Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyinstallerat vista home premium - grafikkortet hittas ej


Zimbo

Rekommendera Poster

Hejsan, nu har det dykt upp ett problem som jag tidigare aldrig har stött på vid ominstallering (formatering) av vista:

 

Mitt ATI radeon grafikkort hittas ej i enhetshanteraren, eller andra program som everest. Jag försöker att installera nya drivrutiner, men då kommer ett felmedelande upp som säger ''no hardware device found! please check your hardware card first or it´s CD directory for the right driver to install''

 

under bildskärmsfliken i enhetshanteraren ser jag bara standard VGA bildskärm..,

 

Jag har kopplat min bildskärm till grafikkortet, så är det då inte konstigt att det står VGA bildskärm?

 

Jag hoppas ni har några tips, nu har jag suttit med detta i 2 dagar utan att få ordning på det. Jag bifogar lite bilder:

post-53966-1289657746,7_thumb.jpg

post-53966-1289657752,78_thumb.jpg

post-53966-1289657757,98_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vet inte om det hjälper, men stäng datorn och plocka ur grafikkortet. Starta datorn utan grafikkort. BIOS kommer nu att tjuta vilt för att grafikkort saknas. Stäng datorn.

 

Stoppa in grafikkortet igen och starta datorn på nytt. Se samtidigt till att inte en massa damm sitter i sockeln och på grafikkortets kopparytor (foten som sitter i sockeln).

 

Sen är det bara att hålla tummarna.

 

Kanske hittar Windows grafikkortet nu och frågar efter drivisar. Snarare söker Windows kanske på Windows Update och liknande efter drivrutiner. Installera istället drivrutinerna du har hämtat hem från ATI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr, det gjorde ingen skillnad. kan det vara BIOS som behöver updateras för att ``känna av`` grafikkortet?

 

 

föresten, BIOS gav ingen signal när jag körde utan grafikkort, kan detta vara till hjälp kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kände att det var dags att formatera den, det är något jag brukar göra när jag tycker datan har blivit lite segare.

 

jag kan posta lite information från everest,

Det knasiga är att Enhetshanteraren säger att jag endast har mitt standard VGA bildskärmskort, medans everest hittar ATI radeon 4830,

 

 

här kommer lite bilder om min dator:

post-53966-1289817557,71_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag menade är det en märkesdator eller en egenbyggd dator, och om det är en märkesdator vem är datortillverkaren och vad är datormodellen resp. vad är det för moderkort. Är grafikkortet integrerat på moderkortet eller är det ett separat instickskort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...