Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Vista hittar inte drivrutiner för hårddisken

Medlem är utloggad   popupp 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2007-03-11

Skrivet 11 mar 2007, 10:56

Jag har köpt Windows Vista Home Premium Svensk fullversion 32-bit och ska nu intsallera det på min dator. Jag har valt att inte uppdatera mitt gamla operativ (XP), utan att istället installera Vista från början. Jag kommer så långt att jag kan partitionera hårddisken och välja var jag ska installera Vista. Jag har valt att inte skapa någon partition. Min hårddisk är en Seagate på 120GB och jag väljer att använda hela hårddisken som "C:". När jag ska börja installera får jag följande information:

Steg1:
! Det går inte att installera Windows på den här disken. Drivrutiner för enheten [Primary IDE Channel] behövs. Läs in drivrutinen för enheten genom att klicka på Läs in drivrutiner.

Steg2:
Sätt in det installationsmedium som har drivrutiner för hårddisken och klicka sedan på OK. Installationsmediet kan vara en diskett, en CD, en DVD eller en USB-flash-enhet.

Steg3:
Det gick inte att hitta några drivrutiner. Kontrollera att de korrekta drivrutinerna finns på installationsmediet och klicka sedan på OK.

Jag har inga drivrutiner för hårddisken. Jag har uppdaterat BIOS. Jag har letat efter drivrutiner på hårddisktillverkarens hemsida, utan resultat. Jag har tidigare installerat både Win2000 och XP på samma hårddisk utan problem. På Microsofts hemsida står att 90-dagars gratis support startar från dagen för produktaktiveringen. Men eftersom jag ännu inte aktiverat produktnyckeln kan jag inte få support därifrån. Vad ska jag göra? Hur ska jag komma vidare?

[Inlägget ändrat 2007-03-11 10:56:40 av popupp]
[Bild bifogad 2007-03-11 10:57:48 av popupp]

Bifogade filer

0

Medlem är utloggad   Peddler 

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2001-03-06

Skrivet 11 mar 2007, 15:03

Det är inte drivrutiner till hårddisken, utan till kontrollkortet för disken. Är den kopplad till moderkortet så titta där efter drivers till kort eller chipset. Det är några små filer. Varav en har filändelsen OEM

0

Medlem är utloggad   Sicurezza 

• Aktiv
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2001-05-29
  • IT-kunskaper:Autodidakt

Skrivet 11 mar 2007, 15:59

Citat

popupp skrev:

...Jag har valt att inte uppdatera mitt gamla operativ (XP), utan att istället installera Vista från början.

Bootade du med VISTA-DVD:n och startade installationen direkt från skivan? I så fall undrar jag hur du gick tillväga när du tog din print screen, om du inte kan installera Vista?
Vad har du för moderkort/chipset?

0

Medlem är utloggad   popupp 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 2007-03-11

Skrivet 11 mar 2007, 22:07

Jag har en IDE-hårddisk som är ansluten direkt till moderkortet. Moderkortet heter Intel D845GERG2. Se länk:

http://www.intel.com...n/motherbd/rg2/

När jag inte lyckades installera Vista så lade lite snabbt in Windows 2000 för att kunna göra skärmdump och skriva i detta forum. Jag har inte lyckats hitta någon .oem-fil.

0

Medlem är utloggad   Sicurezza 

• Aktiv
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2001-05-29
  • IT-kunskaper:Autodidakt

Skrivet 12 mar 2007, 17:38

Citat

popupp skrev:

Jag har en IDE-hårddisk som är ansluten direkt till moderkortet. Moderkortet heter Intel D845GERG2.

Innan du installerade Vista, körde du Windows Vista Upgrade Advisor?
Om du har kvar Windows 2000, så kan du göra det nu. Då får du veta om din dator är redo för Vista.

http://www.microsoft...adeadvisor.mspx

Moderkortet har några år på nacken. De senaste drivers för ditt moderkorts chipset, är från 2002.

Ett BIOS från 2003 finns. Har du uppgraderat till det?

Har kortet AGP? Annars tror jag inte att det integrerade video-chipet stöds av Windows Vista Aero.

Downloads för ditt moderkort, men bara upp till och med XP:

http://downloadcente...88&lang=eng

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket