Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router till trådlös router


theWheel

Rekommendera Poster

Dom trådlösa routrar jag har till förfogande är Netgear WGT634U

http://kbserver.netgear.com/products/WGT634U.asp

 

I rum nr1 finns ett par datorer kopplade med kabel till wlan router nr1 och i rum nr2 finns ett par datorer kopplade med kabel till wlan router nr2.

 

Går det att koppla ihop dessa två lan med varandra trådlöst på något vis så att datorerna i dom båda rummen kan kommunicera med varandra?

Om inte vad är det för funktion som saknas och vad behöver jag isåfall?

 

Det används ingen internet uppkoppling och datorerna har inget wlan nic.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det bara signalstyrka så det räcker för komunikation, så bör det bara vara att lägga dom i samma arbetsgrupp, knäpp av lite brandväggar och testa så oskyddad som möjligt för att se om du får det att fungera.

Har du ändå inget internet så är det inget problem.

Att datorerna är kopplade fysiskt till var sin router är ju ingen nackdel.

 

Gör så att du stänger av DHCP på den 2:a routern, och sätter en fast ipadress typ 192.168.0.2 så kan du testa beroende på om den har ett webbgränssnitt att kontakta den genom att pinga...

 

Ett tips är att alltid starta om routern om du ska stänga av DHCP funktionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Tveksamt om dom klarar att funka på detta sätt... det är ju accesspunkter och är inte byggda för att brygga anslutningar. Kikade lite i manualen och det står iofs inte att det inte skulle funka men å andra sidan skulle det funka så hade de nog tagit med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ech:

Tackar för tipsen men jag har provat det du beskriver det jag hoppats på var om det finns någon som fått det att funka med netgear's routrar.

 

Alexander Lund:

Har googlat runt lite på olika forum och blivit tveksam också. Kan väldigt lite om innebörden av begrepp som ap, brygga osv men det verkar som du är inne på rätt spår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

ap = accesspunkt. en sån som du har som kan "hålla reda på" flera andra wlanklienter

brygga = ung. fungerar som en ap men att den kan koppla sig vidare mot en anna brygga eller fungera som en wlanklient men delar vidare denna signal till nya wlan eller via sladd.

 

 

Hittade att vissa Netgeargrejer har:

Supports Wireless Bridging and Repeater Mode

 

Tyvärr fanns det inte en sådan på din dock är din redan tillräckligt tuff med sin usbkontakt... (Om du inte behöver den andra nu kan inte jag få den?) ;)

[inlägget ändrat 2005-02-19 14:32:39 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite förvillande att dom flesta accesspunkter har stöd för "brygga", typ dlink dwl900ap, medans en wlan router med "accesspunkt" inte har det.

Men jag lär medans jag gör misstag. Tyvärr så står det nog någon före dig på kö på den numera överblivna routern, nämligen jag ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Hur långt har du tänkt att flytta signalen?

Det skulle ju gå med en dator som har ett vanligt wlankort i sig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju gå med en dator som har ett vanligt wlankort i sig

Exakt, men kan det inte funka med ex. en AP med brygg-funktion och en switch i ett rum och wlan routern i det andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Exakt, men kan det inte funka med ex. en AP med brygg-funktion och en switch i ett rum och wlan routern i det andra?

 

Datorer--Switch--AP(med brygga) ~~~~ Netgear--Lina ut

 

Menar du så? (~ är radiovågor)

 

Jo, det borde ju funka. Du kommer dock få det roligt med IPnummer, men vad gör man inte för friheten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...