Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 funkar inte efter uppdatering


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en ny stationär DELL-dator med Windows 7 professional. Efter första automatiska uppdateringen av Windows slutade Internet Explorer att fungera tillfredsställande. Länkar som ska öppna nya fönster fungerar inte. Programmet tuggar och tuggar men sidan kommer inte fram. I Windows Live Mail går det inte heller att skriva ut några mail. Skrivarinställningsrutan kommer inte fram i stället kommer följande meddelanderuta: "Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan. Rad 291 Automation-server kan inte skapa objektet res://ieframe.dll/preview.js".

 

Kontakt med DELL-support gav endast rekommendation att ominstallera Windows 7 vilket jag också gjort. Då fungerade det hela igen, tills en automatisk uppdatering skett så nu är problemet tillbaka.

 

Det verkar som om uppdateringen skadar funktionen att öppna nya fönster. Jag har provat att försöka återställa systemet till tidpunkten före problemets uppkomst men återställningen fungerar inte heller - trots att jag tillfälligt inaktiverat Norton Antivirus och trots att jag provat flertalet återställningstidpunkter. Blockeringen av popup-fönster är inaktiverad.

 

 

Är det någon som känner igen detta? Tips på hur jag ska lösa det efterlyses. Det verkar inte vara någon idé att installera om Windows 7 en gång till. Så här kan jag förstås inte ha det. DELL har ingen lösning på problemet och Microsoft har ingen support på oem-versioner av Windows.

 

Gunilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att installera om Windows 7

samt stänga av automatiska uppdateringar av Windows 7

som jag ser det.

 

Valet är ju mellan en fungerande dator (med säkerhetshål)

eller

en inte fungerande dator utan säkerhetshål.

(Finns det nått säkrare än en dator som helt upphört och fungera???)

 

Är det enbart Internet Explorer som krånglar kan ju ladda hem, installera och

använda en annan webbläsare vara en lösning, tex Firefox eller Seamonkey

 

på blackviper finns tips hur du gör för att stänga av automatiska uppdateringar

i Varje fall för Vista och det är väl likadant i W7

http://www.blackviper.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klart jag kan använda en annan webbläsare och ett annat webbprogram. Det gör jag också. Men jag arbetar med utbildning på nätet och mina kursdeltagare använder till 98% Internet Explorer varför jag behöver ha det att fungera. Jag måste kunna se hur det ser ut i deras webbläsare.

 

Dessutom har jag köpt en ny kompetent dator med Windows 7 och gillar inte att starta med fel som jag ska dras med framöver. Det måste väl finnas något sätt att lösa detta?

 

Gunilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att avinstallera alla uppdateringar manuellt. Avinstallera dom en i taget och kolla om datorn börjar att funka. Starta för säkerhets skull om datorn vid varje avinstallation. Sen när du har hittat den uppdatering som sabbar din dator så blockerar du den från att installeras. Se bifogad bild.

 

Om det inte funkar går det förståss att använda uteslutningsmetoden. Jag antar att din dator har någon form av äterställningsfunktion (recovery). Återställ datorn och inaktivera dom automatiska uppdateringarna på Windos Update. Ladda sedan hem uppdateringarna manuellt och installera dom en i taget. När du hittar uppdateringen som kraschar din dator så avinstallerar du den och blockerar den från att installeras. Fast denna metod tar väldigt lång tid, så hoppas att alternativ ett funkar.

 

Thomas

 

[bild bifogad 2009-11-15 12:14:13 av Thomas1]

1170935_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Jag har redan börjat med det. Måste ta en paus nu och fortsätter senare i eftermiddag.

 

Gunilla

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kunnat se vilken uppdatering som kan vara problemet?

Microsoft borde ju också vara intresserad av det "fel", så dom kan åtgärda det.

Har en ny maskin här med Win 7 Ultimate, men har inte märkt av att ditt problem uppkommer här på samma sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag löst problemet med fönstrena i Internet Explorer. Det visade sig att den Dell Dock list med genvägar till alla program som finns på Dell-datorerna ledde till 32 bitars Internet Explorer. När jag letade upp 64 bitars varianten så funkade fönsteröppningen. Kvar finns problemet med att det inte går att skriva ut frånh Winbdows Live Mail. Jag får en ruta med scriptfel där det står:

 

Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan.

Rad: 291

Tecken: 1

Fel: Automation-server kan inte skapa objekt.

Kod:0

URL: res.//ieframe.dll/preview.js

 

Är det någon som kan tolka detta?

 

Gunilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att köra:

regsvr32 actxprxy.dll

om det inte räcker kan du även testa med:

regsvr32 oleaut32.dll
regsvr32 ole.dll
regsvr32 shdocvw.dll
regsvr32 mshtml.dll
regsvr32 pdm32.dll

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

[inlägget ändrat 2009-11-15 17:52:51 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...