Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min första datakurs


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Vad jag lärde i skolan om data.

 

När jag började i skolan på höstterminen 1989, så hade vi först inget riktigt klassrum. Efter ungefär 1 månad fick vi våra hörseltekniska hjälpmedel till klassrummet. Det var struligt redan från början.

Våran lärare som vi hade visste knappt någonting om data. När jag frågade henne om något speciellt, sa hon i början ja jag vet inte så noga, jag går och lär mig, jag har inte lärt mig det ännu.

 

Hon visste ingenting om hörselskadade heller. När vi fick våra hörseltekniska hjälpmedel, frågade hon oss hur de skulle användas. I början hade vi bara en mikrofon till läraren, vilket gjorde att vi bara hörde läraren. Det tog ganska lång tid innan vi kunde få mikrofoner till alla. Och det fick jag ordna därför att de andra tyckte att det funkade bra ändå.

 

Vi kunde inte använda hörseltekniska hjälpmedel vid datorerna eftersom bildskärmarna har för mycket strålning. Det blev hon mycket irriterad på speciellt när jag sa det till henne första gången, men sedan sa de andra samma sak och då förstod hon.

 

(Det finns bildskärmar med mindre strålning vet jag nu. Det är bildskärmar med flytande kristaller. Det är strålningen som gör att de blir surr på slingan vilket många "datakunniga" förvånar sig över. De borde veta varför tycker jag när man förklarar. De har ju med största sannorlikhet läst att det finns ett elektriskt mangetfält runt omkring datorer och när man lyssanar på teleslinga så utnyttjar ju teleslingan ett magnetfält.)

 

Jag var den som behövde mest hjälp i skolan därför att jag hörde sällan vad Anna-Lisa sa, vilket hon ofta blev irriterad på och sa. Du vill inte höra. Du hör bättre än de flesta här. Det har jag sett på ditt audiogram. Ja mitt audiogram kanske är bättre men de andra de kunde avläsa bättre vilket jag aldrig har lärt mig, sa jag då till henne. Ja men då får du väl lära dig det så sa hon. Det har jag väldigt svårt för där för jag ser dåligt sa jag, de andra har lärt sig från födesln.

 

Hur skriver du igentligen sa hon till mig ibland, du har ju ingen fingersättning. Nej jag har aldrig lärt mig detta sa jag.

 

Jag har gått en skriv maskinskurs, men jag har inte lärt mig det ändå sa jag till henne. Jaha du har naturligtvis inte lyssnat på hon som försökte lära dig, du ville inte lyssna på henne.

 

 

Vi använde ett menyprogram som hette FDO Fixed Disk Organiser. Då var det bara att välja på den menyn vilket program vi ville ha.

 

1. Starta Dosskalet (Vilket bara är ett onödigt ont som bara finns i DOS 4 sägs det)

 

2. Starta huvudmenyn till Writing Assistant serien

 

3. Windows

 

4. Word perfect

 

5. Dbase IV

 

6. Dbase IV med exempel

 

När jag startade DOS skalet och valde lämna dosskalet i menyraden sa våran lärare bara att jag inte hade något i DOS att göra. Skriv bara FDO så kommer du tillbaka till menyn sa hon. Men kan man inte hämta några filer härifrån sa jag. Jo man kan skriva DIR då får man fram en innehållsförteckning. Men du kan inte titta på några filer sa hon då. Om du skriver dir/W eller P får du fram alla filer i bredd eller en sida, sa hon också. Då tyckte jag att DOS var tråkig. I slutet på kursen berättade hon lite om autoexec.bat och att cd står för change directory. Ja jag provade det lite när inte hon såg på. Men då kom ofta mina klasskompisar fram och sa att jag ej skulle hålla på med detta. Varför inte det sa jag? Annalisa har sagt så, du förstår inte sa de. Bestämmer du det sa jag, och fortsatte. När Anna Lisa kom in så sa de till henne. Då sa hon till mig att jag var omöjlig som ej ville lyssna på henne. Jag skulle hålla på med Word Perfect i stället och lära mig att göra Mix koder och att lära mig att göra dokumentmallar i WP mm.

 

Då började jag ångra att jag hade valt att jobba med Data. Vi hade en annan lärare också men hon kunde ej så mycket i data. När jag skulle skriva ett dokument så sa hon att jag fick välja det program jag kände att jag kunde bäst. Då valde jag oftast Writing Assistant därför att jag kunde se texten bäst i det programmet. Jag försökte prata med henne men då sa hon bara att jag fick prata med Anna Lisa om det.

 

Jag gillade Windows också speciellt att man kunde göra anteckningar och rita och ta fram en klocka. Men jag tyckte det var svårt att skriva i Windows därför att jag hade så svårt att se texten. Ingen av mina lärare sa till mig att man kunde förstora texten. Men jag visste att man kunde göra radbrytningar i WP få fetstil, kursiv stil. Däremot hade jag svårt att göra tabstoppar i WP och använda mixkoder. När de var Öppet hus i April skulle jag visa mamma och pappa vad jag kunde. Alla i klassen skulle visa en speciell sak. Jag frågade Anna Lisa vad jag skulle demonstrera, men hon kunde inte hitta på något bra. Ja jag vet inte du säger ju at du inte kan vissa saker så du får göra vad du vill. Du får visa vad du kan. Jag kan inte hitta på något speciellt som jag kan säga och alla "program " är upptagna nu. Jo du kan visa Dbase, ja men det kan jag så dåligt sa jag, men ok visa vad du kan jag orkar inte med dig längre sa hon. Då blev jag hemskt ledsen.

 

 

På menyprogrammet fix disk organiser, kunde man välja färg på skärmen och det gjorde jag ofta. Men ibland funkade inte det. Då skrev jag till en i klassen,

Varför kan man inte ändra färg på skärmen utan att det blir fel. Jag har försökt fråga Anna-Lisa, men hon blir alltid arg på mig. Hon försöker förklara men jag hör oftast inte vad hon säger första gången, då blir hon arg på mig. De andra uppfattar bättre vad hon säger därför att de kan avläsa bättre. Kan du prata med henne om det.

 

Om jag bara hade pratat data med Hans tidigare, hade jag kunnat visa Anna Lisa att jag kunde något, men då hade hon väl sagt att jag inte fick fråga någon annan utan jag skulle bara fråga henne, idiotiskt. Men nu har jag två bra lärare och det är ju bra.

 

Jag har hört av en kompis att våran f.d lärare är lika knäpp fortfarande. Hon verkar kunna lika lite också. När en av eleverna i hennes klass skrev type och ett filnamn i DOS, därför att hon ville titta på en fil, sa våran f.d lärare förvånat " Va, kan man göra så ?"

 

Sen när det blev rast satte sig hon och läste om det i en DOS- bok, en av de i klassen

kom in under rasten och såg det. Sen när det blev lektion igen satte sig våran f.d lärare vid en dator och skrev av lite om dos kommandona. Sen gjorde hon tydligen något dumt, för det gick till slut inte att starta datorn. Vad hon gjorde för dumheter, vet inte jag.

 

När jag gick i skolan så var det många i klassen som gjorde egna saker med datorn ,har jag hört av en av mina klasskompisar. När våran f.d lärare såg det sa hon, nej det ska ni inte hålla på med, du ska skriva det här i stället.

Vi fick ofta skriva texter ur böcker eller redigera färdiga övningstexter i WP50.

 

Kommentera gärna denna berättelse och dela gärna med er av eran första kontakt med datorer och dåliga eller bra datalärare. Jag fick nämligen inga kommentarer när jag skrev om det i en databas.

/Maria

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja hur var din första kontakt med datorer ? Men det var ändå inte min allra första kontakt med datorer. Jag gick en kvällskurs i basic 1984. Och orsaken till att jag har kunnat ha detta dokument kvar som jag skrev året efter jag slutade kursen är att jag är en hejare på att göra backup. Efter att jag hade slutat kursen så fick jag låna hem datorn och då sa datateknikern åt mej att det var viktigt att göra backup. Men tyvärr så hade jag sönder diskettenheten på datorn så jag kunde inte göra backup det var tur att inte hårddisken kraschade på den datorn också. Då hade jag inte haft detta dokument kvar. Datateknikern som hade sett till att jag fick låna hem datorn bytte efter nåt år ut diskettenheten och då kunde jag ta mina filer. Sen blev det format c på den datorn. Jag hade datorn hemma med trasig diskettenhet i över 2 år. Diskettenheten gick sönder nästan på en gång och orsaken var att jag slarvade med pappersettiketter på disketterna.

Ingen hade talat om för mej att diskettenheten var så känslig. Den är ju gjord av plast och metall. Men det finns ju annat i en diskettenhet också... Men jag hade inte en tankte på att dessa andra delar var så ömtåliga.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-19 13:47:48 av MariaE]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick i skolan hade vi schyssta datorer som hetter KOMPIS! Kommer ihåg ett ritprogram som fanns med, man kunde dock inte göra diagonala linjer, útan bara horisontella, vertikala eller cirklar...haha, våran datalärare var en gammal tant som troligen använder KOMPIS fortfarande...

 

tack för mig...

[____________________]

 

Mvh Ledin

Pentium 75mhz 12mb minne 80mb hårddisk OS/2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Vad jag lärde i skolan om data. När jag började i skolan på höstterminen 1989, så hade vi först inget riktigt klassrum. Efter ungefär 1 månad fick vi våra hörseltekniska hjälpmedel till klassrummet. Det var struligt redan från början. Våran lärare som vi hade visste knappt någonting om data. När jag frågade henne om något speciellt, sa hon i början ja jag vet inte så noga, jag går och lär mig, jag har inte lärt mig det ännu. Hon visste ingenting om hörselskadade heller. När vi fick våra hörseltekniska hjälpmedel, frågade hon oss hur de skulle användas. I början hade vi bara en mikrofon till läraren, vilket gjorde att vi bara hörde läraren. Det tog ganska lång tid innan vi kunde få mikrofoner till alla. Och det fick jag ordna därför att de andra tyckte att det funkade bra ändå. Vi kunde inte använda hörseltekniska hjälpmedel vid datorerna eftersom bildskärmarna har för mycket strålning. Det blev hon mycket irriterad på speciellt när jag sa det till henne första gången, men sedan sa de andra samma sak och då förstod hon. (Det finns bildskärmar med mindre strålning vet jag nu. Det är bildskärmar med flytande kristaller. Det är strålningen som gör att de blir surr på slingan vilket många "datakunniga" förvånar sig över. De borde veta varför tycker jag när man förklarar. De har ju med största sannorlikhet läst att det finns ett elektriskt mangetfält runt omkring datorer och när man lyssanar på teleslinga så utnyttjar ju teleslingan ett magnetfält.) Jag var den som behövde mest hjälp i skolan därför att jag hörde sällan vad Anna-Lisa sa, vilket hon ofta blev irriterad på och sa. Du vill inte höra. Du hör bättre än de flesta här. Det har jag sett på ditt audiogram. Ja mitt audiogram kanske är bättre men de andra de kunde avläsa bättre vilket jag aldrig har lärt mig, sa jag då till henne. Ja men då får du väl lära dig det så sa hon. Det har jag väldigt svårt för där för jag ser dåligt sa jag, de andra har lärt sig från födesln. Hur skriver du igentligen sa hon till mig ibland, du har ju ingen fingersättning. Nej jag har aldrig lärt mig detta sa jag. Jag har gått en skriv maskinskurs, men jag har inte lärt mig det ändå sa jag till henne. Jaha du har naturligtvis inte lyssnat på hon som försökte lära dig, du ville inte lyssna på henne. Vi använde ett menyprogram som hette FDO Fixed Disk Organiser. Då var det bara att välja på den menyn vilket program vi ville ha. 1. Starta Dosskalet (Vilket bara är ett onödigt ont som bara finns i DOS 4 sägs det) 2. Starta huvudmenyn till Writing Assistant serien 3. Windows 4. Word perfect 5. Dbase IV 6. Dbase IV med exempel När jag startade DOS skalet och valde lämna dosskalet i menyraden sa våran lärare bara att jag inte hade något i DOS att göra. Skriv bara FDO så kommer du tillbaka till menyn sa hon. Men kan man inte hämta några filer härifrån sa jag. Jo man kan skriva DIR då får man fram en innehållsförteckning. Men du kan inte titta på några filer sa hon då. Om du skriver dir/W eller P får du fram alla filer i bredd eller en sida, sa hon också. Då tyckte jag att DOS var tråkig. I slutet på kursen berättade hon lite om autoexec.bat och att cd står för change directory. Ja jag provade det lite när inte hon såg på. Men då kom ofta mina klasskompisar fram och sa att jag ej skulle hålla på med detta. Varför inte det sa jag? Annalisa har sagt så, du förstår inte sa de. Bestämmer du det sa jag, och fortsatte. När Anna Lisa kom in så sa de till henne. Då sa hon till mig att jag var omöjlig som ej ville lyssna på henne. Jag skulle hålla på med Word Perfect i stället och lära mig att göra Mix koder och att lära mig att göra dokumentmallar i WP mm. Då började jag ångra att jag hade valt att jobba med Data. Vi hade en annan lärare också men hon kunde ej så mycket i data. När jag skulle skriva ett dokument så sa hon att jag fick välja det program jag kände att jag kunde bäst. Då valde jag oftast Writing Assistant därför att jag kunde se texten bäst i det programmet. Jag försökte prata med henne men då sa hon bara att jag fick prata med Anna Lisa om det. Jag gillade Windows också speciellt att man kunde göra anteckningar och rita och ta fram en klocka. Men jag tyckte det var svårt att skriva i Windows därför att jag hade så svårt att se texten. Ingen av mina lärare sa till mig att man kunde förstora texten. Men jag visste att man kunde göra radbrytningar i WP få fetstil, kursiv stil. Däremot hade jag svårt att göra tabstoppar i WP och använda mixkoder. När de var Öppet hus i April skulle jag visa mamma och pappa vad jag kunde. Alla i klassen skulle visa en speciell sak. Jag frågade Anna Lisa vad jag skulle demonstrera, men hon kunde inte hitta på något bra. Ja jag vet inte du säger ju at du inte kan vissa saker så du får göra vad du vill. Du får visa vad du kan. Jag kan inte hitta på något speciellt som jag kan säga och alla "program " är upptagna nu. Jo du kan visa Dbase, ja men det kan jag så dåligt sa jag, men ok visa vad du kan jag orkar inte med dig längre sa hon. Då blev jag hemskt ledsen. På menyprogrammet fix disk organiser, kunde man välja färg på skärmen och det gjorde jag ofta. Men ibland funkade inte det. Då skrev jag till en i klassen, Varför kan man inte ändra färg på skärmen utan att det blir fel. Jag har försökt fråga Anna-Lisa, men hon blir alltid arg på mig. Hon försöker förklara men jag hör oftast inte vad hon säger första gången, då blir hon arg på mig. De andra uppfattar bättre vad hon säger därför att de kan avläsa bättre. Kan du prata med henne om det. Om jag bara hade pratat data med Hans tidigare, hade jag kunnat visa Anna Lisa att jag kunde något, men då hade hon väl sagt att jag inte fick fråga någon annan utan jag skulle bara fråga henne, idiotiskt. Men nu har jag två bra lärare och det är ju bra. Jag har hört av en kompis att våran f.d lärare är lika knäpp fortfarande. Hon verkar kunna lika lite också. När en av eleverna i hennes klass skrev type och ett filnamn i DOS, därför att hon ville titta på en fil, sa våran f.d lärare förvånat " Va, kan man göra så ?" Sen när det blev rast satte sig hon och läste om det i en DOS- bok, en av de i klassen kom in under rasten och såg det. Sen när det blev lektion igen satte sig våran f.d lärare vid en dator och skrev av lite om dos kommandona. Sen gjorde hon tydligen något dumt, för det gick till slut inte att starta datorn. Vad hon gjorde för dumheter, vet inte jag. När jag gick i skolan så var det många i klassen som gjorde egna saker med datorn ,har jag hört av en av mina klasskompisar. När våran f.d lärare såg det sa hon, nej det ska ni inte hålla på med, du ska skriva det här i stället. Vi fick ofta skriva texter ur böcker eller redigera färdiga övningstexter i WP50. Kommentera gärna denna berättelse och dela gärna med er av eran första kontakt med datorer och dåliga eller bra datalärare. Jag fick nämligen inga kommentarer när jag skrev om det i en databas. /Maria

Kul att läsa gamla saker som man har skrivit. Min andra datakurs som jag gick var på Bandhagens gymnasium. Men tyvärr så blev jag avstängd från kursen. Men jag var kvar på skolan ändå. Jag gick tilll andra klassrum istället. Några i klassen hade gått till rektorn fick jag veta senare och frågat. "Vad gör Maria i vår klass" Man skulle tydligen ha vissa förkunskaper för att få gå den kursen. Orsaken till att jag blev antagen på kursen var att jag skickade in mitt intyg om datakursen på Alviksskolan. I intyget från Alviksskolan stod det att jag hade läst om datorns logiska uppbyggnad  och lite andra saker. Det hade jag inte alls läst om eftersom läraren var helt okunnig om datorer. 

 

Jag lärde mej inte ens grunderna i Windows eftersom jag inte kunde se i Windows. Jag ville inte sitta 5 cm från skärmen för att se texten. Jag visste inte att det hette typnitt där man kunde förstora texten. I WP50 för dos hette det tecken och stil tror jag. Där kunde man inte förstora texten men det gick att få fetstil. Jag ville inte be om ett förstoringsglas för att kunna se i Windows. En synskadad kille i klassen hade en förstorande TV-skärm till sin dator. Det var ingen riktig dataskärm för den satt inte ihop med datorn. Texten blev jättestor på den skärmen.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur var eran första kontakt med datorer och era första datakurser? Hade ni bra eller dåliga lärare ?  Fick jobb efter första datakursen. En på min datakurs i Alviksskolan fick jobb efter kursen. Det krävdes nog inte så mycket datakunskaper till det jobbet. Det var nog mest att man kunde skriva i ett ordbenadlingsprogram. Han hade säkert kompisar som lärde honom lite mera om datorer än vad jag kunde när jag slutade den kursen. Jag visste inte ens hur man sparade på diskett.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...