Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

www.hotmail.com


Whistler

Rekommendera Poster

<P>Vill passa på att gratulera hotmailanvändarna som enligt uppgift haft stora problem med diverse saker. Dessa problem har till största delen berott på utdaterade BSD system (är inte alla BSD system utdaterade?).<br><br>Migreringen till Windows2000 har startat för runt 70 timmar sen och beräknas vara klar om cirkus 100 timmar, i skrivande stund är strax under 30% migrerat. Missförstå mig rätt, det är inte taskig matematik som får mig att klottra in ovanstående tidsangivelser utan det råkar bara vara så att de mest intensiva och krävande processerna/infon är först i ledet.<br><br>Salute !<br></P>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<citat>

(är inte alla BSD system utdaterade?)

</citat>

troll troll troll...

;)

 

Varför i hela hälsingland har inte MS migrerat förrän nu? Som de (och andra, ingen nämnd ingen glömd...) gått på med W2K trodde jag att halva världen körde på det. Bland annat MS själva.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik,

 

"<citat>

(är inte alla BSD system utdaterade?)

</citat>

troll troll troll...

;)"

 

Så sant ;)

 

"Varför i hela hälsingland har inte MS migrerat förrän nu?"

 

För att det har varit grymma problem med konvertering av TCP/IP-stacken, jag sa ju det BSD är utdaterat ;)

 

"Som de (och andra, ingen nämnd ingen glömd...) gått på med W2K trodde jag att halva världen körde på det. Bland annat MS själva."

 

Webben :

 

Linux 29.99 %

Microsoft 28.32% (30% körs på IIS5.0/W2K)

Other 23.59%

Solaris 16.33%

unknown 1.76%

 

Älskar detta, vilken sifferorgie - mycket erotiskt ;)

 

Whiskey någon ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

...det finns 1.76% Unknown.

Vad kör den sista 0.01%?

 

Vad kul det kan vara ibland att kolla sånna tabeller... :)

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans:P,

 

Den sista 0.01% är egentligen ett värde av de MacOS/X servrar som finns ute på nätet och de pendlar mellan 0-0,04 % eftersom de sällan är uppe mer än 2 dygn ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara hotmail.com som startat sin migrering, även lycos.com har satt igång en massiv migrering mot W2K och Application server 2000 - Hooray !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NT-world :

 

"Lycos said that it chose the Wintel solution over the more traditional UNIX-based solutions because of its added performance, increased stability, and greater reliability. Lycos reaches over 32 million individual users every month and is widely acknowledged to be one of the top five most visited sites on the Internet. The announcement is a major triumph for Microsoft"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Som vanligt så gick de väl över för att de fick allt gratis... Precis som med en del mediaföretags användning av Windows Media Player eller Dells övergång från WebObjects till ASP...

 

Vilka miljöer använder de övriga 4 mest använda siter? Har MS ens själva lyckats gå över från Unix till W2K för Hotmail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-E,

 

"Som vanligt så gick de väl över för att de fick allt gratis"

 

Dina argument är barnsliga och svaga på ett charmigt sätt. Ditt MS-hat lyser genom på att märkbart sätt trots att du kategoriskt förnekar att det är så.

 

"Vilka miljöer använder de övriga 4 mest använda siter? Har MS ens själva lyckats gå över från Unix till W2K för Hotmail?"

 

MS håller i skrivande stund på med migreringen och i dagsläget ger ungefär 4 av 10 pollar en MS-angivelse.

 

Härmed kör MS allting som ligger under deras imperie på Windows-OS. Vilket inte kan sägas om SUN, IBM etc.

 

De övriga 4 ligger på standardkonfigurationer som börjar vara trötta och utdaterade : NetBSD/FreeBSD - Apache/1.3.12 (Unix) (SuSE/Linux) PHP/3.0.15 mod_ssl/2.6.2 OpenSSL/0.9.5

 

Nu borde väl ändå någon starta en flame mot mig ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så finns det väl en massa "gratis" - alternativ, tro varför man inte väljer dem ?

 

Support ? Administrerbarhet ? Stabilitet & säkerhet ? - framför gärna argument och åsikter.

 

Och givetvis är det inte så att de fått något gratis, Sten-E tar till FUD argument saknas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak angående hotmail.com - när MS köpte konceptet så låg hotmail på 10-15.000.000 användare, idag ligger de på runt 70.000.000 användare och det tragiska FreeBSD - Apache/1.3.6 (Unix) mod_ssl/2.2.8 SSLeay/0.9.0b klarar inte av lasten längre, därför måste den migreras - de problem som funnits med hotmail parerar MS med lätthet, de har inte kört Microsoftprouukter i någon form på domänen/databaserna - FreeBSD kanske suger alldeles särdeles mycket ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle alltså inte kunna ha att göra med att det är lite dålig reklam för MS att köra något annat system än sitt eget?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per,

 

"Det skulle alltså inte kunna ha att göra med att det är lite dålig reklam för MS att köra något annat system än sitt eget?"

 

Om du refererar till Hotmail - givetvis!

 

Men du kan inte bortse från de problem de dragits med heller.

 

Problemen de haft har handlat om TCP-IP stacken och antalet konton som måste migreras - denna jätte till plattform har krävt en hel del planering att migrera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att de flesta största siter (bl.a. Yahoo.com och CDROM.com) kör FreeBSD så betvivlar jag starkt att anledningen till att de byter skulle vara för deras belastnings skull. Det är nog snarare ett PR-drag, då det skulle vara väldigt bra reklam för dem om de lyckades, då de misslyckades med NT4 senast de försökte (98?).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per,

 

Att de "flesta största siterna" skulle köra på FreeBSD är en myt, det stämmer inte. Lustigt att du nämner cdrom.com som inte ens ligger bland de 100 främsta, LoL ;)

 

"Det är nog snarare ett PR-drag, då det skulle vara väldigt bra reklam för dem om de lyckades, då de misslyckades med NT4 senast de försökte (98?)."

 

Microsoft.com, msn.com , ebay.com, lycos.com mfl ligger bland 10 mest belastade siterna i världen - de körs på Windows2000 - vad får dig att tro att hotmail.com skulle innebära en utmaning ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

per... ditt okunniga offer

 

att jämföra yahoo och hotmail är som att jämföra äpplen och päron, bara

för att dom båda finns på internet så drar du dom över samma kam...

hotmail är en gigantiskt epostserver med 70 000 000 användare, det är

skillnad mot yahoo som är en portal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha.. Förstår du inte dumheten i ditt eget inlägg, din dumma skit!? Skulle Hotmail ligga på en server? Knappast.

Oavsett vilket så spelar det mindre roll om det är en portal eller en mailtjänst, då dataflöde är dataflöde.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"cdrom.com ?"

 

Tyckte mest det var intressant att cdrom.com bara är 1 maskin. Inget att hänga upp sig på.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per,

 

Lilla vän, vad fan snackar du om ? Begriper du ens vad vi talar om - när jag säger migrering så talar vi en migrering över ett ansenligt kluster som du inte verkar ha den ringaste aning om.

 

Citat från dig "Med tanke på att de flesta största siter (bl.a. Yahoo.com och CDROM.com) " LoL, bli inte ledsen eller sårad nu - du kan ju alltid hävda att det var temporär sinnesförvirring.

 

Och att de största siterna idag drivs på FreeBSD idag kan du också dementera i samma andetag.

 

Vem är en dum skit ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Alltså per, nog för att jag förolämpar folk men jag skulle tro att till just mig har dom utvecklat en högre tolerans... Å så har jag patent på detta jag stämmer dig :)

 

Hursomhelst the point med denna post är visa att W2k är en bättre server än FreeBSD eftersom w2k kör större siter bättre än FreeBSD?

 

Förresten jag ska också göra mitt eget OS, det ska heta FreeBSOD.

 

Förresten vad menar du med att hotmail inte ligger på en server?

Jag skulle tro det ligger på några datorer någonstans i världen, vad det kör för system förrutom WWW servicen(IIS 5.0 nu va?) vet jag inte men inte är det Mdaemon...

[inlägget ändrat 2000-08-03 17:25:50 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...