Igår ville min dator inte funka. Efter POST med alla diskar hittade så dyker snart ett felmeddelande upp i DOS-stil. Det står om att Windows inte kunde startas och jag får välja mellan att starta i felsäkert läge, normalt, eller starta från senast fungerande inställningar. Inget av detta funkar. När jag kommit förbi Windows-loggan som laddar så startar burken om från början. En blue screen blinkar dock förbi i en millisekund innan den startar om, hinner inte se vad som står. Har haft burken på i en timma, och den bara går i cirklar.
Jag provade att sätta i en annan disk som jag vet funkar (sitter på den nu på en annan dator) men inte heller då funkade det. Är dock osäker på om den verkligen försökte boota från den trots att jag ställde in det i BIOS.
Hårddisken jag har operativet på i den strulande burken är av typen S-ATA. Denna burk har tyvärr inte stöd för det på moderkortet, så jag kan inte flytta den hit och testa som slave.
* Grafikkortets fläkt funkar och kortet sitter i bra
* Alla sladdar sitter i bra på hårddiskarna
* Hittar alla hårddiskarna i BIOS
Någon som har några briljanta idéer? Har lite svårt att få tag i nån med S-ATA-stöd nu under helgen för att kunna felsöka disken.
Datorn i fråga: http://www.komplett.....asp?sku=309287
[Inlägget ändrat 2007-03-30 18:39:30 av Bellfalasch]
Nu har jag gjort ytterligare några tester:
* Sätter jag i Windows-skivan och försöker reparera så kommer jag bara till ett DOS-läge. Där märker jag att gamla enheten E nu blivit C. Enheterna D och E finns men det blir ett fel då filerna ska listas med dir.
* Jag körde in min Knoppix-skiva (Linux på CD) och då fungerar det att komma in i datorn. Jag kommer åt filerna på disk nummer två (IDE), men S-ATA-disken hittas inte alls.
* Har provat att flytta runt S-ATA-kopplingen till alla lediga platser på moderkortet utan resultat.
* Tog ur alla diskar och satta i disken från denna dator bara. Samma fel då.
Så, vad kan vara felet? Det känns inte längre som att det är hårddisken som strular, utan snarare något i BIOS eller dylikt, dock ser allt ut att stämma därinne. Oavsett vilken disk jag kör in så funkar det inte att komma bortom detta fel (se bild överst på den sidan):
http://ahlbergdata.s...ry_tips&lang=sv
Ibland får jag välja starta från felsäkert läge eller normalt, ibland drar NVIDIA igång nåt boot-tjofräs som jag inte begriper mig på. Det bara ritar prickar i en halv evighet och sen får jag trycka retur och börja om igen - om och om igen.
[Inlägget ändrat 2007-04-01 15:01:48 av Bellfalasch]
Sida 1 av 1
Datorn har slutat starta
Sida 1 av 1

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg