Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Homeplug eller Trådlöst???


mizaro

Rekommendera Poster

Hej, jag tycker att mitt internet är för långsamt för jag sitter uppe på mitt rum och den trådlösa routern sitter nere i källaren och jag har wlan...

Men jag får inte dra en sladd. Då undrar jag jag vad som är bäst Homeplug eller mitt trådlösa.

Den här homeplugen hade jag tänkt mig: http://www.webhallen.com/prod.php?id=63756

Och jag har en D-link di-524 router och med en hastighet på 54 mibt/s och den bästa signalstyrkan

Eller finns det nåt annat jag kanske ska skaffa???

 

Tack i förhand...

 

/// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog satsa på en repeater till det befintliga trådlösa eftersom det ger aningen mer flexibilitet än en homeplug-lösning men tydligen har netgear lyckats göra något ingen annan lyckats med, en homeplug-lösning som fungerar (iaf i USA) så har du ett par tusen över kan det kanske vara värt att testa.

 

http://www.maximumpc.com/2006/07/color_me_tickle.html

http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2015763,00.asp

 

Inga 200Mbit/s men under ideala förutsättningar verkar det iaf slå ett .11g-nät.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker alltså att jag satsa på homeplug men jag fattar inte vad du skriver på slutet... "Inga 200Mbit/s men under ideala förutsättningar verkar det iaf slå ett .11g-nät."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker alltså att jag satsa på homeplug

Jag hade inte gjort det eftersom jag tycker det är ett rätt dyrt sätt att göra samma sak som man borde kunna åstadkomma med en vanlig repeater på sitt trådlösa nät. 2000 spänn känns dyrt för det tveksamma nöjet att dessutom vara bunden till sladdburet nät och som bara går mellan två punkter. Dessutom är jag allmänt skeptiskt till homeplug efter att ha testat ett flertal lösningar som alla bara varit pengar i sjön.

Men har du pengar över så kan det ju vara kul att testa, det kanske fungerar kanon. Om du läser länkarna jag postade så verkar det ju faktiskt som om Netgear lyckats med det ingen annan homeplug-leverantör lyckats med, att skapa en produkt som fungerar.

 

men jag fattar inte vad du skriver på slutet... "Inga 200Mbit/s men under ideala förutsättningar verkar det iaf slå ett .11g-nät."

Syftade på det som stod i ett av testen:

In my lab tests performance was very satisfactory. I got throughput of around 45 Mbps, on average

...

In an older building you might expect to see more on the order of 20 Mbps to 35 Mbps.

Dvs långt under de 200Mbit/s som det står om du läser på webhallens sida:

Med datahastigheteri upp till 200 Mbps,l kan stora datafiler överföras viaj nätverket

Men 20Mbit/s är ändå gott och väl 10 ggr så mycket som någon av de homeplug-lösningar jag testat klarat av i praktiken och det är ju ungefär vad du får ut med ett 11g-baserat trådlöst nät (för halva priset).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha jag börjar förstå men du tror att det kommer att gå mkt snabbare med home plug på 200 mbits än mitt trådlösa???

 

PS: Kan man inte ge mer än ett poäng för svaren????

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 16:13:58 av mizaro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du tror att det kommer att gå mkt snabbare med home plug på 200 mbits än mitt trådlösa???

Jag vet inte vad det är för fel på det trådlösa nät du har och jag har ingen aning om vad du har för kvalitet på el-ledningar (och inte minst vad som sitter på dem och kan störa) men spontant skulle jag tro att det är en betydligt bättre investering att sätta en trådlös repeater någonstans i huset än att slänga ut 2000 spänn på det där. Men det vet man inte förrän man har testat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS: Kan man inte ge mer än ett poäng för svaren????

En person kan bara ge ett poäng per svar. Det finns fler rutor för att flera personer ska kunna ge samma inlägg poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...