Hoppa till innehåll

Foto

Bra virus & trojan skydd

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 12 mars 2007 klockan 09:37

Hej,

Kan någon rekomendera ett mycket bra antivirus-program som helst är freeware?
Jag har hört talas om Avast, är det någon som vet om det är ett bara program?

Tips önskas också på mycket bra trojan skydd.
Kanske det finns program som har bägge delarna?

Jag har känner till programen Spybot search & destroy och Ad-aware.
Har prövat med Panda och Norton men de programen hittar inte allt.

(Har haft och har fortfarande enorma problem med dator som stänger av sig själv stup ikvarten. Troligtvis en trojan som ligger kvar någonstans...)

Många tack på förhand/ goat63

#2 /Thomas

/Thomas

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 955 inlägg

Postad 12 mars 2007 klockan 09:58

Hej Goat63!

(Har haft och har fortfarande enorma problem med dator som stänger av sig själv stup ikvarten. Troligtvis en trojan som ligger kvar någonstans...)

Har du kollat vad som anges i loggboken vid tidpunkterna för omstarterna??

Ett av de bättre felsökningstipsen är att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Har du kollat med flera virusskydd (förhoppningsvis uppdaterade) och med spywaresökare så är det mycket mer troligt att omstarterna kan bero på bristfällig drivrutin eller liknande..

Det är därför jag rekommenderar dej att titta i loggboken efter felkoder och liknande..

Men vänta ett tag!
Har du sökt med någotn rootkit detektor??
Om ej prova då F-secures Blacklight som finns på:
http://www.f-secure.com/blacklight/

Dessa två tips tillsammans tror jag kan leda dej på rätt spår..

Hälsningar,
/Thomas
Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

#3 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 12 mars 2007 klockan 16:55

Hej Thomas,

Du ska ha många tack för mycket nyttiga upplysningar. Jag skall kolla det du föreslagit i kväll. Jag hör av mig här sen när jag vet vidare...

/goat63

#4 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 12 mars 2007 klockan 17:39

Hej Thomas,

Ja, det gick ju hyfsat fort att kolla upp det. Men nu är inte jag den rätte att tolka loggboken. Jag hittar ju visserligen en hel del, både gula trianglar och röda kryss, men de säger ju inte mig någonting?!

System visade 1721 loggar
Program visade 319 loggar
Säkerhet visade o loggar

Säger detta då att säkerheten är bra, men att det är ordenligt med "rassel & dazzel i burken"?!

Jag körde också den här Blacklight och utan negativa resultat.

Finns det något bra program man kan ladda ner eller så, som kan rätta till alla felen som visas i loggboken?

Hälsningar/ goat63

#5 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 12 mars 2007 klockan 18:16

System och Program är de intressanta. Nästa gång du råkar ut för att datorn stänger av sig så tittar du på klockan. När du sedan startar datorn så går du till Loggboken och ser efter vilka rader med Fel (inte varningar eller information) som har tillkommit vid det klockslaget och senare. Du kan skriva Händelse id och Källa här.

Stänger datorn av sig eller startar den om sig?
Några felmeddelanden som visas?

Det bästa gratis skyddet mot trojaner är AVG Anti-Spyware: http://www.ewido.net/en/

Jag vet inte om det är någon större skillnad på de olika gratis antivirusprodukterna, Antivir, Avast och AVG Anti-Virus.

#6 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 08:26

Hej!

- Stänger datorn av sig eller startar den om sig?

07.46
Datorn försöker att starta om sig men hängde sig i uppstarten (miljön innan Windows går igång), är det Bios?

- Några felmeddelanden som visas?

I varken program eller system så finns det några rader med fel i källa eller system. Bara en massa information och någon enstaka varning?

Tackar så mycket för programtipsen!

Men vet du om det finns det något bra fix-program man kan ladda ner eller så, som kan rätta till alla de fel och varningar som visas i loggboken?
Eller är det så att man måste fixa de problemen manuelt?

/goat63

#7 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 08:53

Datorn försöker att starta om sig men hängde sig i uppstarten (miljön innan Windows går igång), är det Bios?

Ja. Hur långt kom BIOS, några meddelanden på skärmen eller några pip-ljud?

Men vet du om det finns det något bra fix-program man kan ladda ner eller så, som kan rätta till alla de fel och varningar som visas i loggboken?
Eller är det så att man måste fixa de problemen manuelt?

