Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köra utan batteri


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott

 

Hej

 

Fick en fråga från en kompis som köpt en bärbar dator, en Acer Aspire "någonting" (alldeles ny).

Han använder den bara hemma just nu så han undrade om det är okej att plocka ut batteriet och bara köra den genom vanliga nätet (kontakten i väggen 220 V).

 

Jag gissar att det är helt okej men vet egentligen ingenting om hur en bärbar fungerar så därför undrar jag.

 

1. Är det okej att helt avlägsna batteriet ur datorn och bara köra "kontakten i väggen".

2. Om det är okej, finns det några fördelar eller nackdelar med det.

 

Han använder den alltså mer som en stationär dator i nuläget och har inget behov av att kunna "flytta med sig" den.

 

mvh

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på min andra bärbara som jag oftast använder stationärt, skulle aldrig komma på tanken att köra utan batteriet.

 

Om det skulle bli strömavbrott fortsätter datorn som om inget hänt, visst man kanske förlorar kontakten med internet.

 

Så säg åt din kompis att sätta in batteriet igen.

 

Vet att detta inte kanske var svar på dina frågor, men ville lämna mina synpunkter.

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så säg åt din kompis att sätta in batteriet igen.

Nackdelen med det är att batterier slits. Jag kör mina laptops i huvudsak stationärt och efter ett par år brukar de klara 5-10 minuters batteridrift om man tar dem ur dockan. Genom att köra utan batteri så kanske du har ett rätt färskt batteri den dag du faktiskt behöver det.

 

Ovanstående förutsatt att burken klarar att gå utan batteriet i, jag har haft ett par stycken som helt enkelt behövde batteriet för att datorn skulle få ström även när den kom in via sladd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle var intressant med en test av batterier till bärbara.

Att ta två identiska datorer som kan köras utan batteri, den ena har alltid batteri i, den andra tar man ur batteriet.

Efter ca 3-4 år testar man batteri kapaciteten, problemet är bara att batterier självurladdar.

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett Li-Ion-batteri i datorn så måste det laddas upp emellanåt. Om det töms helt kan det skadas. Det töms genom självurladdning om det är urplockat.

Även andra batteritper ska no motioneras med jämna mellanrum.

 

Om datorn funkar utan batteri är det nog inte skadligt att köra den utan.

Den blir ju lite lättare.

När den blir lite äldre måste du vara vaksam på batteriet till BIOS. Om det tar slut och du inte har något vanligt batteri i så tappar datorn inställningarna när du slår av den.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Hej och tack för era svar. Saken är att han hade hört av någon att batteriet skulle kunna explodera om han hade det i och på samma gång hela tiden hade nätkabeln ansluten.

När jag googlar på detta så hittar jag ingenting om det förutom när det gäller mobiltelefoner (Nokia).

Någon annan som hört något sådant??

 

Men som sagt var så är det troligen ett Li-Ion-batteri och man får se till så att det inte "går i botten".

 

Det jag mest undrar över är om det på något sätt skulle vara skadligt för själva datorn att köra utan batteri.

Förutsatt att den är konstruerad så att detta går förstås.

 

 

samoht skrev:

När den blir lite äldre måste du vara vaksam på batteriet till BIOS. Om det tar slut och du inte har något vanligt batteri i så tappar datorn inställningarna när du slår av den.

 

Menar du att det "vanliga" batteriet skulle kunna hålla CMOS-inställningarna intakta trots att BIOS-batteriet tagit slut??

 

mvh

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-28 19:19:45 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite "snack" som jag hört går ut på att vissa laptops kan vara byggda så att de rent mekaniskt behöver batteriet isatt, att själva stadgan i bygget behöver batteriet. Annat snack går ut på att kylningen är beroende av ett isatt batteri för att luften ska strömma som det är tänkt.

 

Men som sagt, bara "snack" så ta det inte allvarligare än så.

 

Manualen borde säga något om saken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer kan jag inte uttala mig om, men vi har en HP som inte fungerar med batteriet i. Så på förslag från HP's tekniker så kör vi utan batteri enbart på nätsladd utan problem sen drygt ett år utan problem.

 

Anledningen är att garantin var bara ett år och det är billigare med en ny dator än att få nytt moderkort och jobbet gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är att han hade hört av någon att batteriet skulle kunna explodera om han hade det i och på samma gång hela tiden hade nätkabeln ansluten.

Stämmer absolut inte.

 

När jag googlar på detta så hittar jag ingenting om det förutom när det gäller mobiltelefoner (Nokia).

Stämmer inte där heller. Däremot kan skadade li-jon-batterier explodera under laddning eftersom det finns en krets i batteriet som är viktig. Det du läst är antagligen nokia-telefoner (och andra) som har exploderat/börjat brinna antingen då folk kört med för billiga piratbatterier (som ibland har usla kretsar) eller blivit tappade i marken på något olyckligt sätt.

 

Det jag mest undrar över är om det på något sätt skulle vara skadligt för själva datorn att köra utan batteri.

Absolut inte.

 

Menar du att det "vanliga" batteriet skulle kunna hålla CMOS-inställningarna intakta trots att BIOS-batteriet tagit slut??

Så länge du har ström så används inte batteriet till CMOS-inställningarna, om du har ström via batteriet eller via en ansluten nätsladd spelar ingen roll. Däremot kan det bli just så om du inte har batteriet i och kopplar loss datorn och lägger den någonstans utan ström.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Hej och tack för era informativa svar.

 

Jag länkar kompisen till denna tråd så får han avgöra själv hur han skall göra.

 

mvh

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har själv letat efter liknande info.

På denna sida hittade jag en hel del intressant info.

 

http://www.ergo.co.uk/Support/Files/tips.html#battery

 

 

Så som jag förstår, det bästa är att låta batteriet sitta i och använda nätsladden så ofta som möjligt.

 

Just detta tyckte jag var mest intressant

In test "A" we run the notebook from the battery for the full 2 hours until it is completely flat (a deep DOD) and charge it up again. Then in test "B" we run the notebook for 40 minutes and then charge it again (a shallow DOD) and repeat this shallow DOD 5 times in a row. The total lifetime of the battery will have been reduced much more by test "A" than it will have by test "B". Although in test "B" the notebook was running from the battery for over an hour longer than in test "A".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Hej och tack så mycket för länken, den vidarebefodrar jag genast till kompisen.

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...