Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kommer inte ut på internet


earthnut

Rekommendera Poster

Jag har hjälpt en kompis med datorn för den var full av virus , det jag gjort är att lägga in Service pack 2 och lagt in ett virusprogram men nu går det inte komma ut på internet nå mer, det är windows xp på den och telia 0.5 adsl.

Man får svar när man pingar olika adresser på internet men det går inte att surfa, har provat stänga av brandväggen men det hjälper inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som problem med DNS (inte ett brandväggsproblem). Har du ställt in DNS-servrarna rätt i nätverksinställningen? Har du fått någon DNS-server i nätverksanslutningens status (eller ipconfig/all)? Har du startat om modem och dator (slå på modem, vänta några minuter innan datorn slås på)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat skrivit in dns-servrarna lika som på min dator men det hjälper inte. innan jag skrev in dns manuellt såg det konstigt ut när jag skrev ipconfig /all också för den visade adressen till routern där dns ska stå

 

[inlägget ändrat 2005-08-22 14:37:17 av earthnut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut om du pingar t ex www.idg.se då?

Har du också Telia eftersom du skriver in samma DNSer som du har själv?

Har du kört nätverksguiden i XP?

Är Internet Explorer rätt konfigurerat i Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar?

Följt alla andra anvisningar från Telia gällande konfigurering?

Vad är det för antivirus och brandvägg?

Provat med andra webbläsare än Internet Explorer?

Bara modem eller router också?

Går det att nå inställningssidan för modem/router från Internet Explorer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag provade pinga och på www.idg.se vart det timeout och pingserver kunde inte hittas eller nåt, men när jag provade på andra så fick jag svar på vissa paket och timeout på andra.

Det är telia jag har också .

Har provat både med mozilla och explorer, och inställningarna är det inget iskrivet i.

Och jag har gjort som man ska enligt telia också , men det här verkar ju vara nåt fel i datorn.

har nod32 antivirus windowsbrandväggen avslagen.

Det är ett zyxel modem hos han som äger datorn men just nu är datorn hos mig och jag har lika modem + en topcom br 604 router, men det borde inte ha någon betydelse för det funkar varken hos mig eller honom.

 

Och nätverksguiden har jag varit in i också.

internet fungerade på datorn innan jag lagt in sp2 och rensat virus.

 

[inlägget ändrat 2005-08-22 15:27:49 av earthnut]

[inlägget ändrat 2005-08-22 15:31:17 av earthnut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innan jag skrev in dns manuellt såg det konstigt ut när jag skrev ipconfig /all också för den visade adressen till routern där dns ska stå

 

Beror på att routern agerar mellanhand där.

Om du har automatisk ip så ber datorn routern efter ipadress gateway dns osv vilket gör att du får routerns ip som dns och antagligen gateway också.

 

Jag har provat skrivit in dns-servrarna lika som på min dator

 

 

Men om han som har datorn INTE har en router så ska han inte ha samma dns inställt som dej, eftersom du har routern som dns, utan han ska ha samma dns som din router har, dvs direkt till telia.

[inlägget ändrat 2005-08-22 16:11:11 av uner_pickles]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det som uner_pickles skriver så kanske du har skadat något när du har rensat datorn. Eller, beroende på vilken ordning du gjorde det hela i, så är det absolut inte bra att installera SP2 på en dator med virus eller spionprogram.

Du kanske ska avinstallera SP2 och se om det blir bra igen och så rensar vi datorn ordentligt innan du lägger in SP2 igen.

 

Om du har rensat bort för mycket så är det väl System File Checker eller en ominstallation (utan formatering) som kan reparera datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha , men jag skrev in dns direkt till telia då jag provade, det var nå adresser som börja med 69 eller slutade kanske så dom hade inget med routern att göra. men jag funderar på att lägga in xp igen, man kan välja funktionen reparera isåfall eller? problemet är att det inte finns några systemåterställningspunkter kvar för att ta bort sp2 för det var virus i dom så jag plocka bort dom, men det kanske funkar bra att köra in xp över det ändå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha , men jag skrev in dns direkt till telia då jag provade, det var nå adresser som börja med 69 eller slutade kanske så dom hade inget med routern att göra

Du menar inte händelsevis 169?

En IP-adress som börjar på 169. betyder vanligtvis att din dator har försökt få en IP-adress från en DHCP-server men misslyckats.

Har du en router kan det mycket väl ha med den att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag skrev in var 195.67.199.6 och 195.67.199.7 men det hjälpte ju inte heller, har även testat System file checker nu men det hjälpte inte heller, blir väl tvungen att ominstallera / reparera xp installationen då kanske.

har även avinstallerat SP2 men det gjorde ingen skillnad,

 

[inlägget ändrat 2005-08-22 20:55:11 av earthnut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag skrev in var 195.67.199.6 och 195.67.199.7 men det hjälpte ju inte helle

Det jag syftade på med 169 var den IP-adress du "har", om du har en adress som börjar på 169. kan du skriva i princip vad som helst som DNS:er, har du inget nät så kommer du inte att komma åt dina DNS:er oavsett om de heter 195.67.199.6 eller 1.2.3.4.

 

Om du skriver "ifpconfig /all" vad står det då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står så här

 

 

IP adress: 192.168.1.102

Nätmask 255.255.255.0

Standard Gateway: 192.168.1.1

DHCP-Server: 192.168.1.1

DNS-servrar 192.168.1.1

Netbios över TCP/IP : inaktiverat

 

 

 

jag kommer inte åt routerns inställningar från datorn heller , borde det inte bara vara att sätta i nätverkskabeln så ska det funka?

 

En sak till jag inte fattar, när jag pingar www.google.se så får jag svar på alla efter 36 ms , men när jag prova www.idg.se så blir det timeout på alla

[inlägget ändrat 2005-08-22 21:42:59 av earthnut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut så verkar allt vara ok på din sida routern, därmed inte sagt att allt är ok från routern och ut. Fast det du klistrar in ser inte ut att vara ens i närheten av det du beskrev tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske för att jag ställde in TCP /IP på "erhåll ip automatiskt".. innan hade jag skrivit in dom dns som routerprogrammet visade att den använde på min dator . ( internet funkar ju på min dator men sen skiftar jag bara nätverkskabeln till den som krånglar)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...