Det finns inget sådant program. Informationsmeddelanden behöver man inte göra något åt, utan det kan vara någon tjänst som anger att den har startats eller stoppats, alltså helt normala saker.

Skriv här (kopiera?) de sista 5 varningarna, tidpunkt, händelse-id, källa och beskrivning, där beskrivning syns när du dubbelklickar på raden.

#8 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 09:51

Hej igen!

jag skickar några skärmdumpar istället för att skriva av allt, det tar för lång tid. hoppas att det är ok?

De två först bilderna är över hur det ser ut i program och i system.
De andra är bilder på hur infon i felen ser ut.

/goat63

#9 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 09:54

Jag skickar skärmdumpar på hue det ser ut i loggboken. Det tar för lång tid att skriva av allt, hoppas det är ok?

/goat63

#10 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 09:56

Kan jag skicka skärmdumpar på hur det ser ut i loggboken istället? Det tar för lång tid att skriva av allt... Men jag får inte ner bilderna till 200kb, hur gör jag?

/goat63

#11 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 09:57

Kan jag skicka skärmdumpar på hur det ser ut i loggboken istället? Det tar för lång tid att skriva av allt...

Men jag får inte ner bilderna till 200kb, hur gör jag, finns det möjlighet att bifoga dem i mejl?

/goat63

- Ooops, blev vist något fel här???

/goat63
[Inlägget ändrat 2007-03-13 09:57:24 av goat63]

#12 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 10:00

När man har dubbelklickat på en rad så finns i det fönstret en Kopiera-knapp, ser ut som två papper, så det ska vara lätt att sen klistra in i Eforum-svaret. Kom ihåg LOG-knappen.

#13 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 14:11

Bios kom till ungefär någonstans vid hdd-infon, precis i början och bara ett pip-ljud hördes. Brukar nog vara tre eller fyra tror jag.
Men inga andra medelanden syntes på skärmen.

Gör ett försök med tipset du gav och skickar,

Program- loggar:
(De senaste 6 varning- loggarna
Och 1 fel - logg).

Samt sytem- loggar:
(1 varning- logg).

[log]Händelsetyp: Varning
Händelsens källa: Userenv
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 1517
Datum: 07-03-13
Tid: 10:42
Användare: NT INSTANS\SYSTEM
Dator: DANNEMANNENSPC
Beskrivning:
Registerinställningar för användaren DANNEMANNENSPC\Dannemannen DRJA sparades medan ett program eller en tjänst fortfarande använde registret under utloggning. Det minne som användes av användarens register har inte frigjorts. Registret kommer att tas bort ur minnet när det inte längre används.

Detta kan ske när tjänster körs under användarkonton. Försök konfigurera tjänster som att de körs antingen som lokal tjänst eller nätverkstjänst.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft....ink/events.asp.

Händelsetyp: Varning
Tid: 10:39
Beskrivning:
Registerinställningar för användaren DANNEMANNENSPC\Dannemannen DRJA sparades medan ett program eller en tjänst fortfarande använde registret under utloggning. Det minne som användes av användarens register har inte frigjorts. Registret kommer att tas bort ur minnet när det inte längre används.

Detta kan ske när tjänster körs under användarkonton. Försök konfigurera tjänster som att de körs antingen som lokal tjänst eller nätverkstjänst.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft....ink/events.asp.

Tid: 09:31
Beskrivning:

Tid: 08:58
Beskrivning:

Tid: 08:01
Beskrivning:

Datum: 07-03-12
Tid: 22:46
Beskrivning:

Händelsetyp: Fel
Händelsens källa: Application Hang
Händelsekategori: (101)
Händelse-ID: 1002
Datum: 07-03-12
Tid: 20:03
Användare: Saknas
Beskrivning:
Stoppat program hpqwrg.exe, version 43.1.5.0, stoppad modul hungapp, version 0.0.0.0, stoppad adress 0x00000000.

Data:
0000: 41 70 70 6c 69 63 61 74 Applicat
0008: 69 6f 6e 20 48 61 6e 67 ion Hang
0010: 20 20 68 70 71 77 72 67 hpqwrg
0018: 2e 65 78 65 20 34 33 2e .exe 43.
0020: 31 2e 35 2e 30 20 69 6e 1.5.0 in
0028: 20 68 75 6e 67 61 70 70 hungapp
0030: 20 30 2e 30 2e 30 2e 30 0.0.0.0
0038: 20 61 74 20 6f 66 66 73 at offs
0040: 65 74 20 30 30 30 30 30 et 00000
0048: 30 30 30 000 [/log]

[log]Händelsetyp: Varning
Händelsens källa: Ftdisk
Händelsekategori: Disk
Händelse-ID: 57
Tid: 08:57
Användare: Saknas
Beskrivning:
Det gick inte att skicka data till transaktionsloggen. Data kanske kommer att bli skadade.

Data:
0000: 00 00 00 00 01 00 be 00 ......¾.
0008: 02 00 00 00 39 00 04 80 ....9..€
0010: 00 00 00 00 0e 00 00 c0 .......À
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........[/log]

Ok, hoppas att det funkade, tack för att du lär mig dessa finesser!

/goat63

#14 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 15:50

Jag har också installerat 2 av de programmen du rekomenderade:thumbsup:

AVG Anti-Spyware och AVG Anti-Virus.

Men...

Då blev det omedelbart problem med Outlook Express:thumbsdown:

Får ett felmedelande på skärmen:

Servern skickade ett felmeddelande. Konto: 'mailin.comhem.se', Server: 'mailin.comhem.se', Protokoll: POP3, Serversvar: '-ERR AVG POP3 Proxy Server: Cannot connect to the mail server!', Port: 110, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 0x800CCC90, Felnummer: 0x800CCC90

/goat63

#15 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 15:58

Där var ju ett Fel, hpqwrg.exe har hängt sig igår klockan 20. hpqwrg.exe är ett program som hör till HP skrivare, scanner eller liknande. Upplevde du något problem men något sådant vid den tidpunkten?

Varningarna i Program-loggen är att olika program avslutas i fel ordning vid utloggning/avstängning.

Varningen i System-loggen: http://www.eventid.n...isk&phase=1
Finns tips på att köra diskkontroll, det gör man genom att i Kommandotolken skriva:
chkdsk c: /r /x
Svara ja på frågan, så kommer en full diskkontroll att utföras vid nästa uppstart av datorn (tar nog kring 1 timme på min 80 GB disk). Upprepa för de andra partitioner du har i datorn.

#16 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 16:48

Jag gissar att något har blivit fel med inställningar i AVG Anti-Virus som har med kontroll av mejlen att göra. Se om du hittar något i dokumentation om det.
http://free.grisoft....5/nid/5737#5463
http://free.grisoft....0/lng/us/tpl/v5 rubrik Documentation
http://forum.grisoft...orum/list.php?3 många Sticky där om e-mail

#17 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 19:20

Ok, då fixades det till. men ett nytt irriterande problem dök upp. Efter varje mejlkoll och sändning av mejl så dyker detta irriterande varningsmedelande upp på skärmen...:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

se bild.

/goat63

[Bild bifogad 2007-03-13 19:18:19 av goat63]

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  927968.jpg   11,32K   1 Antal nerladdningar

#18 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 19:43

Beklagar men jag kan inte Outlook Express, sök först i Eforum och om du inte hittar något svar så ställ frågan i Epostprogram.

#19 goat63

goat63

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 21:39

Okej, men nu verkar det som Outlook fungerar tillsammans med AVG.

En sista fråga bara, jag körde den här chkdsk c: /r /x och det verkar som "något" rättades till där. För efter omstarten så kom det upp några medelanden om att några allvarlig fel rättats till? Kan man gå in någonstans och läsa typ en logg över den här chkdsk c: /r /x, som jag körde?

Förövrigt skall du ha mycket tack för all din hjälp. Du verkar ju vara i många forum samtidigt och jonglera...;)

/goat63

#20 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 85 390 inlägg

Postad 13 mars 2007 klockan 23:16

Tack själv för poäng! :)
Det är roligt att hjälpa till så jag gör så gott jag kan.

Tyvärr så känner jag inte till om chkdsk sparar undan vad den gör.

Fortfarande problem med omstarter som du tror beror på otrevligheter? I så fall kan vi kolla om Gmer ser något:
Ladda ner Gmer till Skrivbordet från denna sida: http://www.gmer.net/
Packa upp filen till Skrivbordet.
Dubbelklicka på programmet gmer.exe för att starta det.
Välj fliken rootkit, tryck på Scan
Klistra in loggen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips