Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Externa hårddisken syns inte på "Den här datorn"


Eerra

Rekommendera Poster

Har en extern HD som inte syns på "Den här datorn", usb anslutning, har testat följande.

1. Andra usb port i datorn

2. Avaktiverat usb "stömsparfunktionerna"

3. Bytit enhetsbeteckning

 

Jag har provat hårddisken på andra datorer och den fungerar utmärkt.

 

Kan det vara SP2 som spökar ? eller vad ? förslag ....

 

Har lagt ut skärmdumpar på "Den här datorn", "Hantera", "Tweak UI" enligt följande länk.

 

http://hem.passagen.se/nierok/

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-27 11:13:04 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från "prompten" kommer åt hårddisken, men inte från "den här datorn".

 

[inlägget ändrat 2006-01-27 12:28:35 av Eerra]

[inlägget ändrat 2006-01-27 12:40:08 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke bara

 

Du kör FAT 32 med XP

 

NTFS stöder stora diskar men inte FAT 32

 

Kan det vara det som är felet kanske när det är USB. De datorer du testat med har de NTFS eller FAT32?

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en länk som säger att det är inte felet om disken redan är formatterad till FAT32

 

Kanske finns det någon form av drivrutiner för USB men det kanske någon annan vet här på eforum. Läste också att vissa datorer har en begränsning i BIOS om hur stora diskar de tar men det framgår inte om det gäller Externa diskar också.

 

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/windows/xp/all/reskit/en-us/prkc_fil_cycz.asp

 

XP kan hantera större partitioner i FAT32 men inte SKAPA större än 32 GB
så det är inte felet.

 

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Milla, men branväggen när helt bortkopplat.

 

Upptäckte också att under "start" knappen nere till vänster - att genvägar, senast/mest "använda" program återställs varje gång man startar/startar om datorn. (Detta är alltså inte min egen dator)

 

Verkar vara någon inställning när detta inte slår igenom, när man har ändrat "enhetsbeteckningen" och "loggar ut" och "loggar in" igen så fungerar det, tills man stänger av eller startar om datorn - då är hårddisken borta likaså enhetsbetckningen på "enheten".

 

Någon som vet vilken inställning som man får ändra (XP pro - SP2) ?

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-30 15:31:42 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt denna länk också:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=799805

 

men med samma resultat:

 

när man har ändrat "enhetsbeteckningen" och "loggar ut" och "loggar in" igen så fungerar det, tills man stänger av eller startar om datorn - då är hårddisken borta likaså enhetsbetckningen på "enheten".

 

Kan det vara en inställning som ska ändras..........eller..........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Detta är alltså inte min egen dator)

 

Är du inloggad som Admin? Du har kanske inte tillräcklig behörighet.

 

Oftast när allt återställs så är det något systemadministratören ställt in för alla användare för att det inte ska gå att tex installera program eller ändra systemkonfigurationen o dyl.

 

Skolor och större arbetspaltser har så för att ingen skall kunna göra "otillåtna" installationer. Då går systemet "tillbaka" till grundinställningarna så att säga.

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på enhetsbeteckningen på din disk och hittade detta

 

http://www.hitachigst.com/hdd/support/upgradekit_install_faqs.htm#10

 

Annars kan jag inte hitta mer men kanske finns mer på deras supportlänkar som jag missat.

 

Enligt modellbeteckningen skall det vara en Hitatchi men hittade bara den här som handlade om USB diskar.

 

 

 

 

Milla

 

[inlägget ändrat 2006-01-31 20:22:39 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt att jag inte har skrivit vilken hårddisk som avses - här kommer det i alla fall:

 

Freecom Classic series 120 GB/USB

 

Hittade också detta på en sida, men det fanns inget svar, citat:

 

I have the same problem with Windows XP Pro. The USB Mass storage device is showing a conflict in device manager

If you disconnect and then reconnect the device, XP finds it and the conflict is resolved the drive is then showing.

But...next time I boot the conflict returns and

no drive..

 

får väl fortsätta leta ......

och

kollar BIOS imorgon .......

 

[inlägget ändrat 2006-01-31 22:26:51 av Eerra]

[inlägget ändrat 2006-01-31 23:19:21 av Eerra]

[inlägget ändrat 2006-02-01 11:08:01 av Eerra]

[inlägget ändrat 2006-02-03 17:02:34 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt modellbeteckningen skall det vara en Hitatchi men hittade bara den här som handlade om USB diskar.

 

Visst är det "Hitachi" disk, tack för ditt engagemang Milla, men nu skiter jag i det här, man kan möjligen flasha" BIOS eller avinstallera SP2 för att kolla men nu får det vara nog. (man kommer åt disken från "prompten" i alla fall)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...