Hoppa till innehåll

Foto

Windows 7 nätverksdrivrutiner = lagg i online spelande?

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 marcus-1987

marcus-1987

Nykomling

• Medlemmar
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 28 juni 2010 klockan 15:10

Hej

Efter att ha installerat Windows 7 på min lite äldre dator har jag fått problem med lagg då jag spelar spelet Warcraft III online, närmare bestämt Dota (Defence of the Ancients). Tidigare hade jag Windows XP SP3 på samma dator och då fungerade det problemfritt.

Felsökning jag gjort:

• Ren installation av Windows 7 som jag uppdaterat via Windows update.
  • Senaste drivrutiner för nätverkskort, grafikkort, ljudkort.
  • BIOS för moderkortet är senaste versionen.
  • Testat spela på olika servrar.
  • Uppdaterat spelet till senaste version.
  • Kört spelet i kompatibilitetsläge för Windows XP SP3.
  • Skannat datorn för virus, spionprogram, inga hot hittades.
  • Jag testade spela online på min nyare dator med samma modem/router samt Windows 7 och då har jag inget lagg. Således kan problemet inte vara routern, min ISP och inte heller att spelet inte skulle fungera med Windows 7.
Datorn jag har lagget på är följande:
Windows 7 32-bit
AMD Athlon 64 3500+
1 GB RAM
Geforce 7600 GT
Asus A8V Deluxe (moderkortet)

Det kan väl knappast vara problem med systemkraven heller då datorn klarar av spelet utmärkt då jag spelar offline. Frames per sekund är rätt så stabilt och på normal nivå, det är enbart Internet lagget jag upplever. Warcraft 3 är ju dessutom ett mycket gammalt spel som inte kräver så mycket av datorn. Jag vet även att Windows 7 kan fungera hyffsat bra på äldre datorer, jämfört med Vista som slukade mer resurser av datorn.

Jag har misstankar om att det är nätverkskortet eller Windows 7 drivrutinerna för nätverkskortet som orsakar lagget. Jag vet att mitt moderkortet med sitt integrerade nätverkskort inte är gjort för Windows 7 och att nya drivrutiner inte utvecklas så mycket för äldre komponenter.

Nätverkskortet är integrerat i moderkortet och heter:
Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller

Vet inte om det finns så mycket jag kan göra, annat än att vänta på nya drivrutiner, byta till äldre drivrutiner eller byta tillbaks till Windows XP.

Tackar för hjälp

Redigerat av marcus-1987, 28 juni 2010 klockan 15:36.

#2 Mats H

Mats H

Mats H

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 3 844 inlägg

Postad 28 juni 2010 klockan 15:50

Hej,
är det denna drivrutin du har?
http://www.pcpitstop...Controller.html

Mvh
Mats H

#3 Thomas1

Thomas1

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 304 inlägg

Postad 28 juni 2010 klockan 20:37

Felsökning jag gjort:

• Ren installation av Windows 7 som jag uppdaterat via Windows update.
  • Senaste drivrutiner för nätverkskort, grafikkort, ljudkort.

~

Jag kan inte se att du har installerat drivrutiner till Via-chipset. (VIA K8T800Pro + VT8237) Tyvärr så kan jag inte hitta drivrutiner som passar till ditt Viachipset och Win7. Ibland så funkar det med drivrutiner till Vista när man använder Win7. Hämta här:

http://www.viaarena....onPro_V524A.zip

Thomas

"Ju mer man tänker efter, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar"
-Nalle Puh

#4 marcus-1987

marcus-1987

Nykomling

• Medlemmar
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 28 juni 2010 klockan 22:37

Hej,
är det denna drivrutin du har?
http://www.pcpitstop...Controller.html

Mvh

Mats H

Ja jag har den där drivrutinen, alltså: 

Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
Windows 7 32-Bit Driver
Driver Date: 4/26/2010 
Driver Version: 11.25.3.3

Jag laddade ner den från http://www.marvell.com/support.html 

Jag testade även med en tidigare drivrutin 11.24.3.3 och jag hade även då samma problem.

~

Jag kan inte se att du har installerat drivrutiner till Via-chipset. (VIA K8T800Pro + VT8237) Tyvärr så kan jag inte hitta drivrutiner som passar till ditt Viachipset och Win7. Ibland så funkar det med drivrutiner till Vista när man använder Win7. Hämta här:

http://www.viaarena....onPro_V524A.zip

Thomas

Jag stötte själv på det problemet också att jag inte hittade Via-chipset drivrutiner för Windows 7. Men jag googlade lite och kom då in på http://www.via.com.t...rt/tech_faq.jsp . Där står det att Via-chipset drivrutiner finns inbyggda i Windows 7:

"A lot of driver support for VIA chips is built into Microsoft® Windows® 7 (32- and 64-bit). If you're looking for Windows 7 drivers, please check these FAQ first.

VIA Hyperion Pro drivers
The VIA Hyperion Pro drivers contain all of the main platform drivers for VIA chipsets. The current release of these drivers is included in Windows 7, so at this time there is no need for a VIA Hyperion Pro package that supports Windows 7. However, as updates occur, a package will be released when needed."

#5 Thomas1

Thomas1

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 304 inlägg

Postad 29 juni 2010 klockan 09:31

Där står det att Via-chipset drivrutiner finns inbyggda i Windows 7:

Då är det troligen inte problem med VIA-chipset. Du har även "VT8237 Integrated" på ditt moderkort. Jag tror att VT8237 har något att göra med nätverk. Här finns drivrutiner till Win7.
http://www.viaarena....ows7_v1.12a.zip
Har du några gula tecken i enhetshanteraren?

Thomas

"Ju mer man tänker efter, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar"
-Nalle Puh

#6 marcus-1987

marcus-1987

Nykomling

• Medlemmar
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 29 juni 2010 klockan 10:15

Då är det troligen inte problem med VIA-chipset. Du har även "VT8237 Integrated" på ditt moderkort. Jag tror att VT8237 har något att göra med nätverk. Här finns drivrutiner till Win7.
http://www.viaarena....ows7_v1.12a.zip
Har du några gula tecken i enhetshanteraren?

Thomas

Jag har inga gula tecken i enhetshanteraren så allt är väl installerat då. Jag ser även några Via relaterade saker som är installerade i enhetshanteraren bl.a. VIA Standard Host Bridge. Jag tror således att Windows 7 har installerar allt Via drivrutiner.

#7 Thomas1

Thomas1

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 304 inlägg

Postad 29 juni 2010 klockan 13:10

Ethernet (Networking/LAN/WLAN)
Drivers for VIA's integrated Rhine, Rhine II and Rhine III Ethernet
solutions are included in Windows 7 and no extra download is necessary.

Jag kollade på din länk:
http://www.via.com.t...rt/tech_faq.jsp
Där står det att även drivrutiner till VT8237 Integrated finns med i Win7.

Jag tror således att Windows 7 har installerar allt Via drivrutiner.

Det verkar som du har rätt. Win7 har installerat alla VIA drivrutiner. Tyvärr så har jag slut på ideer. Hoppas någon annan kan hjälpa dej.

Thomas

-Nalle Puh

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste inläggen

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

• TV Sverige: Behändig box för hemmaplan

Igår, kl 14:00
    TV Nordics lilla mediaspelare är som ett mellanting mellan Apple TV och Google Chromecast. Fast något snålt med funktioner och väldigt, väldigt sve...
  • Microsoft hånar Siri i ny reklamfilm

Igår, kl 10:47
    I en ny reklamfilm antyder Microsoft att företagets Cortana är en långt bättre digital assistent än Apples Siri.
  • Pirate Bay satsar mobilt

Igår, kl 07:00
    Efter nästan tio år har Pirate Bay släppt en ny version av fildelarsajten som nu fungerar på mobila enheter.
  • 6 sajter att besöka i dag på Bellmandagen

2014-jul-26, 07:01
    I dag, 26 juli, är det Bellmandagen. Det firas på bland annat Skansen, men även du därhemma kanske vill plocka fram några epistlar och sjunga och s...
  • 13 gratis tidsfördriv för regniga sommardagar

2014-jul-25, 14:29
    Regn? Inga vänner hemma? Då och då är det skönt med enkla "tidsdödarspel", som får fylla stunderna i väntan på något annat.
  • Här är hotellen med snabbast internet

2014-jul-25, 10:40
    Är internet viktigt för dig när du är ute och reser finns det nu en smart guide som visar hotellen med de bästa internetkopplingarna världen över.
  • Här är nya betan av Chrome för Android

2014-jul-25, 07:32
    Den senaste testversionen av Chrome för Android ger en försmak av hur nästa version av Android kommer att se ut.
  • Här är Firefox 31

2014-jul-24, 12:30
    Mozilla släppte i går Firefox 31 som innehåller en bunt buggfixar samt bättre skydd mot skadliga webbplatser.
  • Microsoft skrotar Surface Mini

2014-jul-24, 02:49
    Än en gång har Microsoft tvingats göra en nedskrivning av Surface och antyder att planerna på en Surface Mini har lagts ned.
  • Här är nya Google Play

2014-jul-23, 10:44
    Google meddelade i dag företaget släpper en ny version av app-butiken Google Play.

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
PC för Alla-nätverket