Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enhetshanteraren


Lacro

Rekommendera Poster

Jag har äntligen lyckats få bort Vista till förmån för XP

 

Men jag har 2 st gula frågetecken i enhetshanteraren under:

1. ANDRA ENHETER

2. STYRENHET FÖR LAGRINGSENHET

 

Eftersom jag avinstallerat Vista till förmån för XP så får jag - enligt ACER ingen support

Kan nå'n tala om för mig hur jag skall få bort dessa frågetecken.

 

 

/Lacro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att gå in på Acers hemsida och hämta drivrutin för chipset. Sen brukar det behövas för integrerat ljud, nätverk, grafik mm.

 

Om inte Acer har drivrutiner för XP, kolla på moderkortstillverkarens sida. För att se vad du har inuti, ladda ner gratisprogrammmet Everest:

 

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Kolla sen Enhetshanteraren igen och komplettera med drivrutin från respektive tillverkare om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack flora50 för ditt svar.

 

Eftersom jag själv inte har dom rätta kunskaperna så har jag fått hjälp att uppgradera! från Vista till XP Home.

 

Min hjälp har hämtat nödvändiga XP-rutiner från ACER hemsida. Förhoppningsvis så är alla dessa också installerade på min dator (TravelMate 7520.)

 

Jag har occkså bränt XP-rutinerna på en CD för ev. framtida behov. Och dom jag har är följande:

 

CPU-CAM-CAM Bison-(igen)-Grafik-IR-LAN-Ljud-Modem-Wlan Broad com-Laun Mgr-SMBUS-Wlan Atheros

 

Vad jag hittills har sett så funkar min dator perfekt. Men frågetecknet "STYRENHET FÖR LAGRINGSENHET irriterar mig. Och vilken av ovan rutiner som ska användas för att få bort frågetecknet vet jag inte. Jag vågar inte chansa med risk att få än värre problem. Eller . . . kanske det måste till nå'n annan rutin som min hjälp har missat och vilken kan det vara??

 

Min hjälp säger att jag behöver inte bry mig om frågetecknet. Han påstår att det "snart kommer" uppgradering som löser mitt problem. Men uppriktigt sagt så tror jag inte på detta. Det är därför jag söker hjälp via E-forum. Vad jag lärt mig så ska det aldrig finnas några ??? i enhetshanteraren. Men kanske det trots allt inte är nått att bry sig om. Men irriterande är det.

 

Vad ger du mig för råd.

 

/Lacro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte råkat ut för det själv, men enligt lite googling kan det vara RAID-drivrutin som saknas till hårddisken. Men om du inte kör RAID och disken funkar, så är det inget att bry sig om. Det ska också gå att ta bort RAID i BIOS, och gula frågetecknet ska då försvinna.

 

Hoppas nån annan har nåt mer på fötterna än jag beträffande gult frågetecken för "STYRENHET FÖR LAGRINGSENHET", och kan kommentera!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"STYRENHET FÖR LAGRINGSENHET"

Det bör vara något på moderkortet som har kontakt med en hårddisk eller CD/DVD-enhet. Beteckningen säger sedan inget om det är kontrollern (styrenheten) för PATA/IDE-anslutningar, SATA-anslutningar eller något annat liknande. Det är i alla fall inte uppenbart vilken av de uppräknande drivrutinerna det skulle kunna vara, ingen av dem låter riktigt bra.

 

Fungerar alla hårddiskar och CD/DVD-enheter i datorn som de ska?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HI - CD/DVD hårddisk funkar perfekt så långt jag hittills kan se. Och jag har SATA i datorn. Tyvärr så har jag inte längre någon support hos ACER eftersom jag tagit bort VISTA till förmån för XP. Konstigt men så har ACER sagt.

 

Om du kollar på mitt svar till "flora50" så ser du vilka XP-rutiner som är installerade i datorn. Men tydligen är det nå'n ytterligare rutin som behövs för att få bort frågetecknet - men vilken?

 

Har du någon fundering. Jag ck ett tips - att ta bort RAID i BIOS. Har kollat men hittar ingen text RAID.

 

/Lacro

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja jag får väl leva med mitt frågetecken tills "nå'n" kan komma med en lösning.

 

Jag har kollat angående Everest. Men tro mig - jag hittar programmet men jag hittar inte "downloadknappen"! Heter programmet bara EVEREST eller heter det nått annat också.

 

/Lacro

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tala om att jag lyckades hitta "downloadknappen" i all den "Amerikanska normala röran".

 

Nu ska jag se vad nytta jag har av programmet

 

Tack - Tack

 

/Lacro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har kollat min dator med programmet EVEREST och fick fram följande uppgifter:

 

? ENHETSEGENSKAPER

?Drivrutinsbeskrivning - Styrenhet för lagringsenhet

?Hårdvaru ID - PCI\VEN_1217&DEV_7130&SUBsys_01241025&REV_01

?Location info - PCIbuss 1, enhet 6, funktion 3

?PCI enhet - Styrenhet för lagringsenhet (NoDB)

?ENHETSRESURSER

?IRQ 11

?Minne - F0401000 - F0401FFF

 

Puh! Jag tror det är enklare att lära sig Grekiska!

Vad betyder detta? Vad finns att göra

 

Tillägg: Allt detta står under WINDOWS Enheter

 

/Lacro

 

[inlägget ändrat 2007-10-03 21:31:31 av Lacro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD/DVD hårddisk funkar perfekt så långt jag hittills kan se.

Då tycks det gå bra fast drivrutinen saknas i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen fara med frågetecknet. Jag hade själv ett modem i min datorn länge utan någon drivrutin.

 

---

 

Här hittar jag drivrutiner till din dator (Acer TravelMate 7520):

 

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_7520.html

 

Du har 15 olika alternativ i en meny för XP där, du kan ju gå igenom listan och se om du saknar något.

 

Du listar dessa:

 

CPU - CAM - CAM Bison - (igen) - Grafik - IR - LAN - Ljud - Modem - Wlan Broad com - Laun Mgr - SMBUS - Wlan Atheros.

 

Då saknas det nog ett par.

 

De två som du saknar är nog Bluetooth och CardR O2.

 

---

 

Tyvärr saknades det en manual för just din modell, men den här kanske kommer närmast:

 

ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/travelmate_6000/manual/tm6000_uk.pdf

(Klistra ihop länken.)

[inlägget ändrat 2007-10-04 01:21:10 av Tomas80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Jag ska omgående kolla upp det som saknas och din länk till manual.

 

Tack Tack

 

/Lacro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade helt rätt. Det var CardR 02 som var problemet. Ett stort tack för ditt råd.

 

En fråga - vilken funktion har Bluetooth

 

Tack igen

www.kalassidan.se

/Lacro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att det fungerade.

 

Enligt manualen för TravelMate 6000 så är Bluetooth ett tillval på datorn (manufacturing optional). Det är inte säkert att du har Bluetooth på din dator.

 

Bluetooth är en trådlös överföringsmetod som finns t.ex. på mobiltelefoner och digitalkameror.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...