Hoppa till innehåll

• 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Blue screen of death

Medlem är utloggad   Kranis-97 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2011-12-06

Skrivet 23 dec 2011, 14:51

För ett tag sedan fick jag liknande fel, är inte säker på vad det berodde på för att felet försvann efter ett tag.
Nyligen gick inte datorn att starta, och det berodde på grafikkortet.

Vet själv inte om det finns grafikkortstestare men annars kan man testa att sätta i det i en annan dator.

"Think outside the box"
0

Medlem är utloggad   RasmusJ 

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2010-09-19

Skrivet 23 dec 2011, 16:12

Speedfan visade följande vid ca 0-5% CPU användning:

System: 29C
CPU: 32C
AUX: 30C
HD0: 31C
MB: 29C
GPU: 42C
CORE 0: 38C
CORE 1: 38C

Speedfan visade följande vid ca 50% CPU användning:

System: 29C
CPU: 51C ("eld ikon")
AUX: 30C
HD0: 32C
MB: 29C
GPU: 42C
CORE 0: 52C ("eld ikon")
CORE 1: 54C ("eld ikon")

Börjar tro att det kanske har med tempraturen att göra eller är 51 grader normalt vid 50% CPU användning?
0

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 23 dec 2011, 17:23

Temperaturerna ser bra ut och det är väl orginalkylaren, blir inte bättre än så med denna.

Har du kört memtest igen?
Se inlägg #2 hur du gör: http://eforum.idg.se...ost__p__1559898

Det som är viktigt är ungefär i mitten på skärmen, där står hur många ggr. eller Pass den passerat eller kört igenom och den bör minst ha kört igenom 7 gärna 8 Pass eftersom det är vid 7:e och 8:e testomgången eller Pass som fel kan upptäckas som inte tidigare upptäckts i testen.

Sedan ser du också om och i såfall hur många Error som blivit. Står det Error där och antal samt vad, så kan du avsluta Memtest - finns ingen mening att fortsätta då om den upptäckt problem.

Ex. Test #8 och längre ned ser du i exemplet att vid Pass 7 har den hittat 58 Error (fel) - klara problem med ett av minnesmodulerna alltså.7 och 8 testfasen kör med värre test patterns än vid tidigare Pass och vid 8GB minne brukar det ta ungefär 5-7 timmar att nå dit.
4GB minne halva tiden ungefär. Har inte suttit framför datorn och stirrat så noga. Kör den över natten eller hela dagen.
Bifogad fil  memtest.PNG (950,63Kb)
Antal nedladdningar: 3
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 24 dec 2011, 08:54

Har inte kört den igen då jag tror jag fortfarande har error eftersom sist fick jag så många error som jag inte kan räkna till..
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 24 dec 2011, 09:46

Hur många minnes stickor har du, 2st.?
Plocka ut ett och kör memtest, sedan skiftar du minnes stickor och kör memtest igen.

Får du upp error bara på ena stickan så ha har du ju lokaliserat felet till detta.

Koppla också ifrån alla externa enheter, skrivare, skanners, webbkamera, usb diskar, allt utom tangentbord, mus och bildskärm.
1

• Användare
  • PipPip

Skrivet 27 feb 2012, 19:18

Har inte kört memtesten ännu men ska så fort jag kan.
Däremot rengjorde jag datorn ifrån damm och annat för jag tyckte den börja låta mycket osv.
Jag tog även av CPU-fläkten för att rengöra den noggrant och satte på ny pasta och nu har mina temperaturer försämrats duktigt sen sist.
Vid cirkus 20-40% CPU-användning ligger CPUn runt 58-65C. Vet att det tar tid för pastan att göra som bäst verkan men ska inte temperaturerna vara bättre ändå?
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 27 feb 2012, 19:50

Tack för poängen.:rolleyes:

Det är egentligen inte fläkten utan kylflänsarna som sitter på CPU kylaren mellan fläkt och CPU som är viktiga att rengöra.
Här är ett exempel på hur det kan se ut när kylflänsarna är igensatta av damm:
Inlägg #16

Du rengjorde väl processorns kylplatta (toppsidan) samt kylaren från gammal kylpasta innan du applicerade ny pasta och monterade den?
Dessa medel funkar, man kan fukta på en tygbit, isopropanol eller kemisk ren bensin - utan att söla ned omgivande ledare och komponenter.
Använd absolut inget aceton eller liknande som kommer att skada ditt kretskort.

En liten klick kylpasta motsvarande ett risgryns storlek appliceras mitt på processorn. När du monterar kylaren och var noga så den får riktig kontakt mot processorns kylplatta, så trycks pastan ut och fördelas när du skruvar fast kylaren.

Det viktiga är dock att den appliceras i ett väldigt tunt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.
Men avsevärt bättre än luft.
Se här hur det kan se ut när man har för mycket kylpasta inlägg #16
Ja du kan läsa hela tråden.

Läs här hur du skall gå till väga:
PC För Alla Extreme - Kall pasta för het dator

Ny Kylpasta skall brännas in och detta görs under ett flertal tempcykler (uppvärmning och nedkylning) i c:a 150-200 timmar - alltså använd datorn som vanligt under en längre tid.
Då kan temperaturen sjunka med mellan 2-5 grader.

Vad har du för temperatur vid idle, alltså när processorn inte gör något?

Tänk på ESD skador och använd helst ett ESD-handledsband (som skall sitta åt).
Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7
På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

Mvh
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 27 feb 2012, 19:57

Jaha, så temperaturen sänks inte mer efter inbränning?
Jag rengjorde både processorn och kylplattan från gammal pasta. Jag gjorde som du sa: satte endast en klick i mitten.
0
  • 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket