Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar ej Datorerna i nätverket (zyxel P-660H-D1) Felia


Thewiruz1

Rekommendera Poster

Hm jag har problem.Hittar inte någon av mina datorer i nätverket,Jag har kopplat dessa 2 datorer till ett Zyxel P-660H-D1 trippelplay modem vilket också är en swich om jag inte har fel?

 

Grejen är att jag fått detta modem av Telia och kabeln var 2 meter drygt så jag har fått göra 2 egna Cat6 nätverks kablar på drygt 30 meter styck för att dra upp till övervåningen

 

1.Jag har loggat in på modemet och kollat igenom men jag hittar inget skumt

 

(obs) kan logga in på modemet från bägge datorerna men jag kan inte hitta dessa 2 i nätverket

 

Jag har dessutom fått modemet idag och jag väntar fortfarande på att Telia ska koppla in mitt internet,Tar väl några dagar till

 

Jag har satt en egen nätverks adress på bägge burkarna ,2 lika ip och samma nätmask men det vill sig inte,Jag kan som sagt logga in från bägge in till routern

 

 

Vad kan vara fel? Kan man testa om en nätverks sladd fungerar utan internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat dessa 2 datorer till ett Zyxel P-660H-D1 trippelplay modem vilket också är en swich om jag inte har fel?

 

Nej, det är bara ett vanligt modem, men det har fyra uttag, men det är bara uttag 1 "rött" som är till för internet, uttag två "gult" är för digitaltv, och dom övriga två är till framtida tjänster.

 

 

 

1.Jag har loggat in på modemet och kollat igenom men jag hittar inget skumt

 

(obs) kan logga in på modemet från bägge datorerna men jag kan inte hitta dessa 2 i nätverket

 

Hur har du gjort då?

 

 

 

Jag har dessutom fått modemet idag

 

Är lite förvirrad, vad har du för "burkar" egentligen?

 

 

Om du har bredband genom Telia, så får du bara ett vanligt adsl 2+ modem från dom, i dagens läge har det ett silverskal och ser ut enligt bilden.

 

 

Jag har satt en egen nätverks adress på bägge burkarna ,2 lika ip och samma nätmask men det vill sig inte,Jag kan som sagt logga in från bägge in till routern

 

 

Hmmm, tydligen har du en router i alla fall?

 

Hur har du kopplat allting egentligen?

 

Rätt kopplings ska vara...

 

Från splittern i första telejacket går en speciell kabel som följer med, till själva modemet, den får bara plats i ett uttag på modemet och det är det "vita" uttaget som sitter på vänster sida på baksidan av modemet.

 

Sedan följer det med en korsad nätverkskabel troligen "röd" som ska sitta i det röda uttaget märk med nr 1 på modemet, den andra änden ska sitta i uttaget på routern som heter Wan eller liknande.

I routern ska du sedan koppla raka nätverkskablar till dina datorer.

 

Du ska sedan in i routern och köra en "Wizard" som kommer att sköta om inställningarna för att få allt att fungera rätt, både för internet och för nätverket.

 

 

Jag har satt en egen nätverks adress på bägge burkarna ,2 lika ip och samma nätmask men det vill sig inte,

 

 

Det är detta som den inbyggda DHCP-servern i routern fixar åt dig, så att allt ska fungera, du ska sätta att datorn/datorerna hittar automatiskt IP-adress och nätmask, då kommer det att fungera.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[bild bifogad 2007-09-22 00:40:20 av //gästen]

982645_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTF nu ser jag i manualen att endast Port 1 är till för dator.Vilket gör mig en riktigt sur

 

Jag vill absolut inte använda en router.Hatar routers.Portmappning hit å dit samt prestandaförluster,

 

Jag har en netgear router men den använder jag endast till resten av alla burkar(datorer) som har trådlöst nätverks kort .Sammanlagt har jag 3 sationära och en bärbar som jag vill koppla in.

 

Jag spelar mycket och vill ha den lilla prestanda man kan få vilket gör att jag vill koppla bägge burkarna som jag spelar på direkt till modemet,resten skiter jag i

 

Går det inte att genom firmware uppdatering använda resten av portarna till pc? Det är ju trots allt en swich om jag inte har helt fel

 

Sen undrar jag varför jag kan logga in på bredbands modemet från bägge datorerna???Menar jag har ju kopplat pc1 till port1 och pc2 till port2 som normalt sett är till för digitaltv och resten av portarna är till för framtida bruk vilket ger mig en indikering att det är en swich

 

 

alltså vilket skit!!!!!!

 

[inlägget ändrat 2007-09-22 08:47:55 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du bara får en IP-adress från Telia (liksom från de flesta internet-leverantörer) så fungerar det inte att ansluta flera datorer till en switch utan en bredbandsdelare/router behövs.

 

Om du upplever en hastighetsförsämring när du går via routern så behöver du en bättre router. Det finns ju rapporter i Eforum från folk som får igenom 80-90 Mbit/s genom sina routrar, men då är det ju inte de allra billigaste routrarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag kan ha fel men efter 8 års erfarenhet så säger det mig att

 

1.Spelar man på Pro.. nivå så ska man ej ha nåt skit imellan modemet och datorn,Inte ens antivirusprogrammet är aktiverat när jag spelar,Pingtiderna är läskigt viktiga och alla resurser som går att stänga ner är avstända som man inte behöver vid tillfället man spelar clanmatch/public etc

 

2.jag har en router.Men som jag sa så kommer jag ALDRIG koppla in någon sådan hur bra den än är.Jag ser den som en flaskhals sålänge den sitter mellan modemet och datorn,Känns inge bra att skarva en kabel om man kan ha en hel hela vägen

 

3.Modemet som Telia skickar är en router(finns inbyggd brandvägg i den)när jag loggar in på modemet/routern vilket gör att med rätt Firmware låsa upp resten av portarna till LAN/internet.

Som det är nu så om jag fattat det rätt så har Telia en firmware som passar just deras tjänst vilket gör att jag inom 2 minuter byter ut den mot den som ska ligga där igentligen om man köper den i en vanlig butik

 

Är jag fel ute?Som sagt jag är övertygad om att detta ska gå.Kan ha fel,Någon får gärna verifiera om jag har fel eller rätt

 

Tusen tack allihopa sålänge för hjälpen!!

 

[inlägget ändrat 2007-09-22 09:41:23 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu går att göra om burken till vad du vill, vilket jag inte vet något om, så lär det bli en router om du ska kunna ansluta flera datorer till den för fortfarande så får du bara en IP-adress till ditt hem med Telias ADSL-abonnemang.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är säker nu på att det är en router.Vilket då gör att det skulle gå att använda resten av portarna till internet.Är dock i valet och kvalet om jag vågar testa eftersom jag inte hittar någonstanns där jag kan göra en backup av gammla firmwaren som ligger i modemet om nåt skulle gå fel

 

står heller inget vad firmwaren inehåller

http://www.zyxel.com/web/support_download_list.php?indexflag=20040906164737&ModelIndexflags=0,420050117110727,420050117110806,420050117110828,420050307161558,420050726121025,420050802142236,420060425092758,420070118111122

 

Menar Telia lär ju inte dela ut deras firmware hur som helst

 

[inlägget ändrat 2007-09-22 10:06:48 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag kan ha fel men efter 8 års erfarenhet så säger det mig att

 

1.Spelar man på Pro.. nivå så ska man ej ha nåt skit imellan modemet och datorn,Inte ens antivirusprogrammet är aktiverat när jag spelar,Pingtiderna är läskigt viktiga och alla resurser som går att stänga ner är avstända som man inte behöver vid tillfället man spelar clanmatch/public etc

 

 

Känner till detta, spelar inte själv, så min erfarenhet är mindre om detta.

 

 

2.jag har en router.Men som jag sa så kommer jag ALDRIG koppla in någon sådan hur bra den än är.Jag ser den som en flaskhals sålänge den sitter mellan modemet och datorn,Känns inge bra att skarva en kabel om man kan ha en hel hela vägen

 

 

Då kan knappast inte vi hjälpa dig så värst mycket tyvärr, med den inställningen, men det handlar väl inte om att "skarva en kabel" eller hur?

 

Tycker du ska ta kontakt med arrangörerna av Dreamhack, dom använder både routrar och switchar, och har en jäkla massa erfarenhet med mycket bra resultat, är det någon som kan nätverk/lan-spel så är det ju dom, eller hur?

 

 

 

3.Modemet som Telia skickar är en router(finns inbyggd brandvägg i den)när jag loggar in på modemet/routern vilket gör att med rätt Firmware låsa upp resten av portarna till LAN/internet.

Som det är nu så om jag fattat det rätt så har Telia en firmware som passar just deras tjänst vilket gör att jag inom 2 minuter byter ut den mot den som ska ligga där igentligen om man köper den i en vanlig butik

 

 

Vet inte hur du gör när du "loggar" in mot Telias bredbandsmodem?

 

Fortfarande så är det ett modem, och inte en router, även om den tekniskt kan se ut som en router, men den är tillverkad och konfigurerad för att fungera som en kombinerad modem för adsl, digitaltv,ip-telefoni och andra framtida tjänster.

 

Känner inte till om det finns någon firmware för att kunna "låsa upp" så den kan "fungera" som en vanlig router?

Officiellt så finns det inte någon sådan firmaware i alla fall.

Den senaste firmware som finns, uppgraderar så att den bl.a släpper igenom en större hastighet så att den ska klara 24/3 Mbit.

 

Du får gärna kontakta Telias modemtekniker alt Zyxels motsvarighet, och fråga dom om det går att "göra om" detta modem till en router istället.

 

Men samtidigt så säger du ju att du vägrar att använda en router till ditt nätverk, ändå så använder du tydligen en i alla fall, hur ska du ha det?

 

Om du vill kunna koppla in dina stationära datorer och dela på en nätkoppling, så finns det ju knappast inga andra alternativ, router om du vill få internet för dom, eller en switch om du bara vill ha ett internt nätverk.

 

Finns ju ingen annan teknik idag, eller har jag missat något?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att jag vill inte koppla in en router mellan modemet(vilket har en inbyggd router) och datorn.Jag vill ha en rj45 kabel från datorn direkt in i modemet

 

Varför jag inte vill ha en extern router är för att det känns som en fästing,Fästingar är till ingen nytta(Parasit)som dom flesta vet,precis like mycket som en router är.Det är en sådan inbyggd i modemet vilket gör att jag inte har nåt val ,men varför i hela friden ska jag ha 2 fästingar när jag endast behöver dras med en?

 

och jag tycker inte jag har någon osund inställning,Finns fler än jag som helst slipper allt skit man inte behöver.

 

Kör du med kådis eller utan.vad är skillnaden?Det är typ så jag ser det.Och jämnföra dreamhack med en Netgear router som jag fick på köpet är ju ingen vidare jämnförelse.Tror inte deras routrar är i 900kr klassen direkt sen så har jag routerfobi.Kan köra en swich om jag måste men fan ingen router.Dock måste jag köpa en isf vilket är jobbigt

 

Ska jag behöva koppla en router till en router?Verkar ju smart värre

 

 

Sen kom jag på att tex webhallen säljer samma router/modem.Skall då denna vara låst till Ip telefoni och teliad digitaltv? Verkar ju puckat isf

 

här är en länk tex som klart bevisar att det är en router,Min är dock silvrig och inte svart

 

ZyXEL P-660H-D1 ADSL2+ 4 port Router

http://www.amazon.co.uk/ZyXEL-P-660H-D1-ADSL2-port-Router/dp/B000R3XYCQ

 

Sen vart har du fått tag i den firmwaren du pratar om?Vill gärna ha en backup ifall min upgrade skulle skita sig så är det bra att ha en Teliaconf backup

 

Tusen tack sålänge!!

 

 

 

 

 

 

.

[inlägget ändrat 2007-09-22 13:57:57 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår hur du tänker.

 

Efter en stunds letande så har jag hittat att detta modem ZyXEL P-660H-D1, kanske i grunden har en switch i sig, enligt Zyxel så är det INTE en router.

 

http://tinyurl.com/yz2k5z

 

Kolla under Specification

 

Denna finns både med svart hölje och den nya versionen med silverhölje.

 

Och att Telia använder denna nu till deras i nuläge tre applicationer, adsl,digitaltv och iptelefoni.

 

Dom har alltså tillsamman med Zyxel konfigurerat det tekniska, så att den troligen inte ska gå att använda som en vanlig switch, utan enbart till deras valda applikationer.

 

Om du anser att du måste använda den som en switch, så är du tvungen att kontakta Telia/Zyxel och be dom hjälpa dig med detta, tvivlar kanske på om dom är villiga, eftersom den nu som man får går via Telia, och är tänkt att fungera med deras val.

 

Annars får du väl köpa en som vanligt över disk, men som sagt, enligt Zyxels sajt, så är det inte en router utan en vanlig switch.

 

Men ska du ha dina maskiner uppkopplade mot internet, så lär du inte klara dig utan en router hur gärna du än vill, om du inte vill använda en dator som router, men då blir det genast krångligare, och det ville du ju inte.

 

 

Firmwaren har jag hämta här...

 

http://tinyurl.com/29ynsv

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för infon!

 

ja jag har kontaktat Zyxel och kan inte dom hjälpa mig får jag vända mig till telia.Jag kan hålla tråden uppdaterad när jag väl fått tag i någon av dessa ifall någon annan hittar tråden

 

Vi får se om det går eller inte

 

Mvh Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag testa att uppdatera och den vägrar att ta emot den nya bin filen...

 

hm undrar om dom spärrat detta

 

 

*edit*

 

Telia har fler modem så nu är det ett annat på G som har inbyggd routerfunktion och inget annat tjafs hallelulia....

[inlägget ändrat 2007-09-22 19:45:55 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loggade in på modemet men innan Ställde jag in Tcp/ip manuellt till 192.168.1.10 och nätmask 255.255.255.0 och klickade ok sen skrev jag i adressfältet (firefox eller explorer) 192.168.1.1 då kommer man till loginfönstret och defult lösenordet är 1234.Jag gick sedan in på Firmware och klickade bläddra och tog .bin filen och klickade upload

 

Gjorde jag nåt fel?

 

mvh Robert

 

 

.

[inlägget ändrat 2007-09-22 22:38:19 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dator som du har laddat ner firmwaren till, ska kopplas direkt till modemet.

 

Sedan måste du ställa in datorn IP-värden enligt följande.

 

Fast IP med värdet 192.168.1.5

Nätmask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.1

 

Sedan ska du köra enligt den html-guide som följde med den zippade fil du har tankat ner, den ena filen är en mapp som heter img , och den andra som du ska jobba ifrån är en html-fil som heter STARTA_HÄR.html

 

När du startar denna html-fil så öppnar sig en "Uppgraderings guide" som du ska följa, och denna guide hämtar sedan också rätt uppgradering från den mapp som följde med som andra fil.

 

Du ska alltså göra allt ifrån datorn/utforskaren, INTE via modemet.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki tackar!!

 

Men problemet är att den firmwaren du länkade till innehåller bara en Pdf fil samt en rom fil och en bin fil.Någon html fil vet jag inget om?Berätta gärna vart man hittar dessa grejer

 

*Edit* nu har jag pratat med Felia och dom ska skicka ut ett nytt modem som heter Zyxel 660HW vilket även har en trådlös accesspunkt :) och givetvis så kan man använda alla 4 portarna .Nu blev man glad igen.

[inlägget ändrat 2007-09-23 09:58:21 av Thewiruz1 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gör vi ett nytt försök...

 

På denna sida så hittar du nerladdningslänken längst ner på sidan, och denna gång så ska det stämma, enligt vad filen heter mot vad den fil som jag har heter.

 

 

http://tinyurl.com/2gp6gt

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...