Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppsägning provanställning


freje973

Rekommendera Poster

Jag har en provanställning fram till 30/6. Idag sa arbetsgivaren upp avtalet med en uppsägningtid på 14 dagar som, arbetsgivaren är det som gäller i provanställningsfall. Jag skrev på att jag har mottagit beskedet om uppsägning idag. På beskedet stod det oxå att anställningen upphör om 14 dagar. Hur som helst informerades jag senare på dagen om att det finns ett kollektivavtal på företaget vari det anges att uppsägningstiden är 30 dagar även när det gäller provanställningar. Fråga: Kan jag åberopa de 30 dagarna trots att jag har skrivit på att jag har mottagit beskedet om uppsägning. Det är väl trots allt inte så att jag har godkänt 14 dagar som uppsägningstid i och med att jag skrev under detta papper?

 

Tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det borde du ha kollat upp tidigare innan du skrev på beskedet. Tror inte att du kan ändra det nu och åberopa 30 dagars uppsägningstid. Fast jag är inte helt hundra på den saken.

 

I andra fall ska man alltid läsa igenom och kolla innan man skriver under något. Senare kan det vara försent.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju dock bara skrivit under att jag har mottagit beskedet. Jag har med underskriften inte bekräftat att jag godtar beskedet. Det står "Jag har tagit emot detta besked den 2005-04-26"

 

Knivigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Malmgren

Utan att veta exakt vad det stod på papperet är det lite svårt att veta, men jag tror att din rättsliga ställning är densamma oavsett om du bekräftat mottagandet av beskedet eller inte. Arbetsgivaren är skyldig att underrätta dig minst två veckor i förväg (LAS 31 §), men underrättad kan du nog vara oavsett underskrift -- den enda skillnaden är att arbetsgivaren nu kan bevisa det enklare.

 

Är du fackligt ansluten? Isåfall är din arbetsgivare skyldig att även varsla ditt lokala fackförbund, och du + ditt fack har rätt till förhandlingar, återigen enligt LAS 31 §. Är du ansluten till det fackförbund som har kollektivavtal? Då borde inte arbetsgivaren kunna undvika att ge dig en månads uppsägningstid, det borde vara avtalsbrott. Ett enskilt anställningsavtal är underordnat ett kollektivavtal.

 

Om du inte är fackligt ansluten kan det hända att du ändå har rätt till en månads uppsägningstid, pga det som kallas "kollektivavtalets normerande verkan" -- i princip ska samma villkor gälla för icke fackanslutna som för fackanslutna. Men här är jag osäker.

 

Jag skulle försöka ta kontakt med fackets lokala förtroendeman, eller, om du inte hittar denne, ringa till det fack som har tecknat det kollektivavtal som du faller under. Oavsett om du är med i facket eller inte tycker jag att de borde kunna svara på vad som gäller. Den exakta lydelsen kring uppsägningstid i kollektivavtalet kan också ge lite lite mer att gå på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för uttömmande svar.

 

Jag är inte med i facket, men jag pratade med facket som har kollektivavtal med min arbetsgivare som berättade att det är 30 dagars uppsägning som gäller enligt avtalet. Enligt dem skulle även jag som icke fackligt ansluten innefattas av kollektivavtalet, varför jag borde anses ha 30 dagars uppsägning.

 

Vi får se vad arbetsgivaren har för kommentar till det...

 

Tack så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket avtal gäller det? Jag har jobbat med många olika kollektivavtal och inte i något av dessa har man avtalat in någon annan tid än den lagstadgade uppsägningstiden när det gäller provanställningar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...