Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation Vista HP


T_pott

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt namn är Fredrik och först vill jag be om ursäkt för att jag klampar in på en befintlig tråd. Anledningen är att jag har exakt samma problem.

 

Jag äger en bärbar dator från HP, modell; dv5-115eo, produktnummer;FV661EA#UUW

 

Jag har varit i kontakt med HP support och fått en del hjälp ifrån dem. Eftersom min dator är 2 år gammal så gäller inte min garanti längre, men jag har rätt till support via mail från HP (så länge jag inte genomför några ändringar av fabriksinstallationen). Jag skriver ifrån en annan dator, som jag inte har problem med.

 

Jag valde för två dagar sedan att genomföra en ominstallation av min HP-dator eftersom jag märkt av en prestandaförsämring i snart ett halvår och en misstänkt (men ej bekräftad) virus-attack.

 

Min dator är utrustad med en fysisk hårddisk, uppdelad på två partitioner. Den största av dem hade Windows Vista och programvaror från HP, den mindre är en "recovery-partition". Innan jag genomförde min ominstallation så skapade jag också recovery-skivor (2-DVD) från min partition.

 

När jag sedan genomförde min återställning så gick allting bra tills HPs egna mjukvaror skulle installeras. Processen stannar vid punkten "Preinstall Software Installer" och sedan stängs datorn av. När jag sedan sätter igång datorn igen, startar Windows, men ett felljud hörs och sedan kommer detta felmeddelande upp:

 

"Windows could not complete the installation. To install windows on this computer, restart the installation"

 

När jag sedan gör om installationen, kommer jag tillbaka till samma punkt i processen och jag får upp samma felmeddelande, processen "loopar". Jag kommer alltså inte åt mitt Windows Vista (bara BIOS).

 

Jag har i kontakt med HP-support åtgärdat följande:

 

VIA BIOS:

Kontrollerat hårddisken -> OK!

Kontrollerat minnet -> OK!

Kontrollerat att jag får UUID (moderkortet) -> OK!

Gjort en powercycle (håll ned start-knappen i 30 sek utan något inkopplat (inkl. batteri), kopplat sedan in enbart elkabeln) -> Gav inget resultat!

Återställt BIOS till fabriksinställningarna -> Inget resultat!

 

Utöver föregående:

Min Windows partition är formaterad = inget Windows

Jag har kört ominstallationen ifrån både recovery-partitionen och mina återställningsskivor = felmeddelande nämnt tidigare

 

Jag har INTE blåst i fläktsystemet

 

FRÅGOR:

1. Behöver jag verkligen gå till externa tillverkare för att kontrollera hårdvara om jag redan gjort det från BIOS?

 

2. Är skivan "Windows Vista recovery Disc" som hänvisas i tidigare tråd (Ominstallation Vista) lämpligt i mitt fall när jag redan formaterat partitionen?

 

3. Kan ett virus eller liknande påverka min recovery-partition (som inte kör Windows)? D.v.s. är felet ett ursprungligt fel, eller kan detta ha orsakats senare?

 

4. Enligt HP får jag ingen hjälp om jag går över till Windows 7. Jag vet att min dator klarar av att köra Windows 7, men det kan bli problem med att hitta vissa drivrutiner. Har ni några erfarenheter av att slänga in ett nytt operativsystem i en fabriksinställd dator?

 

5. Kan det finnas någon annan orsak än att det är korrupta installationsfiler på min recovery-partition och skivor?

 

ÖVRIGT, KONSUMENTFRÅGA:

Om det är så att felet på min partition bara kan anses vara ett ursprungligt fel, kan jag då kräva att få nya installationsfiler från HP gratis (istället för ca 400 kr)?

 

Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig.

 

Mvh Fredrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar bort ditt tidigare inlägg om samma sak samt kopierar in här det svar jag skrev till dig i den andra tråden.

 

1. Nej

 

2. Nej

 

3. Såg du recovery-partitionen och dess filer inifrån Vista? Om inte så gör nog inte något skadligt program det heller.

 

4. Många har gjort det.

 

5. T ex värmeproblem

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kan ju prova med att försöka fabriksåterställa datorn, se en annan mycket snarlik tråd här på forumet! Den du klampade in i!:

http://eforum.idg.se...0entry1090671 :D

 

Har för mig att du skall starta upp datorn och trycka F11 upprepade ggr så får du fram en alternativ meny.

 

1) Om du kontrollerat din dator mot/med HP så bör den ju vara OK!

 

2) Nej

 

3) Virus i Recovery delen är ovanligt. Men inget är omöjligt, dvs om man systemåterställt sin dator med virusinfektion, så kan den tänkas finnas kvar.

Att det kan bli fel har hänt förr, räcker ju med ett ynka spänningsfall, läsfel på hårddisken, och så har man ingen utväg. Inget är perfekt och idiotsäkert.

 

4) Jag la in Windows 7, på min HP Pavilion, som kom med Vista. Uppgraderade minnet från ursprungliga 2 till 3Gb, sedan till 4Gb med Windows 7 installerat, jag valde x64 Home Premium. Gjorde en "ren installation, dvs formaterade hårddisken, tog även bort Vistas Recocery partion. Allt har fungerat hur bra som helst för mig. Min dator är väl 1½ år ca.! Det ända HP program jag har kvar är deras SW Updater. Har klarat mig utmärkt utan HP sedan jag bytte till Windows 7!

Du har en relativt ny dator, 2år, ska inte vara bekymmer med drivrutiner, har du någon speciell du oroar dig för vid en övergång?

När man installerar Windows 7 hämtas nödvändiga drivrutiner, och HP o Compaq är ju "vanliga" datorer!

 

5) Att en Recovery partition skulle vara korrupt från början och ses som ett ursprungligt fel, nja, osäker på det, snarare om HDD kraschat inom garanti tiden, så hade du haft något att komma med.

 

Vad har du för internminnes storlek, RAM?

 

Flera frågor?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar!

 

Cecilia:

Jag kunde se min recovery-partition som en hårddiskenhet i "Den här datorn". Men jag kunde inte se enheten inifrån någon annan mapp i Windows eller andra program. Tror du att felet kan vara ursprungligt?

 

På vilka sätt kan jag åtgärda ett värmeproblem på min dator, förutom att blåsa rent runt fläkten?

 

Mats H:

Fabriksåterställning är det som jag försökt med hela tiden. Jag är inte riktigt säker på vilken typ av fabriksåterställning som du hänvisar till, d.s.v. vilken mjukvara jag får fram när installationen är klar. Med den jag använder mig av från HP så ingår, förutom Vista, även deras andra programvaror till hårdvara och liknande.

 

Mina specifikationer är:

Windows Vista Home Premium 32-bit

Processor: AMD X2 Dual Core 2 MHz

Minne: 3 GB

BIOS v: F.12

 

Det jag funderar på vid en eventuell övergång till Windows 7 är att all hårdvara skall fungera med det nya operativsystemet, vilket inkluderar HP-specifik hårdvara som deras QuickPlay - panel och Lightscribe funktion på DVD-brännaren. Deras övriga mjukvara bryr jag mig inte lika mycket om.

 

Jag kan inte tänka mig att det kan vara något annat än ett mjukvarufel. Men om det visar sig vara ett hårdvarufel, vilken reklamationsrätt har jag då om jag köper en ny version av Windows 7 eller köper HPs återställningsskivor och vill lämna tillbaka dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har INTE blåst i fläktsystemet

 

 

ÖVRIGT, KONSUMENTFRÅGA:

Om det är så att felet på min partition bara kan anses vara ett ursprungligt fel, kan jag då kräva att få nya installationsfiler från HP gratis (istället för ca 400 kr)?

 

Gör rent!Själv använder jag på min HP 1236 snabb dammsugning för att rengöra alla ventöppningar,men det kan bildas statisk elektricitet.

 

http://h10025.www1.h...product=3819719

 

Eftersom felet inträffar på samma ställe vid installationerna och att endast 2 st skivor skapades (är mystiskt fick själv tre st DVD skivor),så kan man ju misstänka att felet är ursprungligt.

 

Vad säger supporten om du hävdar att du vill ha installationsskivorna gratis.Man kan ju alltid försöka men frågan är om de godtar det.Recoverypartitionen är väl som hos min HP som vilken partition som helst .Under de här två åren så kan den ju ha skadats på ett eller annat sätt. Men försök!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

Jag kunde se min recovery-partition som en hårddiskenhet i "Den här datorn". Men jag kunde inte se enheten inifrån någon annan mapp i Windows eller andra program. Tror du att felet kan vara ursprungligt?

 

På vilka sätt kan jag åtgärda ett värmeproblem på min dator, förutom att blåsa rent runt fläkten?

 

Jag kan inte tänka mig att det kan vara något annat än ett mjukvarufel. Men om det visar sig vara ett hårdvarufel, vilken reklamationsrätt har jag då om jag köper en ny version av Windows 7 eller köper HPs återställningsskivor och vill lämna tillbaka dessa?

Om du kunde se partitionen och kunde öppna den så kan ju även skadliga program göra det och då kan det ju tänkas skriva något till partitionen. Man skulle ju även kunna tänka sig att något optimeringsprogram (om du har kört något sådant) har haft något hyss för sig.

 

Om det är värmeproblem så gäller det att förbättra kylningen. Med det väder som är nu skulle du ju kunna sitta ute, kanske inte nu på kvällen när det blir fuktigt men i morgon på dagen. Rent allmänt så gäller det att förbättra luftflödet i datorn, dvs få bort damm från ventilationskanaler och fläktar i huvudsak.

 

Jag har svårt att tro att du skulle kunna lämna tillbaks Windows 7 pga att det skulle vara något fel på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Återställning:

 

Återställa HP-dator med återställningspartition

Nedan följer instruktioner för att göra en fullständig fabriksåterställning på en HP-dator med återställningspartition, dvs som har återställningsinformation lagrad på hårddisken.

 

För att komma åt återställningspartitionen trycker man en tangent på tangentbordet samtidigt som man startar datorn. Tangenten är antingen F10 eller F11. Vilken du ska använda visas nere till höger vid den blå HP-logotyp som visas direkt när du startar datorn.

 

Tänk på att under en fabriksåterställning formateras hårddisken och innehållet på åtminstone enhet C tas bort. Det är därför viktigt att ta backup på personliga filer.

 

Gör så här:

 

1. Ta om möjligt backup på dina personliga filer.

 

 

2. Koppla från datorn från en eventuell bredbandsanslutning genom att dra ut sladden eller stäng av ditt bredbandsmodem. Detta för att undvika problem med virus efter återställningen. Koppla även ur eventuella externa hårddiskar eller USB-minnen.

 

3. Stäng av datorn helt och hållet.

 

4. Tryck F10 eller F11 upprepade gånger samtidigt som du slår på datorn. Fortsätt tryck på F10 eller F11 tills HP Systemåterställning startas.

 

5. Klicka OK på det första meddelandet om att du startat HP Systemåterställning.

 

6. Klicka på knappen Avancerade alternativ.

 

7. Välj Destruktiv återställning för att göra en fullständig fabriksåterställning. Detta innebär att all information på åtminstone enhet C kommer tas bort och hårddiskens innehåll återställs till det skick det var i vid leverans.

 

8. Tryck Nästa, Ja eller Fortsätt tills återställning startas.

 

9. Vänta medan återställning körs.

 

Angående antalet DVD/CD skivor man får vid brännande av återställningskivor, är det ju beroende på vilken typ och kapacitet skivorna har, är ej en felindikator, fick själv 2, när jag gjorde det samma med VIsta.

 

Kontakta HP om du känner dig det minsta osäker på vad du kommer att få kvar av HP's programvara, men då de flesta av HP's program, är installerade i Recovery delen, så förhoppningsvis några avdem, troligen PC Doktor, osv.

Quick Play o Lightscribe är jag osäker på.

 

Detta gäller även om du installerar Windows 7, fullständig hårddiskformatering före installation tar ju bort allt, väljer du att formatera endast C:, Vista partitionen, så kan du senare öppna Recoverydelen, och hoppas på att du kan återstrat de applikationer som finns där. Men om det kommer att fungera är jag frågande om.

 

Quick Play och Lightscribe tappar du i Windows 7, går ju att ladda hem efter installation. Du får kontrollera på nätet efter dem, innan du tar beslut.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Först några förtydliganden:

 

Cecilia: Jag kunde se min recovery-partition, men jag hade aldrig någon åtkomst till den. D.v.s. Jag kunde varken se några filer i partitionen eller påverka den själv. Jag har inte heller kört någon typ av optimeringsprogram eller liknande.

 

Mats H: De steg du beskrev är dem som jag tillämpat hela tiden, förutom att på min dator heter det "Systemåterställning" istället för "destruktiv återställning".

 

VAD HAR HÄNT SEDAN SIST:

Jag gick och köpte en rengöringstub med tryckluft för att jag ville rengöra fläktsystemet. Efter två ordentliga genomblåsningar i systemet, gjorde jag om återställningsproceduren och då hände något fantastiskt, den fungerade!!!

 

Tydligen var problemet värme-relaterat trots allt.

 

Tack för Er hjälp och säg till hur jag kan återgälda Er (med poäng eller liknande).

 

FRAMTIDEN:

Då kommer vi till vad som skall hända i framtiden med min dator. Vad jag förstått från andra i min bekantskapskrets så är värmerelaterade problem ganska vanliga med nya datorer. Dessutom vill jag gärna att min dator skall vara så optimerad som möjligt, för att inte onödiga processer skall ske i datorn. Här är mina frågor:

 

1. Kan jag göra något hårdvarurelaterat eller mjukvarurelaterat för att optimera datorns prestanda avseende värmeproblem?

 

2. Bör jag övergå till Windows 7 istället för Vista för att få en bättre optimerad dator avseende datorns prestanda? (Se mina specifikationer i nästa inlägg). Jag tror att jag har en 32-bitars processor, så ett 64-bitars operativsystem är uteslutet.

 

3. Är det några drivrutiner jag bör se över (t ex nytt BIOS, ny drivrutin till grafikkortet mm). Kan Windows sköta uppdatering av drivrutiner själv?

 

Mvh Fredrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Jag kunde se min recovery-partition, men jag hade aldrig någon åtkomst till den. D.v.s. Jag kunde varken se några filer i partitionen eller påverka den själv. Jag har inte heller kört någon typ av optimeringsprogram eller liknande.

Ja, men det var ju bra. Då ska den ju inte kunna ändras av något skadligt program heller.

 

Efter två ordentliga genomblåsningar i systemet, gjorde jag om återställningsproceduren och då hände något fantastiskt, den fungerade!!!

Vad kul att det fungerar nu! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ett första steg, borde vara att aktivera Windows Update, Kontrollpanelen, System o Säkerhet Windows update, och söka efter uppdateringar.

Ställ in den på att ta emot uppdateringar automatiskt, om du inte har det.

Enligt din ruta i ovanstående inlägg, kör du SP1, idag finns SP2 och ett antal uppdateringar efter den.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som står om Athlon X2 QL-62, dvs AMD64, på http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Turion_microprocessors tolkar jag som att det är en 64-bitars processor, men jag kan ha fel.

 

Det har förekommit en del tester där man jämfört en viss dator med dels Vista och dels Windows 7, och resultaten är blandade.

 

För att sänka temperaturen så kan man ju underklocka processorn om BIOS har stöd för det. Det finns ju också en del inställningar att pröva i Kontrollpanelen - Energialternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Skall fila på olika alternativ.

 

Jag var själv inne på AMDs hemsida, men blev inte mycket klokare. Men under datortyp står det X86-based PC, vilket jag förstått är ett 32-bitars system. Betyder det att datorn inte går att köra i 64-bitas system (om processorn visar sig vara en 64-bits processor)?

 

Mvh Fredrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag laddade ner Upgrade Advisor och det stod att jag kunde göra en "upgrade" till Windows 7 32-bit. Jag kunde också göra en anpassad installation till 64-bit (ren installation).

 

Min fråga är om jag tjänar på att gå över till 64-bit för att få bättre prestanda om jag inte samtidigt uppgraderar mitt RAM-minne?

 

Min andra fråga är om jag kan själv uppgradera RAM-minnet (utan att öpnna upp hela datorn)?

 

Mvh Fredrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min andra fråga är om jag kan själv uppgradera RAM-minnet (utan att öpnna upp hela datorn)?
Det brukar finnas en lucka på undersidan av datorn som man öppnar för att komma åt minnesplatsen. Kolla manualen och/eller HPs webbsidor för din dator för säkerhets skull.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill avsluta tråden med att tacka alla som hjälpt mig, det har varit mycket lärorikt!

 

Mvh Fredrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...