Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverk i xp


kajpi

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har skapat ett nätverk(arbetsgrupp) mellan xp home och 98.

I guiden valde jag anslutning via xp och jag använder en korskopplad kabel mellan datorerna. Problemet är följande: arbetsgruppen syns i båda datorerna. I 98 kan jag utforska gruppen men ser bara 98-datorn, ej xp. I xp syns gruppen men när jag försöker utforska den får jag meddelandet:

"MSHOME är inte tillgängligt. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. För att kunna dekryptera den filen krävs ett nyare system".

Jag har adm.rättigheter i xp och är enda anv.kontot.

98 svarar på ping både från xp och lokalt. Xp svarar inte på ping varken från 98 eller lokalt på ip-adress eller loop-back 127.0.0.1. Alla får time-out. Brandväggen för lokalt nätverk är avstängd.

Har läst mig till att jag kan behöva installera om tcp/ip-protokollet. Hur avinstalleras det befintliga? Knappen avinstallera är gråtonad.

 

Någon som har en idé om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Thunberg

För att ta bort ip protokollet så går du in på mina nätverksplatser som ligger på på skrivbordet i windows xp. Och när du är inne i mappen min nätverksplatser så höger klickar du på din nätverks anslutning och sedan så klickar du på tcp och ip och klickar du på kanppen av installer så skall det funka tror jag. Och jag tycker du skall åka och köpa en utp kabel och koppla mellan dina båda datorer för så får jag det att funka hemma hos mig fast jag har inte bredband!

Mvh/Oscar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...