Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstora bilder utan sämre bildkvalitet.


Issssss

Rekommendera Poster

Förstorar man en bild så blir kvalitén alltid sämre. (Antalet pixlar/bildpunkter är ju densamma som orginalfotot även om bilden blir större.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, sämre blir de väl inte av en korrekt förstoring. Fast det måste ske på vissa premisser. En sak är säker - den kvalitén blir inte bättre.

 

Fast grunden är att om vi säger att en bild vid en viss upplösningen innehåller (kvantitativt) informationsmängden 1 så kan denna enbart minska vid förändringar av bilden. Om du fördubblar storleken på bilden kan man enkelt illustrera det med att det mellan vare existerande pixel stoppas in en ny med medelvärdet av de omgivande (eller så kopierar man grannen, det är en ännu enklare teknik). Så länge du vet vilka pixlar som lagts till kan du återskapa den ursprungliga bilden och därmed har ingen information gått förlorad, informationsmängden är fortfarande 1.

 

Förstorar man en bild blir däremot alla eventuella brister i bilden mycket lättare att upptäcka.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som MC-1 skriver, informationstätheten blir ju mindre/pixel när du förstorar.

 

Dock så finns det en del knep att testa. Jag vet itne hur det är med PS7 men nyare versioner har två varianter av "bicubic" som du kan testa. Du kan också testa att förstora den i flera mindre steg. DU kan också experimentera med skärpning (unsharp mask, smart sharpen dök nog upp först i PS CS2).

 

För att göra "enorma" storleksförändringar brukar det rekommenderas att använda Genuine Fractals. GF kan ju inte hitta på saker som inte finns men det kan i alla fall få en att tro det, så pass bra kan det bli. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fördubblar storleken på bilden kan man enkelt illustrera det med att det mellan vare existerande pixel stoppas in en ny med medelvärdet av de omgivande

 

Kanske en överförenkling, det motsvaras väl av linjär interpolation vilket ser rätt fult ut.

 

Bicubisk som är standard i i alla fall PS ser betydligt bättre ut.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicubic_interpolation

 

Vilken algoritm Genuine Fractals använder sig av vet jag inte, men det ser i alla fall bra mycket bättre ut.

 

Men visst, uppfinna ny onformation gär de ju inte, det handlar ju bara om att få det att upplevas så och det är väl tillräckligt väldigt väldigt ofta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, en mycket grov förenkling. De vanliga metoderna vid förstoring är dock någon form av medelvärdesbildning, även den bikubiska.

 

Genuine Fractals antar jag arbetar med någon form av kantdetektion och anpassning av resultatet till hur vi ser bilder. Det vill säga de förändrar informationen på bilden sådant sätt, att om vi ska tala tekniskt, att informationsmängden i bilden minskar jämfört med den ursprungliga bilden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi ska tala tekniskt, att informationsmängden i bilden minskar jämfört med den ursprungliga bilden

 

Man får helt enkelt välja - maximera informationsmängden eller maximera det subjektiva utseendet.

 

Ska man som i det här fallet förstora en bild får man väl gissa vad syftet är - att skapa en bild som är trevlig att se på eller en som bibehåller mängden information. Jag gissar att målet var det första :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...