Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kopplar jag ihop digitalbox, inspelningsbar dv


Affection

Rekommendera Poster

DVD: Pioneer RCS-404H

Tv: Samsung LE-40R72B

HDBox: Humax CXHD-1000C DVB-C

 

----------------------------------------------------------

 

(Ska tillägga att det är ComHems digital-tv utbud jag använder)

 

Som det är kopplat nu (allt enligt bruksanvisningarna) ser det ut såhär:

 

Coaxial: Vägg till Box -> Box till DVD -> DVD till TV

Component: DVD till TV (DVD'n saknar HDMI)

HDMI: Box till TV

Scart: DVD till Box

 

Allt funkar som det ska och jag kan spela in från boxen och från analoga skitkanalerna också om jag skulle vilja det och genomkopplingsfunktionen med scart funkar, även om jag måste resa mej upp och trycka på knappen på dvdn.

 

Kan jag koppla dethär bättre för mindre kvalitéförlust? För när jag kör P-I-P och lägger komponentbilden sida vid sida med hdmibilden är det rätt stor skillnad på bilden, framförallt färgen och skärpan, nåt som ska tilläggas är att scart-sladden är det skräp som följde med, medan komponent och koaxial hela vägen från väggen till dvdn är dyra grejjer, förutom sista biten från dvdn till tvn också är det skräp som följer med.

 

Så ska jag lägga pengar på en bra scart och koaxial, eller kan man göra det på något bättre sätt ändå? och har scart sladden mellan dvdn och boxen bara genomkopplingsfunktion eller behövs den för att kunna spela in från boxen över huvud taget?

 

många frågor men det känns som att jag lagt ner för mycket tid och pengar för att "snubbla på mållinjen" i sista fasen och spela in med lika dålig kvalité jag hade innan jag bytte tv :P

 

otroligt tacksam för svar och all hjälp jag kan få, finns säkert många med stenkoll inom ämnet! tack på förhand ;) Mvh Tomas

[inlägget ändrat 2007-05-13 03:07:14 av Affection]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du kopplat som man bör. Enda jag inte greppade i ditt inlägg var om HDMI eller komponent såg bäst ut men jag antar att du menade att HDMI från DVB-boxen var det bästa.

 

Iochmed att din DVD inte har annat än SCART in finns det ju inga alternativ hur du ska koppla där. Enda du kan se till är att det är en hyffsad SCART och att du använder RGB som signalstandard till DVDn.

Genomkoppling av SCART - den funktionen på DVDn behöver du väl inte använda? Spelar du in kan du ju antingen titta via boxen på HDMI eller via TVns antenn-mottagare.

 

Två frågor:

Klarar DVDn av att skala upp signalen via komponent eller klarar DVB-boxen att skala upp antenn/SCART via HDMI?

Eller sköter TVn kanske den delen bäst själv?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du kopplat som man bör. Enda jag inte greppade i ditt inlägg var om HDMI eller komponent såg bäst ut men jag antar att du menade att HDMI från DVB-boxen var det bästa.

 

Jajjamän det stämmer, HDMI-bilden från DVB-boxen var absolut bäst.

 

Två frågor:

Klarar DVDn av att skala upp signalen via komponent eller klarar DVB-boxen att skala upp antenn/SCART via HDMI?

Eller sköter TVn kanske den delen bäst själv?

 

Scart från box till dvd är RGB, men hur man väljer vad som ska skalas och hur det ska skalas har jag ingen aning om, har du några pointers där? håller på leta nu men jag tycker inte att jag hittar några uppenbara svar på den frågan från instruktionsböckerna i varje fall...

 

Ska leta rätt på det du frågade nu, om du hinner läsa innan jag postat igen får du gärna ge mej pointers så jag lättare hittar.

 

Tusen tack för svaren såhär långt! Otroligt uppskattat ;)

Mvh Tomas

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-13 13:28:26 av Affection]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur det ska skalas har jag ingen aning om, har du några pointers där?

Tja, på forumet hos MinHembio diskuteras det en del runt de produkter du nämner, kanske info står att finna där:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=47

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...