Hejsan!
Undrar om det är någon som har öppnat sin HP NX7010 eller liknande modell för att byta hårdvara. Skall byta ut min trasiga dvd-brännare mot en ny. Hittar ingen information på nätet om hur öppnandet går till. Förstår att jag kan får haka av tangentbordet, samt kanske lossa skruvarna under datorn för att sedan även kunna lossa själva skalet... Har tidigare själv öppnat min laptop från asus...
Någon som har tips på hur att gå tillväga för att inte råka sabba något?
MVH Marcus
Sida 1 av 1
Byte av dvd-brännare på en HP NX7010
Skrivet 24 okt 2005, 13:12
Skrivet 24 okt 2005, 13:12
Skrivet 24 okt 2005, 15:50
har inte öppnat just 7010. även om jag har en 7010, så jag vet hur dom ser ut.
kolla om du kan poppa upp listen där power knappen sitter. därunder finns nog ett par skruvar. lossa dem och en skruv som sitter på undersidan så får du loss tangentbordet. efter det så kan jag tänka mig att du får loss den mörkgråa delen av ovansidan på datorn. alltså den runt tangentbordet. sen ska nog resten lösa sig självt.
och ta det lugnt bara, det kan även vara lite svårt att få dit rätt skruvar på rätt plats, eftersom de är av olika längd..men pussla på lite så ska det väl gå.
lycka till.
/thomas
Skrivet 24 okt 2005, 15:50
har inte öppnat just 7010. även om jag har en 7010, så jag vet hur dom ser ut.
kolla om du kan poppa upp listen där power knappen sitter. därunder finns nog ett par skruvar. lossa dem och en skruv som sitter på undersidan så får du loss tangentbordet. efter det så kan jag tänka mig att du får loss den mörkgråa delen av ovansidan på datorn. alltså den runt tangentbordet. sen ska nog resten lösa sig självt.
och ta det lugnt bara, det kan även vara lite svårt att få dit rätt skruvar på rätt plats, eftersom de är av olika längd..men pussla på lite så ska det väl gå.
lycka till.
/thomas
lycka till.
/thomas
Skrivet 24 okt 2005, 17:53
Nu har jag inte köpt någonting i 7000-serien ännu, men andra HP modeller brukar ha 1-2 skruv på undersidan och/eller någon form av låsande knapp och sen plocka loss den. Så för att på ett enkelt sätt kunna byta mellan CD/DVD och extra batteri (beroende på modell förstås).
Skrivet 24 okt 2005, 17:53
Nu har jag inte köpt någonting i 7000-serien ännu, men andra HP modeller brukar ha 1-2 skruv på undersidan och/eller någon form av låsande knapp och sen plocka loss den. Så för att på ett enkelt sätt kunna byta mellan CD/DVD och extra batteri (beroende på modell förstås).
Skrivet 24 okt 2005, 18:53
Hejsan!
Det funkade som du sa! Lossade först tangentbordet, med de hakar den satt med samt två skruvar under datorn. Plockade sedan bort listen vid startknappen. För att sedan kunna "bända" lite på de gråa och silvriga delarna runt tangentbordet fick jag lossa panelen med volymknapparna samt de flesta skruvarna under datorn. Fick även lossa hårddisk samt de skruvar under hårddisken som håller fast panelen med lampor samt kontakter för hörlurar och mikrofon. Kunde sedan lyfta lite på den silvriga delen av skalet och enkelt dra ut dvd-brännaren och sedan stoppa in den nya... Sen gällde det till att testa sig fram vilken skruv (av de ca 300 :-) som skulle sitta vart...
Tack för hjälpen båda.
MVH Marcus
Skrivet 24 okt 2005, 18:53
Hejsan!
Det funkade som du sa! Lossade först tangentbordet, med de hakar den satt med samt två skruvar under datorn. Plockade sedan bort listen vid startknappen. För att sedan kunna "bända" lite på de gråa och silvriga delarna runt tangentbordet fick jag lossa panelen med volymknapparna samt de flesta skruvarna under datorn. Fick även lossa hårddisk samt de skruvar under hårddisken som håller fast panelen med lampor samt kontakter för hörlurar och mikrofon. Kunde sedan lyfta lite på den silvriga delen av skalet och enkelt dra ut dvd-brännaren och sedan stoppa in den nya... Sen gällde det till att testa sig fram vilken skruv (av de ca 300 :-) som skulle sitta vart...
Tack för hjälpen båda.
MVH Marcus
Tack för hjälpen båda.
MVH Marcus
Sida 1 av 1
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Bildskärmen släcks efter c:a 30 sekunder och jag loggas ut
Forum: Windows 7 -
Ta bort rast på rätt sida om dygnet för rätt OB-Tillägg
Forum: Kalkylprogram - Excel m fl -
Kingsoft office suite pro 2013
Forum: Ordbehandling - Word m fl -
Facebook aviseringar
Forum: Internet – övrigt -
nekad åtkomst på vissa sidor på nätet xp
Forum: Windows XP -
rättigheter för mappar i windows-xp
Forum: Windows XP -
HD som fyller sig och återgår
Forum: Hårddiskar & Lagringsmedia -
Koppla Word - Access, flera på samma sida.
Forum: Ordbehandling - Word m fl -
Rockchip RK3188
Forum: Linux & Unix -
DNS(BIND) statistik
Forum: Nätverket - programvara

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg