Hej
Det var inte lätt att hitta. Men är det någon som vet vad snabbtangent (hotkey) för att stänga av (shutdown) Windows Vista ??
// Sokoban
Sida 1 av 1
Snabbtangenter i Windows Vista
Skrivet 16 mar 2007, 16:45
Skrivet 16 mar 2007, 16:45
Skrivet 16 mar 2007, 18:36
Citat
Sokoban skrev:
...är det någon som vet vad snabbtangent (hotkey) för att stänga av (shutdown) Windows Vista?
Kan du förklara lite närmare exakt vad du är ute efter? Finns motsvarande i Windows XP och i så fall hur ser det ut?
Skrivet 16 mar 2007, 18:36
Citat
Sokoban skrev:
...är det någon som vet vad snabbtangent (hotkey) för att stänga av (shutdown) Windows Vista?
Kan du förklara lite närmare exakt vad du är ute efter? Finns motsvarande i Windows XP och i så fall hur ser det ut?
Skrivet 17 mar 2007, 09:32
Jo jag skall förklara...
I Windows XP finns det Windows tangenten + shift u +shift u för att stänga av datorn. Detta går inte i Vista... Kanske det finns något annat sätt ??
// Sokoban
[Inlägget ändrat 2007-03-17 09:30:48 av Sokoban]
Skrivet 17 mar 2007, 09:32
Jo jag skall förklara...
I Windows XP finns det Windows tangenten + shift u +shift u för att stänga av datorn. Detta går inte i Vista... Kanske det finns något annat sätt ??
// Sokoban
// Sokoban
Skrivet 17 mar 2007, 09:41
Citat
I Windows XP finns det Windows tangenten + shift u +shift u för att stänga av datorn.
Händer inte ett dugg i min dator med XP när jag trycker så.
Skrivet 17 mar 2007, 09:41
Citat
I Windows XP finns det Windows tangenten + shift u +shift u för att stänga av datorn.
Händer inte ett dugg i min dator med XP när jag trycker så.
Skrivet 17 mar 2007, 19:28
Citat
Sokoban skrev:
Trycker jag det kommandot så händer inget med min XP dator heller. Har du något annat kommando att testa.
Stänger samtidigt din andra tråd i samma ämne. Lättare för andra att följa problematiken i en tråd.
Skrivet 17 mar 2007, 19:28
Citat
Sokoban skrev:
Trycker jag det kommandot så händer inget med min XP dator heller. Har du något annat kommando att testa.
Stänger samtidigt din andra tråd i samma ämne. Lättare för andra att följa problematiken i en tråd.
Skrivet 17 mar 2007, 20:02
Citat
Sokoban skrev:
Detta går inte i Vista... Kanske det finns något annat sätt?
Visst finns det andra sätt.
Bara för att testa så programmerade jag en tangent för att stänga av datorn. Testade också med Starta om/Restart, som fungerade lika bra.
Du måste inte programmera tangentbordet för detta, utan du kan placera ikonen på skrivbordet eller Snabbstartfältet/Quick launch. Med ett enda klick på denna ikon så utförs det du programmerat, t.ex. Stänga av/Shutdown.
Högerklicka på skrivbordet -> Nytt -> Genväg.
I rutan för "Ange platsen för objektet du vill..."/Type the location of the item" skriver du följande om du vill Stänga av/Shutdown: Shutdown -S -t 0 (0=nolla)
Sedan Nästa>/Next> och där skriver du namnet på genvägen, t.ex. Shutdown. Ikonen hamnar då på skrivbordet, men du kan flytta den till Snabbstartfältet/Quick launch.
Klickar du sedan en gång på ikonen, så stängs datorn av.
Detta är gjort i Windows Vista Ultimate x64 Swedish.
[Bild bifogad 2007-03-17 20:00:28 av Maratonmannen]
Bifogade filer
-
929134.jpg (87,86Kb)
Antal nedladdningar: 2
Skrivet 17 mar 2007, 20:02
Citat
Sokoban skrev:
Visst finns det andra sätt.
Bara för att testa så programmerade jag en tangent för att stänga av datorn. Testade också med Starta om/Restart, som fungerade lika bra.
Du måste inte programmera tangentbordet för detta, utan du kan placera ikonen på skrivbordet eller Snabbstartfältet/Quick launch. Med ett enda klick på denna ikon så utförs det du programmerat, t.ex. Stänga av/Shutdown.
Högerklicka på skrivbordet -> Nytt -> Genväg.
I rutan för "Ange platsen för objektet du vill..."/Type the location of the item" skriver du följande om du vill Stänga av/Shutdown: Shutdown -S -t 0 (0=nolla)
Sedan Nästa>/Next> och där skriver du namnet på genvägen, t.ex. Shutdown. Ikonen hamnar då på skrivbordet, men du kan flytta den till Snabbstartfältet/Quick launch.
Klickar du sedan en gång på ikonen, så stängs datorn av.
Detta är gjort i Windows Vista Ultimate x64 Swedish.
[Bild bifogad 2007-03-17 20:00:28 av Maratonmannen]
Bifogade filer
-
929134.jpg (87,86Kb)
Antal nedladdningar: 2
Sida 1 av 1
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Excel 2010 hur villkorsformattera från annan kolumn
Forum: Kalkylprogram - Excel m fl -
Översättning: Min älskade familj
Forum: Språkfrågor -
Svenska till latin.
Forum: Språkfrågor -
Problem med FCGI
Forum: Webbserver -
"3D" via Youtube på vanlig skärm?