med detta är att fler program än fildelningsprogrammen slutar 
fungera innan ni öppnat upp rätt portar. Om man vill konfigurera 
Outlook så att man kommer åt sitt GMail konto så måste man öppna fler portar då GMail använder lite udda portnummer.

Vissa Netgear routrar har stöd för QoS (Quality of Service) som
möjligen skulle kunna nyttjas för att reglera bandbredden. Vissa har 
även inbyggt stöd för att blockera P2P trafik.

När det gäller att ta reda på vem det är som tankar vid P2P så kan ni möjligen nyttja ett snifferprogram som helt enkelt avlyssnar trafiken på nätverket för att få fram vilken ip-adress som slukar bandbredden. Sedan kanske man kan använda den informationen för att konfigurera routern om den har den möjligheten. Ett open source program som kan sniffa är http://www.ethereal.com/ men det är definitivt inget för lekmän men det kan i alla fall analysera och identifiera data som skickas med BitTorrent, eDonkey/eMule mfl protokoll.

Det här är inte direkt enkelt fixat utan kräver att man har lite koll på saker och ting och kräver routerkonfiguration. Givetvis måste ni ha ett starkt lösenord för adminkontot på routern för att undvika att fildelaren går in och låser upp allt.

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket