Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lotto igen


Mr.Morbid

Rekommendera Poster

Är det någon som kan förklara hur jag ska göra? för enkelhetens skull så tar jag bara en ruta som exempel. 2st rutor ska jämföras stämmer siffrorna så ska det i detta exempel visas en 1:a i en tredje ruta som jag lite snitsigt har vid sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

 

beskriv lite mer ingående ditt problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skitsvårt att förklara på ett bra sätt.

 

Här är rätta lottoraden -> 1-2-3-4-5-6-7

 

Här är dina rader

1-2-3-4-5-6-7

2-3-4-5-6-7-8

 

Jag vill att excel ska jämföra rätta raden med mina rader och skriva ut resultatet i 7 andra små rutor..dvs 1rätt 2 rätt osv. Så i korta drag antar jag att jag letar efter formeln för att jämföra siffror??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på det tillslut..var kluigt när man aldrig pysslat med det förut

=ANTAL.OM(B4;B10)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är klurigt när det är nytt.

 

Antal.om kan lösa det för dig, då behöver...

 

nej se, denna blev ju "snygg":

 

{ =SUMMA(ANTAL.OM($A$6:$G$6;A2:G2)) }

 

OBS! Detta är en matrisformel vilket indikeras av de måsvångar Excel skriver in. Kopiera allt utom måsvingarna till en cell i Excel och avsluta inmatningen med CTRL + SHIFT +ENTER. Om korrekt inmatad infogar Excel måsvingarna. Om felaktigt inmatad blir värdet 0.

 

Områdena:

A6:G6 är den rätta raden

A2:G2 är din rad

 

$-tecknen låser referensen när du drar/kopierar formeln. Med andra ord placera din rader likt du gjort i ditt inlägg och kopiera ned cellen med formeln dit, då uppdateras referensen A2:G2

 

Och sedan kan vi göra det lite snyggt...

En bricka för varje spel, en ruta 1-35, med alla nummer i.

Nedan rutan skriver du din rätta rad.

 

Okej, markera första cellen i din ruta, i exemplet är det I9. Klicka på menyn Format -> Villkorsstyrd formatering

Välj där Villkor 1, Formeln Är och klistra in denna formel:

=OM(OCH(ANTAL.OM($I$16:$O$16;I9)>0;ANTAL.OM(rättrad;I9)>0);SANT();FALSKT())

 

Villkor 2, på samma sätt:

=OM(ANTAL.OM($I$16:$O$16;I9)>0;SANT();FALSKT())

 

och villkort 3:

=OM(ANTAL.OM(rättrad;I9)>0;SANT();FALSKT())

 

Där I9 är första cellen i din lotto-ruta.

rättrad är ett namngivet område, dvs den rätta raden (finns bara en)

$I$16:$O$16 är raden för detta system.

 

Välj sedan format för varje fall

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fråga till..det funkar fint *alldeles svett hahahaha* men den känner bara igen dom rätta nummrena om dom ligger på rätt ställe..jag menar att om tex 4 är ett av dom rätta nummren så måste den känna igen det vart 4:an än är.

 

1-2-3-4-5-6-7

 

 

1-3-2-5-4-7-6

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var såklart bara jag som skrivitfel *sorry* en sista grej jag kom på bara..finns det något sätt att begränsa rätten? alltså en ruta som registrerar 4 rätt och en som registrerar 5 osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså en ruta som registrerar 4 rätt och en som registrerar 5 osv?

Visst går det, en om-sats fixar det enkelt. Men vi börjar i andra ändan.

 

Du vill väl beräkna antalet rätta på varje lotto-rad? En antal.om rad per rad du vill rätta?

 

Sedan vill du väl ställa samman hur många rader du har med visst antal rätt?

 

Ja då blir det samma metod igen, antal.om över antalet rätt per rad med villkoret fem rätt, eller 4 rätt osv.

 

Var det det du menade?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis 4rätt är det minsta man kan få så det ska alltså vara 4 rutor som registrerar antal rätt..en som bara visar 4rätt en som bara visar 5rätt och så vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så, nu är det löst?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var det jag behövde hjälp med..hur man ska få en ruta att fatta att den bara ska registrera 4rätt och den andra 5rätt och så vidare..mina korkade rutor registrerar samma rätt hahahahaha..eller var det jag som var korkad ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, du har väl, som jag skrev tidigare, ett antal olika rader. Vraje rad vill du se hur många rätt det är på? (det har vi löst)

 

Sedan vill du få en sammanställning på hur många rader du har med ex.v. 5 rätt. Då funger antal.om alldeles utmärkt.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det fixade sig men grejen är att jag vill se hur många fyror..femmor och så vidare..förstår du hur jag menar? systemet är på ett par tusen rader, och dår det kanon om man kan se hur många av varje man hade..det kanske inte går ens?? det är du som är proffs :) *smöra smöra*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh du menar antal fyror i systemen? Inte antalet rätt?

 

Många tusen rader? Oj, nu börjar det bli jobbigt.

 

Antal.om kan fungera, men det krävs att alla rader är snyggt ordnade i ett adresserbart område. Exempelvis kanske du har din rader i kolumn A:G

 

=ANTAL.OM(A:G;4)

 

ger då antalet fyror inom dessa kolumner.

 

DUger detta?

 

Hur har du annars dina rader/data ordnade? Utan att veta detta är det svårt att svara på frågan

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ja det att det är svårt för dig att fatta hur jag menar förstår jag :) för mig är det ju såklart glasklart hihihihi..men om vi struntar i alla tusen rader och tänker oss en rad där. Antal rätt i den raden skall visas i låt säga fyra rätt, fem rätt, sex rätt och sju..jag antar att du vet hur lotto funkar? om man säger att du har lämnat in en rad på lotto och just DEN raden råkar du ha 7 rätt på *lycka lycka*

När du rättar den raden i excel så ska en ruta visa 4 rätt, en ruta visa 5 rätt, en ruta visa 6rätt och en visar 7. Förstår du då hur jag menar?

Har jag nu ett par tusen rader så vill jag veta hur många 4:ror 5:or 6:or och 7:or jag hade.......har du märkt att det är DU som igentligen gör programmet hahahahahah..men jag är EVIGT tacksam för din hjälp såklart.

 

MvH / Crille

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fult (eftersom Excel får räkna ut det två gånger)

 

= om(antal.om(...) = 4;antal.om(...);"")

 

där antal.om(..) är den formel som beräknar hur många rätt du har på en rad.

 

Men varför ha en ruta för fyra rätt och en för fem rätt osv? Varför inte för varje rad ha en ruta där du skriver hur många rätt du har på denna rad och sedan sammanställa detta? mmh, fast det kanske är det du vill göra... nåja, det ovan är verktyget som används även i det fallet.

 

Men du, det är ack så enkla problem jag försöker hjälap dig med (inget ont menat). Du borde klara mer själv utan mer än lite hjälp från mig. Hjälpen i Excel är ganska bra och tillsammans med XLDennis sidor kommer manm ganska långt:

http://www.xldennis.com

 

Men har du fler frågor, så fråga på.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jap, han har en del eleganta lösningar på lager att dela med sig av.

 

Men men, ibland, fast det sällan, gör han gästspel än. Senast tror jag det var i VBA forumet.

 

Hans hemsidor är allid bra att länka till, en mycket stor hjälp vid många problem med Excel. Större delen av de spörsmål som kommer upp här kan troligen besvaras med hjälp av någon sida där.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...