Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallera ett av två installerade Win XP.


nook79

Rekommendera Poster

Jag har en dator med dubbla XP installerat. Jag tror det är gjort med XP:s inbyggda funktion för sådant. När jag startar datorn får jag upp en meny (typ dos) där jag kan välja operativsystem och en nedräkning startas.

 

Jag skulle vilja blåsa ut det ena av dessa och installera ett nytt fräscht istället för det, men alltså ha kvar det andra.

 

Hur går jag tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har en dator med dubbla XP installerat. Jag tror det är gjort med XP:s inbyggda funktion för sådant. När jag startar datorn får jag upp en meny (typ dos) där jag kan välja operativsystem och en nedräkning startas.

 

Jag skulle vilja blåsa ut det ena av dessa och installera ett nytt fräscht istället för det, men alltså ha kvar det andra.

 

Hur går jag tillväga?

 

Du vill alltså behålla den ena XP-installationen?

 

Enklast blir att gå in i Utforskaren och formatera partitionen där XP-installationen finns, som du vill bli av med. Sedan får du redigera boot.ini så här:

 

http://support.microsoft.com/kb/289022

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag har fått andra svar som säger att jag bör kunna installera ett nytt system över det gamla rakt av med windows-skivan. Det känns ju som det smidigaste i så fall.

Jag funderar över boot.ini dock. Eftersom det är två system måste det väl vara det ena systemets boot.ini som används, och gissningsvis då det som installerades först på C?

 

Jag ska i vilket fall ha kvar det som ligger på C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...