Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Xavi X5222r-P3


Mathias E Johansson

Rekommendera Poster

Mathias E Johansson

Hej.

Jag har ett Xavi X5222r-P3 modem och undrar följande, Kan man ansluta 4 st datorer direkt till modemet eller måste man andvända en router ??

 

Det finns 4 st uttag bak på modemet, men vad jag har kunnat läsa mig till så andvänds bara det första (!!??) till internet.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

Hej

 

Jaha, Och hur gör man då? Jag har kopplat 2 datorer till modemet men bara fått igång en av dom....Den andra får ingen eller Fel IP-adress o när jag ska förnya/reparera den så får den ingen kontakt med DNS-Serven.

 

Hur kommer man åt Modemets inloggning?

 

Tack. Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast kan man "surfa" till den via dess IP adress som på en vanlig internetsite Du borde ha fått dokumentation med till modemet som ger dig användaruppgifter som inloggnings/användarnamn samt lösenord.

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

Det är det jag inte har fått. Är det specifikt för "just"det modemet?

 

hittar inte ngn IP att surfa till eller ngt alls....Och att det bara är en dator som fungerar med modemet blir jag inte klok på....

 

 

Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag inte är någon expert på detta men ett tips är att det finns många trådar som behandlar detta ämne sen tidigare.

 

Jag kan bara referera till mitt eget modem. Jag surfar in på det med ip=standardgateway som den ger till mitt lan för internet och för att logga in använder jag anv+lösenord från dem som levererar mitt internet i detta fall Glocalnet. Kolla på den datorns inställningar som fungerar.

 

Tag kör på startmenyn

skriv cmd tryck enter

skriv ipconfig /all

så ser du vilka inställningar den har.

 

Kanske hjälper det lite

Annars kanske någon av våra experter kan ta vid.

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

Jag har kollat igenom alla trådar här på foumret om Xavi o inte hittat ngt alls om just 5222r-P3, o jag har nog provat allt jag har kommit på men inte fått det att fungera, Men jag tackar för din Insats så Mycket =)

 

 

 

Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

Nej, jag har inte lyckats att lösa problemet...

 

...eller kanske = Slänger skiten i väggen o köper ett nytt =)

 

Tycker det är sjukt när det står att modemet ÄR en router oxå, men att det bara går att koppla in en dator...eller kanske är bara jag som inte fattar, men jag kommer inte ens in i modemet....

 

 

 

Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag är inget proffs men det är dyrt å slänga saker i väggen.

Ge inte upp nu...

 

Ett sätt att lösa problemet om du vill ha 2 datorer eller fler inkopplade är att svara på frågor och att få svar:)

 

Hittade du standardgatewayens ip nummer på den fungerande datorn. Då kan du manuellt konfigurera den andra, i alla fall testa om det går. Jag har mitt adsl kopplat till en switch då jag har 6 datorer inkopplade och ibland fler då ungarna LANAR som det så fint heter. Mitt modem har bara en utgång men är en router och sköter delen utåt. Har statiska ip adresser i Nätverket och alla datorer har internet.

Så med lite vilja så går det.

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

Vilja och kunskap vilket det sistnämna jag inte besitter så bra...Är inte heller duktig på detta, Men jag ska koppla in det nya modemet imon igen o göra en sista ansträgning.....:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag kanske inte kan svara så finns det många duktiga som ser tråden ändå och kan hjälpa dig

Lycka till

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligen inte så att din ISP har gett dig 1 (ett) statiskt IP-nummer för din inloggning till internet? I så fall kommer du bara att kunna koppla in en (1) fungerande dator på modemet oavsett antalet portar. Men kopplar du en switch eller router så fixar den ett subnät för flera datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

Jag har ett dynamiskt IP, Har ISP Telias 24/1

 

tror inte att det är så iaf som du säger

Jag har en router kopplad nu, En D-Link 604. som bara strular, ska jag öppna portar för typ DC eller ngt annat så låser den sig bara o jag får köra tillbax till óm gamla inställningarna. den stänger ner allt, går inte att komma ut på nätet engång

[inlägget ändrat 2006-01-10 17:10:24 av Mathias E Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias E Johansson

nähä....satt idag i 3 timmar o pulade med detta f***de modem som inte vill fungera....:thumbsdown: . Nu ger jag upp, jag kommer inte in i modemet en gång....ngn som vill köpa billigt ;) ?....

 

 

Blir till o köpaq ett nytt moden istället...

 

 

Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kan efter lite eget forskande bara komma fram till att de är nåt lurt med den routern. Det är precis som att den startar upp i bryggat läge..du hamnar direkt ut på nätet med port 1 och kommer inte åt ditt eget nätverk... Lurigt som fan...har resetat och hållt på.....du kan dock komma åt routerns ip om du ändrar alla nätverksinställningar och kör med 192.168.1.1 som manuellt gateway..då kommer du dock inte åt nätet och default lösen och anv admin admin funkar ändå inte så det ger dig inget. Frustrerande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...