Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation Vista!


Sosso

Rekommendera Poster

skivan är/var sprillans ny, testade även göra 2 st, samt en 3:e med 64 bitars bara för att testa, men kom inge längre för det!

Varifrån kommer det du bränner till skivorna? Det är kanske inte något bra ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som mats tipsade om... ganksa i början av tråden "windows recovery"

jag använde mej av hårddisken först.. samt skivorna jag gjort från recovery..

men de funkar inte helt..

 

Nu står det "pass complete, no errors" på memtestet.. är det som det ska då?? nästan 3 timmar har den hållt på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som mats tipsade om... ganksa i början av tråden "windows recovery"

jag använde mej av hårddisken först.. samt skivorna jag gjort från recovery..

men de funkar inte helt..

Skivan man kan hämta på neosmart.net är ingen installationsskiva utan en reparationsskiva för reparation av en befintlig installation.

 

Nu står det "pass complete, no errors" på memtestet.. är det som det ska då?? nästan 3 timmar har den hållt på..

Vore väl bra med fler timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Denna tråd håller på att bli lång! :D

Dags att samanställa lite för en bättre helhet!

Inlägg #1:

Det mesta är installerat, datorn startar upp, men kommer bara till "välkomstmelodin" och då plonkar det till och skärmen blir svart samt en ruta kommer upp!

"Windows could not complete the installation. To install Windows on this computer, restart the installation"

Vad gjorde du för att komma hit?

 

Inlägg #3:

Det finns en "recovery" på D: partitionen.. har kört från den..

Men har även gjort skivor..

Vad för skivor?

 

Inlägg #5:

Jag skrev: här kan du hämta en bra Recovery CD,

http://neosmart.net/...-disc-download/

följ tipsen för hur bränna en ISO:

http://neosmart.net/...+to+a+CD+or+DVD

 

Inlägg #6:

Jag kom tills jag skulle ange nyckeln..

skrev in den, och sen kom det upp "windows can not open the required file E:\sources\install.wim. the file does not exist. Make sure all files required for installation are available, and restart the installatioon. Error code: 0x800700002"

Hur kom du hit?

 

Inlägg #7:

Cecilia skrev: Är E: skivan? Är skivan repig så den är svår att läsa av?

 

Inlägg #8:

E: är skivan.. skivan är/var sprillans ny, testade även göra 2 st, samt en 3:e med 64 bitars bara för att testa, men kom inge längre för det!

Windows partitionen är formaterad, och som jag skrivit förut så fick jag felmeddelande precis när windows startat upp (melodin)..

Skivan, skivorna du refererar till här, är det CDn från inlägg #3 eller inlägg #5?

 

Inlägg #16:

Hur bränner jag filerna på skivan.. bara som dom är eller???

Följde du anvisningarna på Neosmart för REcovery CD?

 

Inlägg #19:

http://neosmart.net/...er+from+the+DVD

Följ denna instruktion om du inte gjort det tidigare!

Du följde denna guide? Se inlägg #22

 

Inlägg #21:

LARSAS skrev: Om man trycker Esc vid starten så får man en meny .F2 i den är diagnosverktyg.En bit ner på F2 menyn finns F4 testprogram för hårddisken.Första testen är en snabbtest ca 15min som följs av en fulltest.

Utfört denna/dessa tester?

 

Inlägg #22:

!http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Vista+Bootloader+from+the+DVDFölj denna instruktion om du inte gjort det tidigare!MvhMats H (inlägg #19)

 

klickade på reparation, men nästa ruta dök inte upp, utan den sökte efter fel direkt och hittade fel i startup... lät den få reparera.. trodde de gick vägen, men inte.. "windows kunde inte installeras"

Fel i Startup, ngn felkod eller hänvisning?

 

LARSAS hänvisade till testprogram i inlägg #21

Jo den menyn vet jag om och har sett att det finns testorogram, ska kika på det sen när jag checkat hårddisken med DFT..

Kört ngt diagnosprogram, och om, vad är resultat?

 

Inlägg #23

Gjort DFT "Operation completed successfully, disposition code = 0x00"

HDD OK!

 

Inlägg #25:

Jag kör minnestestet som du tipsade om just nu.. (Inlägg #21), det har väll varit igång en timme eller så nu och kommer få fortsätta inatt.

 

Inlägg #28:

Nu står det "pass complete, no errors" på memtestet.. är det som det ska då?? nästan 3 timmar har den hållt på..

Memtest OK

 

Det var sammanställningen, nu sammanfattning:

 

Hårdvarutesterna indkerar på att HW är OK! (HDD och minne.)

 

Installationen av Vista, har följande problem:

"Windows could not complete the installation. To install Windows on this computer, restart the installation"

 

Jag kom tills jag skulle ange nyckeln..

skrev in den, och sen kom det upp "windows can not open the required file E:\sources\install.wim. the file does not exist. Make sure all files required for installation are available, and restart the installatioon. Error code: 0x800700002"

 

/EBCD/Recovering+the+Vista+Bootloader+from+the+DVDFölj denna instruktion om du inte gjort det tidigare!MvhMats H (inlägg #19)

klickade på reparation, men nästa ruta dök inte upp, utan den sökte efter fel direkt och hittade fel i startup... lät den få reparera.. trodde de gick vägen, men inte.. "windows kunde inte installeras"

 

Svara på de frågor som finns vid varje Inlägg#xx, här ovanför, så att vi kan komplettera bilden!

Ha en bra dag!

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan man kan hämta på neosmart.net är ingen installationsskiva utan en reparationsskiva för reparation av en befintlig installation.

 

mm, jag kom på det sen.. så jag körde en reparation, men det funkade ändå inte sen...

HUR installerar man om windows helt och hållet när det bara finns recovery??

Jag menar, har man köpt en dator så följer det ju med en nyckel, då borde man ju kunna installera från scratch åxå??

 

Dessutom, nu får jag upp att jag ska välja vad för "op system" som ska startas... vista (recovered) eller Ramdisk options [EMS enabled]

 

Detta måste gå att lösa på något sätt..... suck.. men hur är frågan.. =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer svaren :)

 

Hej!

Denna tråd håller på att bli lång! :D

Dags att samanställa lite för en bättre helhet!

Inlägg #1:

Det mesta är installerat, datorn startar upp, men kommer bara till "välkomstmelodin" och då plonkar det till och skärmen blir svart samt en ruta kommer upp!

"Windows could not complete the installation. To install Windows on this computer, restart the installation"

Vad gjorde du för att komma hit?

 

Jag återställde till fabriksinställnungarna som man kan göra via recovery, efter den installerat klart typ allting stängs datorn helt plötsligt bara av, startar sen, kommer till välkomstskärmen och rutan kommer upp precis efter det, kommer alltså aldrig fram till skrivbordet

 

Inlägg #3:

Det finns en "recovery" på D: partitionen.. har kört från den..

Men har även gjort skivor..

Vad för skivor?

 

Skivor som man ombeds göra, recovery skivor... det blev 3 st DVD skivor totalt

 

Inlägg #5:

Jag skrev: här kan du hämta en bra Recovery CD,

http://neosmart.net/...-disc-download/

följ tipsen för hur bränna en ISO:

http://neosmart.net/...+to+a+CD+or+DVD

 

Inlägg #6:

Jag kom tills jag skulle ange nyckeln..

skrev in den, och sen kom det upp "windows can not open the required file E:\sources\install.wim. the file does not exist. Make sure all files required for installation are available, and restart the installatioon. Error code: 0x800700002"

Hur kom du hit?

 

gjorde fel, klickade på installera istället för reparera

 

Inlägg #7:

Cecilia skrev: Är E: skivan? Är skivan repig så den är svår att läsa av?

 

Inlägg #8:

E: är skivan.. skivan är/var sprillans ny, testade även göra 2 st, samt en 3:e med 64 bitars bara för att testa, men kom inge längre för det!

Windows partitionen är formaterad, och som jag skrivit förut så fick jag felmeddelande precis när windows startat upp (melodin)..

Skivan, skivorna du refererar till här, är det CDn från inlägg #3 eller inlägg #5?

 

inlägg #5

 

Inlägg #16:

Hur bränner jag filerna på skivan.. bara som dom är eller???

Följde du anvisningarna på Neosmart för REcovery CD?

 

detta är filerna cecilia skrev om, minnestest och hdd test

imagefiler är inte så svårt att skapa :)

 

Inlägg #19:

http://neosmart.net/...er+from+the+DVD

Följ denna instruktion om du inte gjort det tidigare!

Du följde denna guide? Se inlägg #22

 

Jag hade tänkt följa den JA, började följa anvisningarna, men jag kom aldrig till rutan där jag kan välja vad jag kan göra som visas i steg 2.. Fick upp meddelande vad som behövde repareras istället.. vilket jag gjorde då, men kom inte längre än förut..

 

Inlägg #21:

LARSAS skrev: Om man trycker Esc vid starten så får man en meny .F2 i den är diagnosverktyg.En bit ner på F2 menyn finns F4 testprogram för hårddisken.Första testen är en snabbtest ca 15min som följs av en fulltest.

Utfört denna/dessa tester?

 

nej, eftersom jag gjorde testerna som Cecilia tipsade om.. (HDD & MEM test)

 

Inlägg #22:

!http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Vista+Bootloader+from+the+DVDFölj denna instruktion om du inte gjort det tidigare!MvhMats H (inlägg #19)

 

klickade på reparation, men nästa ruta dök inte upp, utan den sökte efter fel direkt och hittade fel i startup... lät den få reparera.. trodde de gick vägen, men inte.. "windows kunde inte installeras"

Fel i Startup, ngn felkod eller hänvisning?

 

LARSAS hänvisade till testprogram i inlägg #21

Jo den menyn vet jag om och har sett att det finns testorogram, ska kika på det sen när jag checkat hårddisken med DFT..

Kört ngt diagnosprogram, och om, vad är resultat?

 

hur menar du med diagnosprogram?? det som skrivs här nedanför eller??

 

Inlägg #23

Gjort DFT "Operation completed successfully, disposition code = 0x00"

HDD OK!

 

Inlägg #25:

Jag kör minnestestet som du tipsade om just nu.. (Inlägg #21), det har väll varit igång en timme eller så nu och kommer få fortsätta inatt.

 

Inlägg #28:

Nu står det "pass complete, no errors" på memtestet.. är det som det ska då?? nästan 3 timmar har den hållt på..

Memtest OK

 

Det var sammanställningen, nu sammanfattning:

 

Hårdvarutesterna indkerar på att HW är OK! (HDD och minne.)

 

Installationen av Vista, har följande problem:

"Windows could not complete the installation. To install Windows on this computer, restart the installation"

 

Jag kom tills jag skulle ange nyckeln..

skrev in den, och sen kom det upp "windows can not open the required file E:\sources\install.wim. the file does not exist. Make sure all files required for installation are available, and restart the installatioon. Error code: 0x800700002"

 

/EBCD/Recovering+the+Vista+Bootloader+from+the+DVDFölj denna instruktion om du inte gjort det tidigare!MvhMats H (inlägg #19)

klickade på reparation, men nästa ruta dök inte upp, utan den sökte efter fel direkt och hittade fel i startup... lät den få reparera.. trodde de gick vägen, men inte.. "windows kunde inte installeras"

 

Svara på de frågor som finns vid varje Inlägg#xx, här ovanför, så att vi kan komplettera bilden!

Ha en bra dag!

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod.. =)

 

Eeh.. i brist på annat så startade jag datorn och gjorde ytterligare en som det står "formatera och återställ till fabriksinställningarna" (körde från hårddisken, ingen skiva)

 

Och, döm om min förvåning, när den nu sköter sej exemplariskt.. :o

Fläkten arbetar inte lika mkt heller idag! :thumbsup:

 

Nu tänker jag börja med att installera Avast antivirus..

Sen får jag se vad som står på tur nästa..

 

Det är en tonårstjej som äger datorn som kanske inte tänker efter innan hon gör nåt, så förslag tas gärna emot om vad som kan va bra att finnas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättekul! :thumbsup:

 

Tryckluft på burk är bra för att blåsa bort en del damm från ventilationskanalerna. En sådan burk ser ut så här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=429485 och finns i de flesta datorbutiker och i en del andra butiker.

 

Till att börja med få in Service pack och andra uppdateringar i Windows Update.

Jag föreslår antispionprogram, en bättre brandvägg, SpywareBlaster, en special-Hostsfil, WOT. Om hon använder Firefox så tillägget NoScript. Jag har länkar till detta på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättekul! :thumbsup:

 

Tryckluft på burk är bra för att blåsa bort en del damm från ventilationskanalerna. En sådan burk ser ut så här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=429485 och finns i de flesta datorbutiker och i en del andra butiker.

 

Till att börja med få in Service pack och andra uppdateringar i Windows Update.

Jag föreslår antispionprogram, en bättre brandvägg, SpywareBlaster, en special-Hostsfil, WOT. Om hon använder Firefox så tillägget NoScript. Jag har länkar till detta på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

 

Vänta nu, SpywareBlaster är det allt som du skrev ovan?? (fetmarkerat) Firefox vet jag inte om hon använder, vet att hon hade google chrome installerat så de har jag installerat igen, samtidigt som jag installerade avast.. (skyndade mej att installera virusprog. så de inte skulle komma in nå skrot i datorn igen)

 

ska gå in å titta på din hemmis.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du har markerat med fetstil är fem olika saker, varav SpywareBlaster är en. Det klarnar förhoppningsvis när du läser min webbsida. Men om hon inte brukar använda Internet Explorer så ger inte SpywareBlaster så mycket utan då kan den utgå.

 

WOT för Chrome hämtas på https://chrome.google.com/extensions/detail/bhmmomiinigofkjcapegjjndpbikblnp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså... jag förstår inte riktigt hur jag ska göra för att få in hosts filen.. även fast de förklaras rätt tydligt. ;):blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då föreslår jag att du installerar HostsMan, står om det programmet rätt långt ner på winhelp2002s sida. Du hittar det på http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Misc-Networking-Tools/HostsMan.shtml (titta på bilderna också). Inuti programmet HostsMan kan du sedan välja att ladda ner host-filen från MVPS/winhelp2002. Du ska också stänga av "DNS client service" i Hostsman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. tack.. nu är det installerat.. :)

 

ska det programmet vara igång eller kan jag stänga ner det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. tack.. nu är det installerat.. :)

 

ska det programmet vara igång eller kan jag stänga ner det??

När Hosts-filen har blivit nedladdad så kan du stänga av HostsMan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...