Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bild på skärmen?


JaffaMandarinen

Rekommendera Poster

JaffaMandarinen

Om jag är inne på en hemsida och vill kopiera t ex en statistiktabell men det går inte, så då kom jag på att man kan väl ta en "skärm" bild, lägga den på hårddisken och plocka upp den i ett bildprogram. Eller...

 

Hur tar man denna bild då? Borde väl ha att göra med prt scr knappen?

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Hur tar man denna bild då? Borde väl ha att göra med prt scr knappen?

 

 

Jupps, du kan använda Print Screen-tangenten.

Hoppa in i ett bildbehandlingsprogram och redigera bilden där, för att du får hela Skrivbordet som skärmdump.

 

Ska finnas en kombination som bara tar en skärmdump av aktivt fönster.

Glömmer det alltid. :-) Hur var det nu?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du trycker PrtScn knappen för hela skärmen och Alt+PrtScn för aktivt fönster sedan är det bara att klistra in i typ Paint som kommer med Windows eller något annat bildbehandlingsprogram typ Paint Shop e.d.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

alt+prtscr

 

:thumbsup:

 

Tackar!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JaffaMandarinen

Ehh! autosparar den sig själv på datorn för när jag trycker på alt+prt scr

eller bara prt scr så händer ingenting???

 

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade läst hela svaren så hade du sett att du är tvungen att klistra in den i ett bildbehandlingsprogram såsom paint tex, gå in i redigeramenyn och välj klistra in eller tryck ctrl+v

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade följande: Gick till SCB och letade fram http://www.scb.se/templates/tableOrChart____115443.asp som är de 100 vanligaste pojknamnen 2004. Där markerade jag själva tabellen, från rubriken ner till sista raden och gjorde Ctrl-c (kopiera).

 

Sen öppnade jag ett nytt blad i Excel och gjorde "klistra in special". Fick välja mellan HTML, Unicode och Text. Valde givetvis HTML och fick ut tabellen helt OK att jobba vidare med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där markerade jag själva tabellen, från rubriken ner till sista raden och gjorde Ctrl-c (kopiera).

Sen öppnade jag ett nytt blad i Excel och gjorde "klistra in special". Fick välja mellan HTML, Unicode och Text. Valde givetvis HTML och fick ut tabellen helt OK att jobba vidare med.

 

Eller gör du så här att du laddar ner excelfilen som ligger under tabellen...så slipper man alla "-" (minus)-tecken...*tihi*...förlåt att jag retades...kunde inte låta bli...*nu-skäms-jag-nästan*...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...