Hoppa till innehåll

• 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Vilket är det bästa bokföringsprogram före enskildföretagare och inga anställda?

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2001-12-04

Skrivet 18 jan 2006, 15:44

Hej

Jag har kollat runt lite på diverse bokföringsprogram men vette fasen vilket jag ska köra, jag är enskild företagare och har inga anställda.

Vad finns det för tips och råd?

0

Medlem är utloggad   lillen_009 

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2002-05-31

Skrivet 18 jan 2006, 16:47

Jag skulle rekommendera SPCS Bokföring. Det är även smidigt att kombinera med kund och leverantörsreskontra, så då är SPCS Administration lämplig. Du kan använda Adminsistration 1000 eller liknande för dina behov

0

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2003-05-12

Skrivet 20 jan 2006, 09:16

Det finns bortåt 200 bokföringsprogram på den svenska marknaden. Du kan inte testa alla och Du kan inte heller lyssna på alla goda råd. Det finns alltid någon som tycker att vart och ett av de 200 programmen är bäst. Du måste alltså avgöra själv.

SPCS är störst på marknaden - dom ska Du förstås titta på. Sedan finns Hogia, Björn Lundén, Edison, Bokis, Abris, StartAndRun, XmPlus, Elicon, Expand, DlPrime etc. Välj ut några och ladda hem en demo och testa dem.

Gemensamt för dessa program är att Du måste kunna bokföring. Det finns dock ett program som sticker ut på så sätt att Du inte alls behöver vara stjärna på bokföring: Titta på vårt program UNI_BAS. Du behöver inte ens känna till att det finns något som heter debet och kredit. Gå in på vår hemsida och titta på vår video och ladda ner en demo , http://www.unicell.se

0

Medlem är utloggad   fhe 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2001-03-05

Skrivet 20 jan 2006, 10:25

Citat

Gemensamt för dessa program är att Du måste kunna bokföring. Det finns dock ett program som sticker ut på så sätt att Du inte alls behöver vara stjärna på bokföring

Efter att ha genomlidit den fruktansvärda demonstrationsvideon kan man konstatera att precis som det är bra om de som sysslar med bokföring kan grundläggande redovisning så är det önskvärt om de som sysslar med utveckling av programvaror har grundläggande kunskap om saker som rör systemutveckling (gränssnittsutformning mm). Det är extra viktigt när det gäller redovisning eftersom man måste spara redovisningen på ett sånt sätt att man kan komma åt den i 10 år, med Unibas skulle jag inte våga hantera det på annat sätt än med ett redundant pappersarkiv.

Utan att ha kört programmet som sådant kan jag konstatera att den "hjälp" vid bokföring som visas i filmen inte skiljer sig nämnvärt från den hjälp man får av de flesta av konkurrenterna så mitt råd är att inte ta "rekommendationen" på speciellt stort allvar utan snarare som ett stycke usel gerillamarknadsföring.

Citat

Du behöver inte ens känna till att det finns något som heter debet och kredit.

Vidare så är man enligt bokföringslagen skyldig att sköta sin bokföring på ett sätt som överensstämmer med god redovisningssed och det innebär mycket mer än att bokföringsprogrammet har guider som gör det lätt att bokföra de enklaste transaktionerna. Om man inte ens har kunskaper om debet och kredit så är chansen rätt stor att man saknar den kunskap man behöver i grundläggande redovisning för att kunna göra det lagen kräver. Då är det nog bättre att låta någon annan sköta bokföringen tills man skaffat sig de kunskaperna.

Som systemutvecklare kan jag inte heller låta bli att fundera på om den som designat ett system som ser ut som unibas gör har koll på andra aspekter av systemutvecklingen. Det känns spontant som om risken är rätt stor att det inte bara är gränssnittet som är bedrövligt utan även databasdesign och kodbas.

[Inlägget ändrat 2006-01-20 10:24:51 av fhe]
0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-05-26

Skrivet 20 jan 2006, 11:10

En sak jag lärt mig här på eforum är att man aldrig ska marknadsföra sina kommersiella grejer om man inte är jävligt säker på att de är riktigt bra. Fallet ovan är ett mycket bra exempel. Är detta dåligt (att man får kritik om man rekomenderar ett program)? Nope, eftersom många kommer hit för att få hjälp av kunniga och framförallt oberoende människor så kommer ofta reklam mötas med en skepsis som är väldigt viktig för eforum som därigenom fått sitt goda rykte.

Jag hoppas nu starkt på ett svar från UNIBAS eftersom detta kan nog bli en rolig diskussion...

Mina $0.02

0

Medlem är inloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 20 jan 2006, 11:34

Du kan posta tips i en sakfråga även om det avser en lösning du kan ta betalt för. Detta så länge du är saklig och ger erbjudande på uppmaning/efter behov. (och tål att folk kanske svarar lite negativt ibland)

Om du istället gör klar reklam för något i en helt egen tråd eller om du spammar trådar med samma (betal) lösning är det att betrakta som reklam och därmed bryter mot tanken och regelverket för Eforum.

Men som alltid - om du enbart letar upp trådar om ex.v. DVD-skapande och hela tiden länkar till din egen annonsprydda sida med betalprogram på så kommer vi moderatorer snart att börja fråga vad du håller på med. Som alltid, det är en balansgång.

Edit: Dvs Sten_UNICELL är ute på hal is och bör ta tillfället i akt att tänka igenom sitt agerande här.

/T

En av Eforums moderatorer

[Inlägget ändrat 2006-01-20 11:35:12 av Monshi]
0

Medlem är utloggad   lizardKng 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2003-08-19

Skrivet 20 jan 2006, 11:42

Citat

Dvs Sten_UNICELL är ute på hal is och bör ta tillfället i akt att tänka igenom sitt agerande här.

Varför då? (bara undrar)

Ett bokföringsprogram efterfrågades och Sten_UNICELL svarade med ett tips om sitt "eget". Det är väl helt enligt reglerna?

0

Medlem är utloggad   fhe 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 20 jan 2006, 11:59

Jag tycker nog också att han håller sig inom ramarna, framförallt för att han i bägge sina inlägg har varit tydlig med att det är hans egna program samt uppmanat "kunden" att titta på alternativen.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-05-26

Skrivet 20 jan 2006, 12:25

Jag har inget problem med att folk postar info om sina produkter och tycker att Sten gjorde det mycket snyggt. Det är nästan bra att han gjorde det. Hade han inte gjort det hade kanske frågeställaren hittat detta program på egen hand och därigenom inte fått höra den kritik som framförs här. Det är det som är det fina med eforum, det finns en nästan automatisk sanering av reklam genom att den produkt som framförs alltid får utstå ett väldigt hårt granskande. Det har funnits flera exempel på detta innan (reklam för webforum för datorproblem är vanligt förekommande)...

0

Medlem är inloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 20 jan 2006, 12:44

Två inlägg med i princip samma innehåll... Ett tecken på att hans engagemang i Eforum syftar till att bevaka egna intressen.

Nåja, ingen skada ännu, ingen anledning till aktion.

Men denna diskussion borde lyftas till en egen tråd och inte föras här. Jag har sagt mitt i denna fråga nu.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

0

• Systemutvecklare .Net
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2003-05-07

Skrivet 20 jan 2006, 13:07

Citat

Två inlägg med i princip samma innehåll... Ett tecken på att hans engagemang i Eforum syftar till att bevaka egna intressen.

Tja, fast vad man har för bakomliggande syfte när man föreslår sina egna produkter är det väl ingen som inte förstår. Men eftersom vi med Erik kommit fram till att reklam är tillåtet när produkter inom ett specifikt område efterfrågas, så ligger allt i ramen inom överrenskomna regler.

När vi diskuterar BitTorrent-klienter, DC++, Daemon Tools osv. är det väl aldrig något tvivel om vad vi använder de till, dvs mindre lagliga syften. Däremot bryter vi inte mot några regler när vi diskuterar programmen.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 23 jan 2006, 15:25

Det var roligt att se att det var lite liv i detta forum. Annars har det ju varit ganska lugnt här på sistone. Bara 3 nya trådar under 2006 - än så länge.

En försynt fråga om vilket som är "det bästa bokföringsprogrammet" besvarades illa kvickt (inom 1 timme) från lillen_099 med det svaret som han alltid ger i denna fråga. Han förordar SPCS 1000 - ett program i 6-7000-kronorsklassen.

Sedan var det tyst i 2 dygn. Var var "grabbarna" då? Eller är det på allvar någon som anser att 1 svar är det "rätta" svaret på denna fråga. Nej, världen ser inte ut så. Vi är ju trots allt inte i gamla Sovjet.

Jag kunde inte hålla mig längre. Jag redogjorde för att det finns bortåt 200 olika bokföringsprogram på marknaden. Jag räknade dessutom upp ett antal och uppmanade en eventuell köpare att inte bara titta på ett program - "Välj ut några och ladda hem och testa".

Vårt program skiljer sig mycket - riktigt mycket - från alla andra bokföringsprogram på marknaden. Det är helt avsiktligt. Vi tror på mångfald. Vi har gett oss in i en nisch där vi vet att vi hittar våra kunder. Vi vet också att vi med vårt program inte lockar alla. Detta är meningen - låt varje användare välja det program som passar honom/henne bäst - då är vi nöjda. Tillåt en programmakare att sticka ut och vara annorlunda.

Eftersom vårt bokföringsprogram nu är så radikalt annorlunda och dessutom har ett smakligt pris - då kan det väl inte vara fel att på en direkt fråga åtminstone nämna det programmet. Men framförallt det finns inte bara 1 program som är rätt i alla lägen - välj ut Ditt program bland de runt 200 programmen.

0

Medlem är utloggad   fhe 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 23 jan 2006, 15:41

Citat

Han förordar SPCS 1000 - ett program i 6-7000-kronorsklassen.

Jag tycker nog också att det är lite overkill. Ska man titta på SPCS programvaror så är förmodligen en vanlig SPCS bokföring för en knapp tusenlapp ett bättre alternativ att börja med.

Citat

Jag kunde inte hålla mig längre. Jag redogjorde för att det finns bortåt 200 olika bokföringsprogram på marknaden. Jag räknade dessutom upp ett antal och uppmanade en eventuell köpare att inte bara titta på ett program

Om du läser hela tråden så ser du också att jag tyckte det var bra att du gjorde det, hade du inte gjort det hade jag nog föreslagit att du skulle ta en titt på http://idginfo.idg.se/ för mer information om hur man gör reklam på idg.se.

Citat

Men framförallt det finns inte bara 1 program som är rätt i alla lägen - välj ut Ditt program bland de runt 200 programmen.

Helt rätt, jag förespråkar också valfrihet och företräder inte någon enskild leverantör av bokföringsprogram. Personligen skulle jag nog (eftersom jag betraktar bokföringen som rätt viktig) välja främst bland de aktörer som inte ger sken av att vara enmansföretag som inte nödvändigtvis besitter någon större kompetens när det gäller mjukvaru-utveckling, det skulle kännas säkrare. Därmed inte sagt att det är det val alla andra skulle göra, det är ju det som är själva vitsen med valfrihet.

0

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 23 jan 2006, 17:59

Citat

En försynt fråga om vilket som är "det bästa bokföringsprogrammet" besvarades illa kvickt (inom 1 timme) från lillen_099 med det svaret som han alltid ger i denna fråga. Han förordar SPCS 1000 - ett program i 6-7000-kronorsklassen.

Ja, det är korrekt. Jag gillar SPCS för att det är smidigt och inkluderar kund och leverantörsreskontra. Det räcker även med SPCS 500 för halva priset eller Bokföring om du inte behöver reskontrorna. Jag skulle gärna rekommendera något annat, men jag tycker nog Agresso eller SAP vore en lite stor investering

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 24 jan 2006, 08:48

Frågeställaren Jonas har angett att han "är enskild företagare och har inga anställda".

Lillen_009 föreslår Administration 1000 á 6.800 kr. Nu talar Du dessutom om Agresso och SAP i samma tråd.
Titta gärna på prislappen innan Du spiller mer krut. Banverket och Rikspolisstyrelsen använder Agresso - och efter detta kanske också frågeställaren Jonas?

Verkligheten ser inte ut så. Litet företag - litet system. Det var här jag kom in och istället föreslog UNI_BAS - ett system med bokföring, fakturering, kunder , leverantörer och artiklar för ynka 1.250:-kr i engångsavgift. - Det behöver aldrig kosta en krona mer. Frivilligt serviceavtal för 400:- kr per år kan dock tecknas.

0

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2006-01-22

Skrivet 24 jan 2006, 12:25

Men med det sista inlägget har du paserat gränsen för verkningsfull gerillamarknadsföring. Ditt första inlägg var bra, sakligt och borde klara eforums regler med bred marginal (se fhe's inlägg). Det får klassas som bra gerilla, du har fått in namnet i Eforum som brukar hamna väldigt högt i googel.

Men om du tjatar om fördelarna så förtar det hela gerillaeffekten och blir bara desperat. Typ...

0

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 24 jan 2006, 13:02

Citat

Lillen_009 föreslår Administration 1000 á 6.800 kr. Nu talar Du dessutom om Agresso och SAP i samma tråd.
Titta gärna på prislappen innan Du spiller mer krut. Banverket och Rikspolisstyrelsen använder Agresso - och efter detta kanske också frågeställaren Jonas?

Vill du uppfatta allt fel? Jag skrev att jag gillar de programmen men att de inte var lämpliga som svar på att du tyckte att jag bara rekommenderade SPCS.

Då ska jag också svara...

Citat

Frågeställaren Jonas har angett att han "är enskild företagare och har inga anställda".
/.../
Verkligheten ser inte ut så. Litet företag - litet system.

Vad är det som säger att det är ett litet företag? Det kan omsätta miljarder... bara för att han har den företagsformen behöver det inte vara ett litet företag och bara för att han inte har några anställda behöver det inte vara litet. Har du hört talas om inhyrd arbetskraft (bemmaningsföretag?)

Angående ditt program...

Citat

Det behöver aldrig kosta en krona mer.

Hur blir det när EU-Bas eller andra redovissningsstandards ändras så att utseendet på BR/RR ändras? Skeppar ni ut gratis uppdateringar till alla?

jag kollade lite på er hemsida och saknar en del funktioner. Var är alla rapporter? Utbudet verkar ju inte vara särskilt stort... Jag har jobbat med ett tiotal olika så jag är inte så trångsynt som du tror och inte heller är jag anställd av ett.

0

Medlem är utloggad   fhe 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 24 jan 2006, 13:13

Citat

Vad är det som säger att det är ett litet företag? Det kan omsätta miljarder.

Oavsett vilket är det rätt dumsnålt att spara in ett par tusen på programmet för att hantera sin redovisning. Har man inte de marginalerna i verksamheten har man förmodligen inte ens råd med datorn som programmet ska köras på.

Citat

Hur blir det när EU-Bas eller andra redovissningsstandards ändras så att utseendet på BR/RR ändras?

Bra fråga, jag är också lite nyfiken på hur en så liten aktör hanterar sina systemtester och vad det finns för responstider på rena fel, det kan vara rätt kritiskt att få sådana problem lösta snabbt när det närmar sig deklarationsdags.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 25 jan 2006, 09:29

Det är ju tråkigt för den som inledde tråden med en fråga om bästa bokföringsprogram att han får så få svar på sin fråga.

lillen_009 gav Jonas ett svar. Själv föreslog jag att han skull titta på ett antal olika program. I övrigt har här bara diskuterat huruvida jag får nämna vårt program eller inte. Hursomhelst står jag fast vid att man måste titta på mer än ett program när man ska välja bokföringsprogram. Till och med på vår hemsida uppmanar vi våra besökare att inte bara titta på vårt program. Citat från vår hemsida:
" Köp inte ett bokföringsprogram som Du inte provat på Din egen dator.
Ett klokt val gör Du genom att prova flera olika bokföringsprogram i lugn och ro hemma på DIN dator."
"Alla företag är olika. Detta innebär att ett och samma bokföringsprogram inte kan passa för alla företag."
"Det finns alltför många som i all välmening rekommenderar ett och samma bokföringsprogram till hela sin omgivning. Bara därför att ett bokföringsprogram passar deras kunskapsnivå och verksamhet, är det inte säkert att just detta bokföringsprogram passar Dig. Din revisor som är expert på bokföring använder säkert ett bokföringsprogram som passar hans verksamhet. Därmed inte sagt att samma bokföringsprogram passar för Din verksamhet.
Om Du rekommenderas att köpa ett visst bokföringsprogram jämför då om era verksamheter är likvärdiga - samma bransch, samma storlek, samma antal anställda, lika stort lager etc? Har Ni samma kunskapsnivå."

Det är detta vi står för!

Vi uppskattar att så många här har ställt frågor om vårt program. Vi svarar förstås gärna:

Det har i vissa inlägg ovan antytts att UNICELL är ett enmansföretag. Så är inte fallet. Vi är 3 anställda. Ett litet företag som kan ge snabb respons och där man inte behöver vänta i telefonkö.

lillen_009 skrev:

Citat

Hur blir det när EU-Bas eller andra redovissningsstandards ändras så att utseendet på BR/RR ändras?
(BalansRapport/ResultatRapport)
Frågan visar att man inte bemödat sig med att titta på programmet innan man attackerar det. I alla våra bokföringsprogram finns det en rapportgenerator där man själv kan göra nödvändiga förändringar. I nästa steg kan man fråga sig hur intressant detta är. Sedan mitten på åttiotalet har dessa rapporter genomgått väsentliga förändringar bara 1 gång!

lillen_009 skrev:

Citat

jag kollade lite på er hemsida och saknar en del funktioner. Var är alla rapporter?

Återigen, Du saknar rapporter, men Du har inte tittat på varken hemsida eller program. När Du startar programmet, visas överst 4 knappar. Dessa knappar finns ständigt tillgängliga när Du kör programmet. Knapp 2 "Rapporter" - skulle man kunna tänka sig att trycka på den när man vill ha en rapport? Du kan inte ha missat detta!?? Titta på videon på hemsidan. fhe gillade inte den - men Du får väl försöka "genomlida" den ;)

Citat

det rätt dumsnålt att spara in ett par tusen

Vi har inga "dumsnåla" kunder. Däremot har vi många små företag som kunder. Småföretagare som ofta får kämpa för sin tillvaro. Många driver sitt företag som "extraknäck" - t.ex en läkare som "vid sidan om" håller föreläsningar. Ingenjörer som har en uppfinnig i ett litet företag. Några som startat en blomsteraffär. Webdesigners etc, etc, etc. Vi har förstås också större företag som använder UNI_BAS. Det enda vi egentligen inte har är några "enmansföretag som omsätter miljarder..." så som lillen_009 uttryckte det.

0

Medlem är utloggad   €inri 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2002-05-01

Skrivet 12 feb 2006, 12:05

Vårt land och språkområde är mycket litet. Därför får vi bokföringsprogram som inte håller särskilt hög klass.
Om vi hade exakt samma bokföringsregler som i exempelvis EU
(Tyskland) så bleve det mycket enklare. Vi skulle ha bättre bokföringsprogram och billigare.
Jag tycker Bokföringsnämnden skulle utveckla ett svenskt program med öppen källkod som för en billig penning ställdes till småföretagarnas förfogande; särskilt har jag i åtanke alla som startar eget.
Uppdateringar och undershåll utan kostnad för småföretagarna.

med vänliga hälsningar

0
  • 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket