Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från Pio-läge till DMA-läge


JhonnyO

Rekommendera Poster

Hello!

 

Jag har en cd-brännare och en DVD-brännare och det är den sistnämde som måste snabbas upp.

 

När jag kollar i enhetshanteraren och på primär IDE-kanal och på avancerade inställningar så står det att Enhet 0 är i "Ultra DMA mode 2" och Enhet 1 är i "PIO-läge". Jag har ställt in att överföringsläget ska vara "DMA om tillängligt" på båda men Enhet två envisas att vara kvar i PIO-läge.

 

Jag har läst att man ska kolla på sekundär Ide-kanal men jag har bara en primär och ingen sekundär.

 

Nu tar det 40 min att bränna en dvd-film medan några vänner har precis samma brännare bränner ut en dvd på ungefär 13-15 min.

 

Nån som vet hur jag ska göra, har hört nått om att reboota eller nått i den stilen men jag har inte en aning om vad det är.

 

Skickar med en bild på hur det ser ut i enhetshanteraren om det skulle vara nån hjälp, jag är hyfsat okunnig inom det här området så all hjälp uppskattas!

 

Ha de!

 

 

// Jhonny

 

[bild bifogad 2005-06-09 21:08:24 av JhonnyO]

719527_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade lite länkar om problemet på google.

Bland annat den här artikeln.

http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx

Där står det:

In the Current Transfer Mode drop-down box, select DMA if Available if the current setting is "PIO Only."

If the drop-down box already shows "DMA if Available" but the current transfer mode is PIO, then the user must toggle the settings. That is:

 

• Change the selection from "DMA if available" to PIO only, and click OK.

 

• Then repeat the steps above to change the selection to DMA if Available.

 

Med andra ord om inställningen idag är DMA if avaible och den ändå kör i PIO läge så skall man tydligen ställa in att använda PIO läge trycka ok och sedan åter gå in och göra om inställningen till Use DMA if availeble.

 

Finns endel andra artiklar också på min Google länk men du kan ju börja med det och se om det hjälpte, i annat fall kan du titta vidare på min söklänk så kanske du hittar mer information.

 

http://www.google.com/microsoft?q=PIO%2BDMA&hq=microsoft&btnG=Google+Search

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reboota

 

 

Stövla om som jag brukar säga :)

 

 

"Starta om datorn", fast mer korrekt är ganske "Starta om operativsystemet"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att ställa in i PIO-läge, sen startade jag om, gick tillbaks och ställde in så att den skulle köra DMA om det gick men den fortsatte att envisas med att hålla kvar i PIO-läge.

 

Men tack för så snabb hjälp:thumbsup: undrar vad som gör att det inte funkar på min data.

 

Det där med att "starta om operativsystemet", är det samma som att starta om datorn?

 

Ber om ursäkt för min okunnighet ;)

 

Jag har också testat att avinstallerat "Intel® 82801FR SATA AHCI CONTROLLER" (den som låg tvåa på listan i enhetshanteraren som ni såg på bilden jag skickade med) och sedan installerat om den men den fortsatte vara kvar i "PIO-läge".

 

 

// MVH Jhonny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också testat att avinstallerat "Intel® 82801FR SATA AHCI CONTROLLER" (den som låg tvåa på listan i enhetshanteraren som ni såg på bilden jag skickade med) och sedan installerat om den men den fortsatte vara kvar i "PIO-läge".

 

Är det verkligen en SATA brännare? Om inte är det den IDE-Kanal som brännaren sitter på som ska tas bort och sen starta om datorn så brukar det lösa sig. OBS om du har ett program för virtuella cd/dvd enheter installerat såsom deamon tools så måste du avinstallera det först för att den ska installeras om korrekt.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för att ni hjläper, det behövs verkligen ;)

 

 

Vad är en SATA-brännare?

 

Jag har Deamon-tool installerat. Kan du säga vad jag ska göra utförligt och precis, jag är ruskigt inkompetent vilket säkert märks! :)

 

Ha de

 

// Jhonny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läste jag ditt ursprungliga inlägg lite noggrannare och du ska börja med att avinstallera daemon tools, görs från kontrollpanelen, lägg till ta bort program har jag för mig, sen tar du bort primär ide-kanal genom att markera den och trycka delete. Starta sen om datorn så installeras inde-kanalen om igen och dma fungerar igen. Nu kan du installera om daemon tools om du vill.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Jag gjorde precis som du sa nu och när jag gick in för att kolla om den låg i DMA-läge så stod enhet 0 som vanligt på "Ultra DMA-läge" och enhet 1 fortsatte vara kvar i "PIO-läge"

 

Jag börjar misstänka att det kanske har nått med hur den är inkopplad eftersom den envisas med att vara kvar i PIO-läge trots alla olika försök att få den är gå över till DMA-läge

 

Både CD-brännaren och DVD-brännaren är kopplad med samma IDE-kabel, vet inte om det gör nån skillnad. Sen tror jag att den andra kabeln jag kopplade in var för strömmen. Ska den ha någon mer anslutning för att fungera??

 

Ha de

 

 

// Jhonny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i bios då?

Där kan man "oftast" också ställa in om enheten bara skall köras i PIO läge.

Inställningen bör finnas i main menu i bios där du konfigurerar IDE enheterna.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar!

 

Jag gick in i bios och ändra på drives sen på plats 5 och satt den på on och sen så var den i DMA-läge när jag kollade.

 

 

Jag tackar dig även er andra som lagt ner tid och hjälpt mig, det uppskattas!:thumbsup:

 

om nu ursäktar så ska jag bränna ut lite filmer! ;)

 

LEV VÄL!

 

 

// Jhonny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Stötte själv på det här problemet idag och hittade en workaround på Microsofts sidor.

 

Postar in lösningen i den här passande tråden. I händelse av att fler råkar ut för samma sak så finns den med i träffarna på en sökning.

 

 

WORKAROUND

To re-enable the typical, or faster, transfer mode for an affected device:

1. Double-click Administrative Tools, and then click Computer Management.

2. Click System Tools, and then click Device Manager.

3. Expand the IDE ATA/ATAPI Controllers node.

4. Double-click the controller for which you want to restore the typical DMA transfer mode.

5. Click the Driver tab.

6. Click Uninstall.

7. When the process completes, restart your computer. When Windows restarts, the hard disk controller is re-enumerated and the transfer mode is reset to the default value for each device that is connected to the controller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tack! det var hur du gjorde som även hjälpte mig, så här långt senare.

 

(kan inte dela ut poäng på gamla inlägg)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...